|
|
|
|---|---|
|
Jag var inne på Rototests hemsida och kunde konstatera att vissa modeller ligger långt under uppgiven effekt. Finns det någon garanti på att motorn ska levererar effekten enligt tillverkarens siffror. Här är några exempel enligt Rototest: M3 e46-01 303hk, 341nm M3 e92-07 376hk, 366nm 335i -10 293hk, 394 nm Audi rs4 -06 333hk, 367nm //Stefan Mina bilar:Länk | |
| De där uppmätta siffrorna är väl effekt på bakhjulen, inte i motorn? | |
|
Rototest mäter på drivhjulen och motortillverkarna anger på vevaxeln. Sedan finns det skillnader mellan dynamisk och statisk mätning. Dock är jag inte rätt person att gå in i detalj på vad det betyder. ------- //Lövet |
|
|
Andreas, dem fabrikssiffrorna som anges får man ALLTID ta med en nypa salt. Det är så att INGEN och då menar jag verkligen INGEN, motor i en serietillverkning är överhuvudtaget sig lik den andra. Det kan skilja mycket mellan två likadana bilar som tillverkas på monteringsbandet även om dem så går efter varandra. Vissa motorer kan ge mer än angivet, andra mindre. Så det är absolut inget konstigt med att siffrorna inte stämmer överens mot tillverkarens. Nu råkar du ha dåliga exemplar att komma med, men det finns dem som har mer effekt än angivet också. Sen skiljer det från "rullande landsväg" test till annat också. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Njaa jag skulle nog ta det Herr Bayer skriver med en viss nypa salt. Det gällde mer förr i tiden. Numera är precisionen såpass hög i produktionslinjen att några signifikanta skillnader sällan föreligger motorer emellan. Däremot stämmer det att viss effektförlust sker när effekten mäts hos Rototest, precis som förklarats tidigare. Automatlåda, fyrhjulsdrift mm påverkar också den uppmätta effekten. Sen finns det andra fall där tillverkaren medvetet valt en lägre effekt specifikation än vad bilen egentligen levererar. Tex pga skattenivåerbi olika länder. Exempel på detta är gamla 523 E39. |
|
|
Om vi räknar på 10 % förluster så blir det. M3 E46, 337 hk M3 E92, 417 hk 335i, 326 hk RS4, 370hk. Audin har ju 4 hjulsdrift vilket ökar förlusterna men om jag räknar med 15 % förluster får den ändå inte mer än 392 hk. Den ska väl ha 420hk? Så BMW verkar hålla siffrorna bra, Audi mindre bra om RS4 ska ha 420 hk i motorn. Men jag tycker mig minnas att Audi har haft flera modeller som inte når upp till uppgivna effekter. |
|
|
Som någon skriver ovan så mäter Rototest effekten på hjulnaven, dvs hjulen skruvas av och sen skruvas mätapparaturen på naven. Det innebär att den effekt som mäts upp är efter transmissionsförlust. Av siffrorna ovan ser man tydligt att 335an levererar bra mkt mer än 305hk i motorn. Om vi lägger på en relativt låg transmissionsförlust om t.ex. 12 % (som jag vet att somliga trimfirmor använder som grov standard) så ger det motoreffekt om 328 hk!! Nu verkar denna bilen vara en pressbil som bänkats på uppdrag av AMS och det kanske förklarar den höga effekten. Länk T5 -05 |
|
|
Det stämmer som du säger Grelle. Audi hade dålig effekt i den förra S4an med V8a. Jag tror det var en förlust på ca 18% när AMS gjorde en test mot en AMG merca. Själv ska jag testa min S4a på rullande landsväg efter att vi mappat bilen. Ska bli intressant att se resultatet. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Är inte en effektförlust på 18% relativt normalt för en bil med fyrhjulsdrift? Någon som vet hur står effektförlusten blir med en dubbelkopplingslåda jmf manuell? | |
|
Med den nya vattenskadade bensinen de skall lura på oss nu så har vi snart ingen effekt kvar i motorerna Ha deT |
|
|
Tillverkarnas siffror är ju endast teoretiska siffror som visar effekt utan förluster. Men det finns förstås alltid förluster i drivlinan innan kraften hamnar i vägbanan. |
|
| Har också kollat lite på RRI:s mätningar och något som är intressant är att många turbomotorer verkar ligga mycket närmare angiven effekt än sugmotorer. De flesta sugmotorer på RRI:s hemsida ligger 20-30 Nm under tillverkarens uppgifter, medan en del turbomotorer till och med ligger lite högre. Ex. VW:s 2.0 TSI motor ger i flera mätningar mer än de 280 Nm som VW uppger. MB SLK 350 ger enligt RRI bara 300 Nm istället för 350. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.