AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
5.200

Ang. Passform på hjulbultar

ro
70
rohd
E55 AMG -04
Godkväll gott folk!

Min bil säger enligt Mekonomens sys-program att till min bil ska det vara.
Hjulbultar M12x1.5 26mm.
Låsbara hjulbultar M12x1.5 28mm - köpte ett par och det ska troligtvis inte vara några bekymmer med det.
Jag äger en BMW E36 -1997

Min fråga lyder såhär:

- Hjulbultar med M12x1.5 28mm funkar det genom att ersätta dem med M12x1.5 26mm?

Tacksam för svar!
Mvh

Ingen expert på detta område direkt men kortfattat ang hjulbultar är först att kon-vinkeln skall vara den rätta,dvs konan på hjulbulten skall ha rätt vinkel för passning i fälgens kona !!

Det andra,dvs längden så kan man själv mäta utsticket när fälgen är lös,dvs inte monterad på navet,genom att stoppa i bulten i fälgen och mäta usticket bakom fälgen ( anliggningsytan ).

Som bas för full hållfasthet räknas bultens diameter,dvs i detta fallet 12mm som den rekommenderade inskruvade längden för full hållfasthet.

Men var observant på om usticket är för långt så bulten tar i något innanför navet !!
Sorry,en rättelse till ovan angivna kommentar !!!!

Grundregeln är stigningen x diametern,dvs i fallet M12 x 1,5 så gäller 12 x 1,5 = 18 mm som grund för max hållfasthet !!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, 1,5*diametern brukar vara en bra grundnorm vad gäller godsgänga även i mjukare material. Dock är navmedbringaren tunnare, så med 18mm utstick är jag rädd att bultarna kan ta i parkeringsbromsbackarnas fjädrar bak. Men mäta utstick är ett bra sätt att kolla bultlängden om man jämför med orginal bultar och fälgar. Konan skiljer som sagt på olika bultar och stålplåts-fälgar har vanligtvis en mindre ytterdiameter på konan och sjunker in i godset i alufälgar med hålbilden borrad direkt i godset.
Ja det är lustigt detta med bultens rekommenderade min längd för max hållfasthet när det gängade navet oftast bara är 10mm i tjocklek ?!

Sen gällande konvinklar så är det viktigt att använda momentskaft vid åtdragning för att inte skada bultar samt fälgar och på detta sättet undvika deformerade konor och säten i fälgarna !!

Gällande momenten så är det för plåtfälgar 80-100nm i moment och 100-120nm för alufälgar.

Jag drar alltid 110nm till mina alu-fälgar ( Audi,Bmw samt Volvo ).
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har själv gjort statiska prover med M10-skruv av 12.9-kvalitet i olika material. Med ett härdat stålgjutgods var jag nere på effektiv gänglängd någonstans runt 4-5mm innan godsgängan brast innan bulten. I det mjukaste "agronomstålet" krävdes drygt gängdiametern för att godsgängan skulle hålla. Så den gamla verkstadsnormen håller ca 1,5 gång säkerhet mot statiskt brott i de flesta förekommande stållegeringar ner till väldigt simpla stålkvalitéer.
Du Andres-72 verkar veta en del ang hållfastheten mm.
Vid vilken enhet brast gängan ifråga gällande 4-5mm ingrepp?

Kan vara kul att veta bara vilken trygghet man rullar runt i ;)
Beklagar stavfelet ;)
ro
70
rohd
E55 AMG -04
Ursäkta jag fick inte riktigt svar på min fråga. :)
Alex84 - du var nog den jag förstog mig på bäst men ändå inte riktigt så långt.
Kan jag skada något i bromsbakar eller dylikt?
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Gängans ingreppslängd har mindre betydelse i detta fallet. Friktionen i konan mellan fälg och skruv gör att den inte lossar i första taget. Friktionen mellan fälg och hjulnav tar ju sen hand om vridmomentet från transmissionen. Huvudsaken är att de inte är för långa eller för korta då det är ett ganska högt moment man drar de med.
ro
70
rohd
E55 AMG -04
Tack mike B, klart och tydligt förklarat. det förstår jag mig på. Tack så mycket! ;)
Jag testar dessa när sommarfälgen åker på, så om hjulen ger sig och hoppar får man ta nästa smäll ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det verkar som om du skall byta till ett par mm kortare bultar. Om utsticket på fälgens baksida blir 2mm kortare än orginal går säkert bra. Det är när du ökar längden med kanske 4-5 mm längre än orginal det kan bli problem med p-bronsen bak. Drar man runt hjulen för hand efter montage hör man lätt om någon fjäder tar i.
ro
70
rohd
E55 AMG -04
Anders- vad är original? Enligt mekonens dator så får jag ju längre. 2mm än vad dem rekomenderat .
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En vanlig bult med sexkanttskalle eller insex (M6S eller MC6S) med plan anliggningsyta har alltid längden angiven från anliggningsytan till bultens ände. Med konisk anliggningsyta blir definitionen mer diffus och olika återförsäljare kan tolka samma gänglängd olika. Det bästa är som Alex84 nämner att på en lös fälg stoppa i en bult man vet fungerar och mäta utsticket. Sedan jämför man med att göra lika med den nya sorten. Blir utsticket 2 mm längre eller mer skulle jag vara vaksam på hur det låter när man roterar bakhjulet så att ingenting tar i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.