AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.206

Bilen går ej att låsa eller låsa upp, centrallås, fjärrkontroll, E61, E60, LCI

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Hämtade bilen från BMW-verkstad idag efter byte av gasspjäll. "Nu skall den allt gå bra" säger kundmottagaren som en sista hälsning. Kör en vända på cirka två mil för att kolla om bränsleförbrukningen gått ner (var tidigare cirka 1,21 l/mil) och det verkar ok (0.93 l/mil).

Får känslan att nåt är fel på centrallåset när jag skall låsa på parkeringen på jobbet. Svär. Trycker igen och bilen låser sig. Allt verkar ok så jag glömmer bort detta omgående. När jag sedan kommer hem och skall låsa är det istort sett omöjligt att låsa. Efter tjugo försök låser bilen sig men går inte att låsa upp. Fjärren funkar endast ungefär en gång av tjugo/trettio försök. Provar den andra fjärrkontrollen med samma resultat.

Batteriet i fjärren går ej att byta då det som sitter i kontrollen skall laddas upp i bilen.

Har någon en uppfattaning vad detta kan vara? Typiskt att det uppstår då man precis hämtat bilen - man drar ju slutsatsen att det har ett samband...

Ska man ha nåt gjort får man göra det själv.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
De har inget samband. Troligtvis trasigt kablage i gångjärnet till glasluckan bak. Då mottagaren för detta sitter under takspoliern. Alt har du fukt i mottagaren under spoilern.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Åkte direkt till verkstaden igår morse. Blev naturligtvis idiotförklarad av kundmottagaren då jag frågade om han trodde det kunde vara antennförstärkaren. Han fullständigt omyndigförklarade internet och forum. Han undrade om det inte var så att ja blandat ihop nyklarna?

Det verkar som om de stora verkstäderna är kraftigt irriterade på att deras kunder diskuterar problem via sociala nätverk på nätet. I själva verket borde de dra nytta av detta vilket ganska många av de större företagskoncernerna nu så sakteliga börja göra (Volvo, Sandvik, Ericsson mfl).

Kundmottagaren avfärdade också att kablarna till bakluckan kunde vara en svag punkt då jag undrade om de vill kontrollera dessa samtidigt som de bytte antennförstärkaren (jag utgick ju hela tiden från att denna var defekt). "Vi åtgärdar bara befintliga fel - inte kommande" var svaret jag fick. Jag frågade då vad de gör om de ser en kabel med srucket hölje? Denna kan ju fungera just då men leder kanske till ett fel inom en snar framtid och jag ville ju bara undvika att komma tillbaka inom kort. Han svamlade om att de skull behöva riva hela innertaket och att det var orimligt att ge mig en helt ny bil.

Jag köpte bilen i maj förra året med Premium Selection garanti. Ingenting har ännu så länge upplevts som "premium" i hur de behandlat mig. I samtliga fall har jag som sagt var blivit idiotförklarad. I samtliga fall har det också varit fel på just de komponenter jag gissat på (efter efterforskningar på nätet/forum).

Antennförstärkaren byttes. Bilen blev normal igen.

Ska man ha nåt gjort får man göra det själv.
Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
Är det bara att byta Antennförstärkaren och sen ska det fungera ? Tänkte ifall man behöver registrera in den nya Antennförstärkaren ? eller bara plug and play?

Troligen så är min trasig. tvättade bilen igår och skulle sen låsa bilen, Hände inte ett skit. Läste runt lite och gick ut och skruvade bort vingen och kollade under, Japp det var verkligen vatten i dosan. Men sen har jag problem med varning att batteriet är dåligt och jag läste att det också kan skapa massa konstiga fel. Men troligast så är det Antennförstärkaren eftersom jag såg vattnet som trängt in.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det är ju ett välkänt problem att fukt tränger in uppe vid bromsljuset efter högtryckstvätt och sedan krånglar mottagaren till centrallåset.
Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
Men är det bara att byta till en fungerande och sen funkar det ? eller måste dator pluggas in när man bytt ?
Just Plug and play. :)

Sn
107
SnaBel@
Bmw 520D Touring -09
Så nu funkar det igen.

Köpte från skroten 1300:- inkl frakten
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hej, Litet bidrag från mig vad gäller problem med centrallås:
I huvudsak beror problemet på 1)trasig antennförstärkare eller 2)slitna kablar.

1) trasig förstärkare: de gånger fjärrnyckeln fungerar är det dålig räckvidd.
Lösning: Relativt lätt (billigt) att åtgärda då man kan montera en ny förstärkare själv. Se suverän länk:
Länk

Kommentar: BMWs ogenomtänkta placering/montering av förstärkare som är utsatt för fukt.

2)trasiga kablar: De gånger fjärröppning/låsning fungerar är det full räckvidd. När det väl fungerar kan det ofta fungera tills man öppnat bakluckan.
Lösning: Byta kabelhärva, klokast att byta höger och vänster.
Kostnad: hos BMW 12-15000 inkl material. Jag köpte kablar på bildelsimporten för ca 1500 kronor, lät lokal verkstad montera för 3000 kronor.

Kommentar: Usel kvalitet då min bil och många andras varit 4-5 år gamla.
Detta ÄR konstruktionsfel som BMW borde stå för.

Skriver detta då jag lär mig mycket av andras inlägg, vill dela av min egen erfarenhet, inte för att verka vara proffs :)
Ha det bra.
Da
26
DanEri
535d -08
sword,

har du möjligtvis sett ngn DIY för kabel bytet?

Vet nu att det är konstant 12V som är av för mig ngn stans där det är helt omöjligt att komma åt ;((
Gr
18
GrusLars
525d 2008 lci
Jag saknar också spänning på den (rödvita tror jag) kabeln, i morgon söker vi vidare efter felet!

har du danEri löst ditt problem ännu?
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Hej. Jag har en E61 06a. Har förmodligen kass antennförstärkare med. Nyckeln fungerar inte och radion hittar inte mycket. Typ en kanal och i bästa fall P1 =P. hur som haver skorna skaver så ville jag kika in och se hur det står till med den stackars mottagaren. Jag läser här och på nått annat meckartips jag hitta att det ska sitta 4 torxskruvar bakom plasten på insidan av bakluckan där vingen sitter. Men där finns absolut ingen skruv alls. Vet inte om det finns olika vingar eller nått. Skulle inte vilja kalla det för vinge heller för den delen. Plastbit med bromslampa på tycker jag. Men vet nån hur man får bort min variant?
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Öppna glasluckan. Då ser du fyra gummipluggar som täcker torxskallarna. Ta bort gummipluttarna o lossa torxen så får du loss vingen.
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Tackar tackar. Ska kika i eftermiddag på detta då =)
Da
26
DanEri
535d -08
Då var det dax igen. Efter kabelbytet, bytte bara de 3 till förstärkaren (12V, 5V och 12V) samt ny förstärkare så är problemet tillbaka efter drygt 6 månader. Helt stendött, utan antydan till att fjärren funkar. Mätt upp kablarna igen och dessa skall funka. Mätte även upp 5V och trycker jag på fjärren så ändrar denna spänning. Detta skall tydligen vara signalen fån mottagaren och enligt BMW så betyder detta att mottagaren tar emot signalen från fjärren och skickar signalen till förstärkaren.
Börjar dock fundera på om det är fler kablar som gett upp?
Visst är väl lösningen att byta ut allt, men mitt dilemma är att jag ej direkt har någon stans att stå och mecka.
Min teori är att det måste finnas en utsignal från förstärkaren som skickar en signal/ström till C-låset så att bilen låser upp men hittar fan inte beskrivet någonstans vad de olika kablarna/färgerna är i kabelstammarna!

Finns det någon som möjligtvis vet detta?

Daniel

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Jag var också påväg att riva och kolla över kablaget igen (bytte några kablar för ca 3år sedan). Symptomen var att jag mer eller mindre var tvungen att lägga nyckeln på spoilern bak vid låsning/öppning av bilen. Bara för att, så tog jag min reservnyckel och till min förvåning fungerar den klanderfritt på ca 15-20 meters avstånd.
Gogglade lite och det verkar som att det laddningsbara batteriet också kan ta slut. Detta går ej att byta om man frågar BMW, men det finns DIY på Youtube.

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Da
26
DanEri
535d -08
Önskar att det vore så enkelt. När jag mäter på 5Volten så ser jag att jag får signal från fjärren till förstärkaren så det är antingen förstärkaren som gett upp igen eller så är det något annat.
Börjar bli smått irriterad på detta!!

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Jag vet jag sett nånstans någon som skrev vilken sida av kabelstammen som går till vad. Tex radio gårvia vänster och bakluckelås på höger typ. Jag behöver gräva lite trots allt och vill helst inte gräva i båda i onödan.
Da
26
DanEri
535d -08
Hade jag haft tillgång till ett garage så hade jag själv plockat ner skiten helt och bytt ut alla kablar men att stå ute på gatan med ungarna springandes mellan benen samtidigt som det blåser/regnar/snöar och tillsammans med frågvisa grannar är ingen höjdare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.