AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.546

Imorgon köper jag denna 325i touring...

Sida 5 av 6
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Off Topic: Varför köper man en bagagerumsmatta för 805 pikadoller?!?!? o_O
sw
31
sweper
325i E91 -06
Ja du qsacage, på bilia group på göteborgsvägen. Alternativet var att köpa på biltema och klippa till, men ville ha en formgjuten så då var det bara att öppna plånboken.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ok, själv köpte jag på Jula (!) för 229Kr, klippte till och det ser banne mig snudd på formgjutet ut! Dessutom, det är väl ingen som kollar inuti bagageutrymmet?

Har bara svårt att smälta att någon vill betala 800kr för en bit gummi som antagligen kostar 15 kr att producera.

Själv tycker jag 229 kr är dyrt. :)

Way off topic nu.
Roffa1
Satsade också på originalmattan med uppvikta kanter, helt suverän. Tycker den var väl värd varenda krona.
sw
31
sweper
325i E91 -06
Jag tycker att det är snyggt att bagagerumsmattan har samma mönster som golvmattorna inne i bilen. :-)
Snygg bil ska ha snygg matta. Det är väl självklart?
sw
31
sweper
325i E91 -06
Nu behöver jag er hjälp!

Jag måste som sagt byta ut två sommardäck. Det sitter rft däck rumt om idag. Ska jag köpa icke rtf och sätta dem bak eller är nya rft så pass bra att jag kan fortsätta med sådana?

Hm... vilken djungel.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Vad jag har hört om RFT och med den lilla erfarenhet jag har så skulle jag skippa dessa. Visst har det blivit bättre med tiden, utvecklingen går framåt. Men vad är egentligen meningen med dessa däck? Jag har då aldrig fått en riktig punktering, bara några där luften sakta läckt ut. Alla dagens däck verkar ju vara näst intill immuna mot en riktig punktering där det bara säger "PANG".

Fick AMS senaste nummer i lådan igår. Där testar de "sportiga" däck i 225/45-R17.

1:a Nokian V 175p
2:a Bridgestone Potenza S 001 160p
3:a Continental Sport Contact 3 158p
4:a Michelin Pilot Sport 3 156p
5:a Vredestein Ultrac Cento 156p

Sist kom ett däck som verkar riktigt populärt: Kumho KU39 Ecsta LE 135p
sw
31
sweper
325i E91 -06
Tack för listan!

Jag är riktigt osäker. När jag läser tidigare trådar på detta forum om runflat så säger de flesta att det är ren och skär skit att sätta på bilen. Andra säger att de inte är så dåliga då utvecklingen gått mycket framåt.

Hm...
Roffa1
Utvecklingen av RFT har verkligen gått framåt vad det gäller komfort, den senaste generationen var underbara att köra med, tysta o fina samt ej alls spårkänsliga.
Men trots detta så avstår jag från att betala hutlösa priser för RFT. när jag bytte till 19" så köpte jag vanliga Dunlop däck till en bråkdel av kostnaden för RFT. För säkerhets skull har jag dock investerat i ett BMW mobility kit.

Sweper: Är tveksam till om det är lämpligt att blanda RFT med vanliga däck. Byt alla fyra om möjligt.
Jag "ärvde" Kumho Ecsta på min 540 som jag köpte i juni förra året. Upplever de som något bullriga. I går också spårkänsliga men det kan bero på något helt annat. Möjligt att däck killen lyckades pumpa upp dem stenhårt. I övrigt tycker jag de är helt ok, kändes bra förra året.
sw
31
sweper
325i E91 -06
Tack för input Roffa1 och mats.

Jag har följande tre alternativ känns det som:

1. Köpa två nya rft-däck och placera dem bak.
2. Köpa fyra nya vanliga däck.
3. Köpa fyra nya rft-däck.

Om jag väljer alternativ 1 så får jag två nya och bra generations-rft däck bak men äldre och sämre generations-däck fram. Antar att det kommer påverka min körupplevelse. Har läst mig till att olika kvalité på däcken fram och bak ej är att föredra. Hm...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kunho Ecsta finns i flera olika modeller som också är olika bra. KU31 är väl det vanligaste och många är hyffsat nöjda med dessa men de kommer oftast en bra bit ner i däcktesterna. KU19 är lite ovanligare men ska vara ett bättre däck. Det nya KU39 vet jag ingen som kört på men såg någon test och där låg det i botten.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Programmer: Ang Ditec, jag tror nog att det är upp till varje Ditec-center att avgöra hur man gör med Ditecmärket. Jag har ditecat flera bilar och aldrig fått något märke, när jag är skämtsamt sa "ni sätter väl inte dit ett fult ditecmärke nu hoppas jag?" så fick jag till svar att "det gör vi aldrig, så länge inte kunden ber om det". Vilket, hör och häpna, en hel del faktiskt gör...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

acey: det är säkert som du säger. Förklaringen fick jag på Ditec i Malmö och det är någora år sedan nu.

___
//Ulf
Lasse Karlsson
andreas_lofgren!

Plötsligt fick jag lite medhåll i mitt resonemang av några stycken, och genast ser man inte röken av dig! har ju hänt förut, om man säger så! Du har ju helt snöat in på min dåvarande 750:i. Anser du att man är osmaklig, då man kallar nån för oseriös?? jag har väl för F.. aldrig smutskastat nån! det jag tyckte var att Weurlander var helt ute och cyklade prismässigt, men det är ju upp till honom!

Du är ju klassen osmakligare, som smutskastar mig, för att jag säger vad jag tycker! Återigen! lägg ner skitsnacket om att jag ska sälja 750:in osv, osv. Om jag/vi nånsin säljer den, skulle det aldrig falla mig in att släppa slutpriset till dig, så att du ev kan få vatten på din kvarn!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eh, medhåll? Det har pratats rekond senaste sidan. Dags att vakna.

Du får försöka sälja din 750 till vilket pris som helst. Det är alla annonsörers rättighet. Men då ska du inte sitta och tjuta i en tråd och sedan i en annan kasta skit på en annan annonsör som gör EXAKT samma sak som dig.

-------
//Lövet
Angående RFT däck, undvik att blanda RFT och vanliga däck. Antingen fortsätter du med RFT eller så byter du alla fyra. Har fått detta tips av tre olika däckhandlare.

Prismässigt ligger de ca 100-150kr extra per däck. Om man tycker det är dyrt eller ej är upp till var och en att bestämma. För min del tyckte jag det var värt det då jag vill kunna räkna med vägassistansen (RFT krav) och slippa kladda med punkaspray och kompressor i kulingen på Öresundsbron när olyckan är framme.

Jag tycker inte de nya RFT är så dåliga som de första generationerna, där bilen ormade sig fram på dålig asfalt. Har precis fått nya bakdäck (PS2) RFT (18-tum) och de går riktigt bra, trots bitvis riktigt spårig väg till/från jobbet. Svårt att med min bil bedöma om hårdheten beror mestadels på sportchassiet, däckprofilen eller RFT.
sw
31
sweper
325i E91 -06
Kristoffer - jag har fått samma uppfattning. Jag har beställt två nya rft som jag sätter bak så det blir fortfarande rft runt om, dock lite sämre fram alltså. Får väl byta dessa med om det blir riktigt illa, men hoppas det går bra så jag slipper kostnaden.
Roffa1
Kan vara bra att veta om att däckmojen ej vill laga ett punkterat RFT däck, detta kasseras istället och ersätts med ett helt nytt däck. (dyra punkteringar)

Ett vanligt däck kan lagas på plats med gummiplugg eller med Mobility kit.
En av anledningarna till att jag själv valde bort RFT.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.