AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
866

Generatorvin, dock ej genom lågnivån

In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Tjena! Jag har som många andra problem med störningar i nya stereoinstalationer men inte som 99% av killarna, utan jag har störningar in i steget, jag har alltså kopplat ur lågnivån helt. Jag har både provat att jorda på batteriet och på plåten utan resultat. Vad ska jag göra, jorda om generatorn eller bilens jordningspunkt mellan batteri och plåt???? Jag har 33kvadratare både på + och - så det är ju inte tunt och jag har även en 1-faradare som ju fungerar som avstörare. Mellan kondensatorn och batteriet är det max 2dm kabel både på + och - .

Mvh Ingo E39 med blankpolerade 19".
Robsarve
Har steget kontakt med bilens chassie på någotvis (skruv et.c)?
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Den tanken slog mig oxå men steget står i en lackad MDF låda. Iofs så sitter det islagsmuttrar som går igenom men jag har kollat att inget ligger imot.

Robsarve
Följer störningarna motorvarvet?

Hur låter de?

Vad driver steget?
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Japp de gör de : ( Det låter precis som ett generator vin.
Hur menar du när du säger "vad driver steget"? En kondensator (1F) som i sin tur drivs av ett Tudor Maxima.

Robsarve
Jag menade tvärtom, vad steget driver för högtalare.
Det som kan ha hänt är att högtalarkabeln ligger emot jord på någon punkt.

Annars är det helt enkelt strömförsörningen i steget
som inte är tillräckligt avstört, men det är mycket ovanligt om inte steget är trasigt.
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Ahah... okej, allt är DLS ink. kablar och Genesis steg.
Borde det inte bli kortis om någon kabel ligger emot?
Jag ska testa å sätta i ett separat batteri men det är ju inte logiskt eftersom störningen följer varvtalet.
Tittade om det gick att jorda om generatorn men det var grymt trångt och det såg ut som om den är fastskruvad på motorblocket (det borde ju vara bra jord). Testade att göra rent jordpunkterna mellan blocket och karossen även dra en extra jord utan resultat.
Kan konensatorn vara defekt? Eller kan remoten till powerblocket(digitalspänningsvisning) ge störningar?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ingo:Du har inga högtalarkablage ody som ligger i direktanslutning till spänningsförande kablage till komponenter som har hög strömförbrukning?? Magnetfält kan ställa till med irriterande generatorvin, men nu är jag inte så insatt i det här med modernt stereobyggand, ni kanske använder skärmad kabel??
men då ska skärmen jordas ner i gods eller på avsett plats enligt tillverkaren kan jag tänka mig.
Jobbat med mätutrustning i fordonsomgivningar med höga magnetfält och det kan ställa till med en massa roliga konstigheter och mätvärden om man inte gör på rätt sätt.en idé

MVH
Hasso
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Är jag helt ute och snurrar om jag påstår att många bilstereo steg använder jord även i högtalarspänningen?

Mitt Alpine V12-steg gör det, använder jord både i lågnivån och i högtalarna. Lätt att mäta fram, och i så fall har vi ju en klockren koppling varifrån det kommer...

Lycka till! Har nyss haft liknande problem och det verkligen störigt!

// CLiFF
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Hummm... ja jag har ju högtalarkablar som går nära +kablar men inga lågnivåkablar plus att de är trippelskärmade. Tyvärr så har jag gömmt kablarna så bra att jag blir tvungen att riva ur hela bilen bara för att testa. Men jag kan ju iofs koppla in en liten PC högtalare och testa.

Använder du orginaljord och ström till cdn?!? tips kan vara att jorda cdn på samma ställe som steget och dra ny + till cdn, det hjälpte mig lite grann iaf......och har hjälpt flera andra.
Prova ett annat steg, tystnar det då så är ju felkällan isolerad,,,,

Vad skulle det anars kunna vara??

Har du lyssnat på signalen ur huvudenheten? Om det är generatorn som håller på att ge upp borde det finnas störninger även där.
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Nu har jag nog kommit lite närmar problemet. Som Folke skrev så har man större chans till störningar i början 10-20min när generatorn laddar för att sedan försvinna. Därav mina störningar utan huvudenhet.

Men sen när jag kör så har jag fortfarande kvar störningar men dessa trodde jag var samma störning som tidigare. Jag beslutade att jag skulle riva ur lågnivån under färden. Sagt och gjort, ur med lågnivån och tyst vart det : )
Glad e jag fast jag nu har två störningar, men lågnivåstörningen är ju lättfixad och den andra kanske man får leva med i 10min från start?

Jensclaudius> Japp jag ska jorda om stereon som du sa. Jag har tänkt på det tidigare men eftersom jag hadde störningar utan spelare så tänkte jag att det kvittade. Men nu har jag ju TVÅ!

Daniel> Ja att testa med ett annat steg var mitt sista alternativ, men jag tror inte det behövs nu. Ang. störningar från huvudenheten så har jag inga störningar till bakhögtalarna (orginal).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.