AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.028

Felsökning av intermittent tomgångsproblem på 520i E34 M50B20 (ej vanos)

er
15
erik_axzell
BMW E39 M5 -01
BMW E34 520i Touring -92
Hej alla som läser denna tråd,

Jag har lagt ned många timmar på googlande och har läst väldigt många trådar på detta forum och internationella siter och felsökningsguider, men jag kan inte riktigt komma på vad som kan vara fel i mitt fall.

Om bilen:
Jag köpte en BMW 520i Touring E34 -1992, tyskimport (1 ägare tidigare, som köpte den i tyskland och tog hem den till sverige 2 månader senare) som gått 15900 mil i December månad. Bilen har idag gått 16330 mil.

Symtom:
En sak jag märkte efter ett par dagar var att när jag skall köra upp på garageuppfarten (när jag släpper av gasen) så har tomgången fortsatt ligga högt, 1300-1500rpm, och ibland när ja gasat till och släppt av så har den legat kvar på 2000rpm. Bilen går bra när man kör den, men det är tomgången som bråkar för mig.

Frekvens:
Detta problemet har uppkommit lite ibland. i December vid ett par tillfällen. i Januari hände det kanske 10gånger. Under Februari tror jag inte det hände, men nu i Mars har det börjat uppkomma igen.
Mycket irriterande problem eftersom det påverkar min körning på låga varv.

Övrig info:
* Bilen drar mkt bensin, 1.25-1.35L milen har den dragit i vinter i snitt, ingen stadskörning.
* Inspektion 2 gjord för 400 mil sedan (luftfilter, stift, olja, soppafilter etc)

Vad jag kontrollerat:
* Luftmassemätaren har jag kopplat ur och bilen går direkt mkt sämre. så denna har jag uteslutet i min bok.
* Gasspjällssensorn har jag också kopplat ur och då börjar motorn varva upp. Också uteslutit.

Vad tror ni?
De komponenter jag kan tänka mig är:
* Tomgångsmotorn
* Lambda, reglersensorn.
* Kamaxelgivaren
* Tändspole

Men jag har ingen lust att börja köpa en del i taget och byta, detta var tänkt att vara min billiga vinterbil som ska föra mig fram mellan november och april, tills jag ställer på min M5 E39.

Alla tips mottages! :)

------------------
När M5an accar roterar jorden snabbare.
er
15
erik_axzell
BMW E39 M5 -01
BMW E34 520i Touring -92
Hej allesammans,

Idag fick jag felet igen efter jag kört hem från jobbet, mellan sundbyberg och täby, ungefär 2 mil.

Sista kilometrarna gjorde jag ett litet test.
När jag körde så koppla jag ur och lät motorn gå ned på tomgång. Den låg fint på 700rpm.

Sedan började jag gasa på rejält för att värma motorn mer och växlade vid 5500-6000rpm några gånger och kopplade ur för att se, då kom felet som ni kan se i detta videoklipp som jag filmade med mobilen.

Länk

I videoklippet kopplar jag ur LMM och lyfter på oljelocket för att påvisa att jag inte TROR att det är fel på varken LMM eller vevhusventilation.

Det känns som att det har med lambdan att göra, eftersom avgassystemet hettas upp av denna accelerationen.

5 minuter efter bilen stängts av och jag startar den igen så är tomgången normal igen, något orolig men håller sig under 800rpm.

Vad tror ni?

------------------
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tomgångsmotorn går oftast att rengöra.Kolla att den rör sig med kabeln i och tändningen på. kolla även vevhusventen så att den inte drar olja den vägen och "chokar" med olja.

Mvh Jonas B.
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Tror ju iofs inte att det är tomgångsmotorn. Den borde inte kunna få bilen att varva till 2000rpm och ligga kvar där. Men som sagt, börja med att rengöra den för att verkligen utesluta den. Jag har sprayat Bromsrengöring rakt in i min och det gjorde susen. Den började "vicka" hur lätt som helst efter det!

Du har inte kollat över lite vaccumslangar?
er
15
erik_axzell
BMW E39 M5 -01
BMW E34 520i Touring -92
Sh4me: Jag har sprayat en flaska startgas runtom alla slangar jag kan finna som går in till insuget, och märker ingen skillnad.

------------------
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Då kommer den mest självklara frågan:
Har du kollat felkoder?

Det borde ge dig ett hum om vad som är fel...
er
15
erik_axzell
BMW E39 M5 -01
BMW E34 520i Touring -92
Sh4me: Jo, det känns rätt så självklart att kolla felkoder, förutom att min OBD-1 bus inte svarar när min peake research felkodsläsare försöker läsa ut :(
Jag får felkoden E10 som enligt Peake Research innebär att man inte får svar av bussen.

------------------
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Jag kör själv med Carsoft, och det funkar kanon i OBD-1... Testa det istället?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kolla oljestickans röranslutning till vevhusventen.Är den igensatt i dubbelmanteln (vilket är ganska vanligt då den är trång).Är den det ökar oljeförbrukningen då den går på oljedimma.....typ dieselgång.

Mvh Jonas B.
er
15
erik_axzell
BMW E39 M5 -01
BMW E34 520i Touring -92
Jag har beslutat mig för att kontrollera tomgångsmotorn i första hand, så jag har nu beställt nya slangar till den som jag byter i samband med rengöring. (är ju trotsallt 19 år gamla slangar)

Återkommer med mer info efter bytet :)

------------------
er
15
erik_axzell
BMW E39 M5 -01
BMW E34 520i Touring -92
Hej, jag tänkte bara återkoppla ifall någon söker och hittat denna tråden.

Jag har ännu inte gjort några åtgärder för detta problemet.
Veckan efter jag skrev tråden försvann problemet. misstänker att det har med vädret att göra (extremt fuktig luft i mars med blandat regn, snö, värme och kyla) så jag väntar på att detta problemet ska uppkomma nu i oktober/november när det börjar bli mer växlande varm/kallgrader.

Om problemet uppstår nu i vinter tänkte jag åtgärda detta först och främst:
Rengöra tomgångsmotorn och byta slangarna från den till insuget.

------------------
M5 E39 sommarbil
520i Touring E34 vinter- och extrabil

BMW CS #08130
er
15
erik_axzell
BMW E39 M5 -01
BMW E34 520i Touring -92
Hej igen... efter 4,5 år!

Jag har efter mycket lång tid löst felet på min bil!

Här kommer en lista på grejer jag bytt (osorterad lista, grejer bytt sen tråden startades 2011):
(Kom billigt undan då i stortsett alla delar från ebay. Flera av dem original bmw, men mycket eftermarknad också )

6st Tändspolar
6st Tändstift
1st Luftmassemätare (LMM)
1st Lambda sensor (Finns bara reglersond på bilen)
1st Throttle Positionsgivare
1st Kamaxelgivare
1st bränsletrycksregulator
2st Temperaturgivare kylvatten (en för ECU, en för instrumentbrädan)
Hela avgassystem efter grenrör (katalysator + mittdämp + slutdämp)

Ju varmare motorn blev, desto sämre gick bilen.
Tidigare kunde jag inte se att bilen gick fett eftersom avgasvärdena på besiktningen tidigare varit OK (ett större läckage i mittendämparen maskerade felet. Den feta soppablandningen blandades upp med fräsh luft som kom in i avgassystemet och visade lambda på 1.0-1.03 när det i själva verket var 0.7-0.9 jag hade i lambda. (vad trött man blir på sånt här!)
Så det var först efter jag bytt avgassystem + fräsh lambda som jag faktiskt såg att bilen gick fett!

Men efter att ha gått igenom i stortsett hela systemet med bränsle/luftblandning samt tändning så har jag kommit fram till att detta var lösningen:

Felet var kombinationen av dessa 2 komponenter:
Lambda + Temperaturgivare kylvatten.

kass lambda i kombination med tempgivaren gjorde att bilen gick mycket fett.

Bilen går kanonfint nu. Den drar ett snitt på 0.8L/mil (tidigare strax under 1.0L) när jag kör långkörning på snitt 90km/h. Alla problem med tomgång eller avgassmällar är löst.

Hoppas någon annan får hjälp av det här.

------------------
M5 E39 sommarbil
520i Touring E34 vinter- och extrabil

BMW CS #08130
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Trägen vinner!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.