|
|
|
|---|---|
| Hejsan, tyvärr har kamkedjan gått av på min m50 motor i min e34 525a. Så nu till min fråga, de är ju två kedjor, en från vevaxel upp till kammarna och en mellan kammarna, kedjan som går mellan veven och upp till kammen har brustit, fick ju till följd att bilen bara dog. Vad jag funderar på är vad som händer vid detta senarie, vet bla att vissa volvomotorer klarar sig om kamremmen går. Så hur ser de ut på m50 motorn skrotar den ihop ventiler och kolvar totalt ?? | |
| Du har "ett antal" krokiga ventiler, kanske till o med knäckta ventiler om du har riktig otur... | |
| Då var det som jag trodde, ville bara ha saken bekräftad ! | |
|
När kamkedjan gick på sonens 325:a, köpte vi en begagnad motor på skroten för 6000:_ och fick en kvällarbetande mekaniker att byta för 3500:- och sen var allt frid och fröjd. Tror knappast det är lönsamt att reparera motorn, ens om man gör det själv. BMW CS #5206 |
|
| Ok låter ju som ett tämligen ok pris, tror dock jag säljer den i delar eller som rep obj orkar inte greja med den.... | |
| Så kan jag få några fler som berättar sina kunskaper och upplevelser ?? | |
|
Har kört av kedjan på en 525a. Kolvarna klarade sig så jag bytte toppen. Köpte en på skroten och man byter den på en kväll. |
|
| hur många mil har bilen gått? kamkedjan bör ju hålla länge | |
| Ok låter ju fint med en kväll arbete så vi får se.... för övrigt har bilen gått något runt 22000 mil för den som undrar... | |
|
Kedjorna brukar hålla bra mycket längre, men inte kedje-spännaren. |
|
|
Den tekniska benämningen på detta fenomen är "ventil-sallad". |
|
| Ett "vegetariskt tvärstopp". Raka motsatsen till att kötta in i ett träd... | |
| Jaja sak samma att de borde hållt... nu är skiten av och motorn ras, så nu sätter ja ut den på annons nån stanns får vi se vad som händer... | |
|
Min kedja gick, kolvarna hade fått lite märken och ventilerna var sallad.. fick en motor från skroten som gått 20 500mil med trasigt tråg för 4000kr. Så tog tråget från min gamla motor, köpte en motorlyft på biltema och bytte på en helg, sen sålde jag motorlyften till farsans kompis för 200kr billigare än vad jag köpt den för. Sen sålde jag gamla motorn i delar och tjänade nästan igen pengarna på det :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.