AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.688

Arbetstemperatur på E90 330 D?

ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Har en Bmw e90 330 D 07:a som jag tycker tar lång tid för att uppnå arbets temp.
Körde idag en sträcka på på ca 6 mil mestadelslandsväg, gick ganska fort upp till ca 60 °C dock tog det ca 2 mil innan jag nådde 86 °C.Pendlade sen mellan 84-88°C
Detta med kliman på auto 22 grader och ingen motorvärmare, dock ganska varmt idag 7°C:)
Är detta normalt? Tycker den verkar ganska seg sen att så tror jag att arbets tempen ska vara 88 °C?
Någon med liknade problem?

ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Uppdatering när jag körde hem samma sträcka igår gick den bara upp i 77 °C så nåt meck är där me den iaf. Frågan är nu bara: där ska tydligen vara 2 st termostater hur tar man redan på vilken som är paj? eller byter man båda samtidigt. Orginal eller eftermarknads? Pris?
Kan ju inte va första råkar ut för detta?
Alla tips mottages tacksamt
/Oldjoe

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen är det EGR-termostaten som är dålig, prova att byta den först då den ska vara ganska lättåtkomlig: Länk Länk

Mvh
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
oki Ska kolla de. Har tyvärr inte möjligthet från om 2 veckor.
Tackar för tipsen
Återkommer efter bytet med info om vad de va som felade
/Oldjoe

ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Fick tibax bilen från verkstaden idag....Har tillägssförsäk som täcker sånt här annars hade jag nog valt att meka själv.
När jag lämande bilen upplyste jag kundmottagaren om att de finns 2 st termostater.
Och enl kvittot så har dom endast byt motortermostaten inte den till Egr kylningen.Varför vet jag inte? om meken inte visste om att den existerar eller han konstaterade att den va frisk?
Körde en sträcka av ca 6 mil nu ikväll efter 4 mil ca 75 °C och 6 mil 75-80°C
ute temp ca 1-2 °C kliman på auto 21°C
Dvs bilen går ännu kallare nu detta kan f-n inte va normalt, dock vet jag att moderna dieslar kan vara sega men detta måste de ju va nåt lurt me.:(
Börjar bli innerligt trött på skrotet nu.
En liten hypotes bara om vi nu säger att Egr termostaten är kass de skulle väl bara göra bilen lite seg upp till 70 °C då den ändå ska öppna?
Kan den termostaten som verkstan nyss monterat va kass?
Verkstan borde väl i så fall lämna garanti på saker iaf.
Ska ringa imorn till dom iaf
Mottager alla tips och tankegångar tacksamt
/Oldjoe
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Njea att moderna dieslar ska vara sega stämmer nog inte riktigt. Frågade min säljare samma sak men fick som svar att BMW har en extra värmare på sina dieslar, som ska göra att motorn blir varm fort.

Jag tycker att du ska gå tillbaka och säga att du har fortfarande samma fel - uppenbarligen har du ju inte fått hjälp med det problemet du kom in med!

---------
Over and out.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Byt EGR-termostaten!
Det är mycket svagt att verkstaden och mekanikern fortfarande inte har lyckats lära sig detta.
Min eminente husmekaniker (ej utbildad/auktoriserad, men mycket intresserad och kunnig!) bytte båda termostaterna och jag fick en ny bil.
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Ringde dem imorse men där va många i kö och bad om att få bli uppringd har inte hänt ännu.....
Hur kan Egr termostaten påverka tempen mellan 70-90 °C då den har öppningstemp på 70°C,
den borde väl bara göra bilen väldigt seg upp till 70°C?
Tycker det är ganska svagt av en auktoriserad verkstad att inte hitta ett fel som detta bör ju inte vara första gången dom har en bil me detta fel.
Eller iaf berätta lite vad dom gjort med bilen eller varför dom inte bytte Egr termostaten direkt osv.
Tackar för alla svar återkommer när jag varit i kontakt med verkstan igen.
/Oldjoe
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Update bilen ska in på tisdag för felsökning igen.
Återkommer med mer info efter detta.
/Oldjoe
ol
28
oldjoe
BMW 330 D Touring -13
BMW 525 D Touring -09
Fick tibax bilen igår.Nu bytte dom även EGR-termostaten,nu det tar ca 10 km sen är bilen uppe i ca 90-95°C och ligger där hela vilket man nog får se som helt ok.
Ett stort tack till alla som har kommit med tips och ideér.
/Oldjoe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.