|
|
|
|---|---|
|
Hej! Mitt i värsta kylan efter en kallstart under minus 10 så började min BMW 316 E36 -95 helt tappa orken. Startade precis men lät som en tändkulemotor. Eftersom detta verkade vara ett stort och jobbigt fel så lämnade jag in bilen hos min favoritmekaniker. Han konstaterade snabbt att det inte kom någon gnista till cylinder nr 3. Troligen fel på tändspole och/eller styrdon (DME). Han skaffade fram begagnade sådana och testade. Han har nu testat väldigt länge med flera stycken men får ändå ingen gnista till cylinder 3. Vad kan då vara felet? Jag har föreslagit tändstift och tändkablar. Men tändkablarna går aldrig sönder säger han. Rotor och fördelarlock finns väl inte så vad kan det vara då? Avgnagda kablar läser jag på ett ställe. Var kan kablarna gnagas av och varför blir det då fel vid en kallstart? Något annat som gör att det inte blir någon gnista? Vem i Göteborg kan lösa det här åt mig eller måste jag kanske skrota bilen? Hjälp! | |
|
Klart att man provar med en ny/annan kabel från DME till tändspolen om allting annat inte hjälper... men det är mer troligt med bränd DME. En annan DME måste väl "kodas in" med EWS (startspärr) för att det ska funka? Lite läsvärda trådar: Länk Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Hej och tack! Hittade följande via en av länkarna: På en 95:a tror jag inte att DME:n behöver programmeras in. Det du måste vara uppmärksam på är att det är samma typ av DME samt att chippet i boxen är till en 316i. Undrar alltså om man verkligen måste koda in något. Om man behövde det så borde ju bilen inte gå alls med en annan DME. Men har jag förstått saken rätt så går den även då bara på 3 cylindrar. Så jag undrar om det inte är fel på DME eller tändspole vad kan det vara då? |
|
|
Det sitter inte heller någon startspärr i själva nyckeln utan i ett separat larm med en tysk larmdosa. Bilen är importerad från Tyskland för ett antal år sedan. |
|
|
Jag har en 518 -95 med samma typ av tändsystem som din 316. Det sitter en tändkasset med 4 tändspolar och en separat kabel upp till varje stift. Jag mätte upp alla tändkablarna och hittade att 3hade samma värde medan det var avbrott i den 4:e. Troligtvis hoppar gnistan över avbrottet eftersom motorn gick på alla 4 cylindrar utan problem ändå. Jag tror dock att gnistan i stiftet var dålig pga att en del av energin försvann där avbrottet fanns. Om felet finns kvar med olika DME och tändspolar så sitter felet i de delar som inte bytts dvs kablage DME-tändspole, tändspole-stift och stiftet i cyl 3. Det bör vara en enkel sak att mäta upp kablaget mellan kontaken till DME styrdon och kontakten på tändkassetten för cylinder 3. Mät upp kabeln till cylinder 3 samt byt stiftet. Testa en sak i taget. //Göran |
|
|
Stort Tack! Du har säkert rätt och jag får försöka testa det du säger. Jag skulle dock behöva ett elschema så att jag vet vilken kontakt som är till cylinder 3. Finns det kanske i Haynes eller annan verkstadshandbok? Eller ännu bättre här på forumet. Mvh Anders |
|
|
Här hittar du elschema Länk. //Göran |
|
|
Tack så mycket! Det gäller visst inte 316i utan bara 318 och uppåt, men elschemat borde väl vara ungefär det samma? Mvh Anders |
|
|
Det är samma eftersom kassetten med tändspolarna har samma reservdelsnummer för 316-318-518 och det övriga schemat är med all säkerhet lika eftersom det i grunden är samma motor förutom cylindervolymen. Länken jag skickade gäller bilar sålda i USA och de sålde 318 men inte 316 där. //Göran |
|
|
Perfekt! Skall försöka hitta felet så snart som möjligt. Mvh Anders |
|
| Hur löste du problemet i slutändan? Vad var det för fel? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.