AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.164

Bromsbelägg bak e46

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska byta bromsbelägg bak.
Bytet är det inga konstigheter med, bytt bromsar har man ju hunnit med några genom åren. Tänkte mer på inkörningen av beläggen.
Hur ser bromsfördelningen ut mellan fram och bak? vill veta hur mycket bakbromsarna tar.
För att jag antar att bakbromsarna knappt tar när man ligger och småbromsar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För de flesta belägg (undantagen är mer speciella racingbetonade belägg) så brukar det rekommenderas att man kör in beläggen genom att bromsa lugnt och inte göra häftiga inbromsningar eller pressa bromsarna de närmaste typ 50-100 milen.

Men eftersom man lätt glömmer bort det där redan dagen efter (och inte alltid man kan välja om man vill bromsa mjukt eller hårt) så brukar jag köra in bromsbeläggen fram genom att göra repetitiva inbromsningar och öka inbromsningsstyrkan succesivt (finns en tråd där jag beskriver detta).

Men bakbromsarna utsätts inte i närheten av samma belastning som frambromsarna, därför kommer de till största sannolikhet inte att belastas särskilt hårt innan du hunnit köra in dem med din vardagliga körning.

Så mitt svar är, såvida du inte planerar att köra på bana eller använda bromsarna mycket aggresivt så behöver du inte köra in bakbromsarna på något speciellt sett. Bromsa normalt med bilen och låt beläggen köras in mjukt under de kommande typ 50-100 milen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Inkörning av bromsar i allmänt har jag koll på. Frambelägg har man ju hållt på med några gånger.
Men de är väl som du säger, att dom får liksom nöta in sig själv lite mer.
Att man ska försöka bromsa något hårdare där man annars kanske bara snuddar pedalen något.

En annan sak, sjukt dyra beläggen bak är till en 330.
Hos schmiedmann är dom tom dyrare än till M3. Hos bmw ska vi inte tala om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.