|
|
|
|---|---|
|
Ännu en tråd om trassel med nivåreglering. Åkte från Västerås till Sälen i torsdags ca35mil och när jag hämtat ut nyckeln till stugan och kom ut från repan hängde den i högar bak, tänkte aj fan är det dags nu. Kompressorn gick inte då, parkera bilen för kvällen. När jag kom ut dagen efter var det tvärlåg på båda sidor bak och kompressorn starta när jag öppna dörren för att gå hela tiden men den höjdes inget, inte pyste det nånstans heller. Tänkte att det kanske hade fryst då det var riktigt busväder när vi åkte upp. Nåja igår Söndag va det dags att åka hem igen å fy fasen va jobbig resa det va, jag vet att köra bilen inte är bra men det gav jag blanka fan i just då. Nå väl nu är det bara ge sig på felsökning. Nu går kompressorn endast en sekund när man öppnar dörren, känns som att det skulle va stopp nånstans och den löser på nåt skydd?? Bara en gissning. Det jag kan se än så länge är att luft bäljarna ser nya ut, även slangar och kopplingar. Nån som har haft samma fenomen som kan tipsa? Mvh/Dee | |
|
Ska kolla kablaget imorgon, återkommer om jag hittar något. Som sagt alla tips är välkomna. |
|
| Va skönt nu fungerar det igen "delvis". Hittade avskavd kabel på vänster sida vid bakvagnen. Kompressorn orkade inte pumpa upp bilen utan gick bara en sekund som sagt så jag rev isär och kolla hur den såg ut och inte va det vackert, en hel del rost och fukt i pumphuset. Snurra den runda brickan med massa hål i ett halvvarv för bättre yta mot gummiplutten. Torka ur och blåste rent, skruva ihop och testa och se på fanken nu hissas bilen sakta upp i normalhöjd sen hör jag hur det pyser från höger bakhjul, ok punka på luftbäljen. Bara beställa en ny imorgon sen ska det vara lugnt ett tag. Peppar peppar :) | |
|
Beställde ny luftbälj på M-Bilar Västerås, 2,080:- /st Båda stötdämparna bak har spruckit i nedre infästning, något som bilprovningen påpekade när jag va in för två månader sedan. Dessa kostar 5,000:- /st hos M-bilar. Lite väl svettigt tycker jag. Mekonomen vill ha 1,790:- /st och levereras i par. |
|
|
Kolla www.motornord.se. 1535:- för Bilstein. ___ Min bil: Länk |
|
|
Ska göra det, tack för tipset. Bytte luftfjäder nyss. Kalas enkelt, tippar att det gick på 10min :) Fattas bara nya stötdämpare sen är hon fit for fight igen. |
|
|
Bytte i dag ...Tänk om allt vore lika enkelt att byta ... tror att den mesta tiden gick till att ta fram domkraft + verktyg...Skit enkelt...undrar vad en BMW-verkstad tar för att byta detta nån som vet?? ...borde vara "det mest prisvärda" Trollet |
|
|
Jag ringde faktiskt och frågade om kostnad för dämparbyte bak förra veckan och fick svaret "runt 1000-lappen plus moms". Efter en stunds samtal framgick det att det inkluderade byte av luftbälgar. Men de kunde inte ge ett pris på enbart dämparbyte?!?! Lite konstigt tyckte jag. Till slut blev svaret "runt 1000-lappen plus moms"... ___ Min bil: Länk |
|
|
I arbetskostnad är det nog rimligt på verkstad då de säkert har min debitering på 1 timma. 1st Luftfjäder: 2,080:- 1st Stötdämpare: 5,000:- Arbetskostnad: 1,000:- Det tog mig ca en halvtimma att byta detta och jag har aldrig gjort det förut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.