AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
11.550

Imorgon köper jag denna 325i touring...

Sida 3 av 6
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Om du köper begagnat så tänk på att barnstolar är "färskvara"! Alltså de åldras och tappar sin funktion! Jag hade köpt nytt då det är er första barn och antar att ni kommer och skaffa fler barn så då kan använda stolen till det barnet/barnen också!

Alpina B8 Länk
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Vi frågade efter den som tar minst plats när vi köpte barnstol då vi vill ha den i baksätet. Eftersom barnet sitter klart säkrast i baksätet. Vilket blir mitten på bilen. Då klarar den krockar både framifrån och bakifrån lika bra!
Den kostade 1800 ny. Klart värt det. Heter Britax Hi-Way.

Men ändå så satt man absolut inte bra i passagerarsätet. Och då köpte vi ändå den minsta på marknaden (2008).
Men går gör det om man inte har så stora krav på benutrymme för passageraren fram. Min Sambo klagade så vi bytte till 5-Serien. Hon är 1,65 lång.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Melzen//

Min E91 med barnstol, och barnstolen vi har är bland de största som finns, inga problem. Visst kan inte nån stor människa sitta fram, men frugan sitter där bak ändå. :) Dock önskar jag lite större bagage, nu går endast att få in barnvagnen från en vinkel. :)

Bilder på hur bilen ser ut med bakåtvänd barnstol:
Länk
Länk

Swiper//

Vi köpte märket BeSafe, om jag minns så kostade den 4 eller 5000, den är lite klumpig men är absolut den säkraste på marknaden, går även justera nackstödet och sittdynan på den.

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Grodan>>Det är klart att det funkar fint i en E91 men en större bil underlättar ibland. Vill man dra det riktigt långt får man åka runt i nån tråkig familjebuss, men vem fan vill det ;)

Jag har en Saab 9-3 med och den funkar för det mesta, kanske inte en resa till Ikea eller ännu värre Ullared. Som du sa större bagage kan vara bra att ha ibland.

Jag har en Akta Graco Duologic vilken jag tycker tar mycket plats längs led. Allt efter som barnet växer så flyttar jag barnstolen längre från baksätesryggen (för att ge mer benplats åt barnet) vilket medför att platsen framför får lida.

Tyvärr testade jag inte några alternativ till barnstolar då jag behövde en med isofix och utbudet är litet. Kändes inte rätt att dra några remmar runt comfortstolarna och tyvärr fanns det inga fästen i golvet. Tror själva iso-funktionen är platskrävande, rätta mig någon om jag har fel.

I min Saab sitter det en annan Duo Logic som är placerad mitten bak. En optimal lösning enligt mig förutom på en punkt, lite krångligare att lyfta in barnet. Annars ger den bättre plats då utrymmet intill dörrarna kan utnytjas nyttjas plus att barnet sitter säkrast där.

Det var lite tankar jag hade om bilbarnstolar i denna tråd om en bil som ska köpas och blev köpt :)

/R

PS Akta Graco Duologic kan användas som babyskydd och har en funktion där man kan ställa in ett "liggläge" när barnet sover, så att man slipper att dess huvud hänger framåt.
Roffa1
Grodan: Snygg bil du har, den ser verkligen maffig ut.
Även ellipsoid fälgarna pryder sin plats.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tack Roffa. :)
Kolla in även fd E90:n och bägge saknar M-pkt. ;)
Länk

melzan//

Visst saknas det fästen i golvet men du kan dra remmen under stolregeln i golvet. Hur enkelt som helst. Ska ta en bild sen.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Ja det kanske går, men det känns lustigt att jag inte testat det.

Jag kan ta någon bild på hur det ser ut med min stol i. Just nu snöar det och stolen är dessutom utplockade sen jag städade bilen för någon dag sen.
sw
31
sweper
325i E91 -06
Tack för allas input! Verkar vara en djungel med bilbarnstolar :) Jag har isofix i bilen, men vet inte ens vad det betyder. Blir till att läsa på lite! Förstår inte heller det här med bilbarnstol kombinerat med babyskydd. Hm...

Idag blir det första långresan med bilen, Göteborg-Stockholm. Då får jag känna på hur det är att sitta lite längre i bilen, kul! :)
Lasse Karlsson
hasso!
En liten fundering. Vi utgår från följande: MrX tänker sälja sin bil. Han begär x antal kr för den. Mr Y vill köpa bilen för just x kr, men han kan inte, just detta tillfälle pga olika saker, ekonomiskt läge, familjesituation eller dylikt. Han vill köpa för x kr, men kan inte just nu!

Mr X vill inte vänta med att sälja tills dess att MrY kan köpa bilen för Xkr, utan sänker priset till Z kr, för att få bilen såld(som han avser att göra). Mr Z köper bilen för just Z antal kr, och nu till frågan: Vad var bilen värd?

Var den värd Z kr eftersom den såldes för detta?, var den kanske värd X kr, då Mr Y ville betala detta, men inte kunde? Eller var den kanske värd nått helt annat? Poängtera om MrX istället höjt sitt pris istället för att sänka och MrÅ, som inte sett annonsen tidigare, är villig att pröjsa detta, och köper bilen dyrare än den var från början.

En regel finns i stort sett aldrig till, helt utan undantag hävdar jag!

HA DET!

modolasse
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad Mr x vill betala är helt ointresant då han inte kan göra slag i saken.

Får du bästa skarpa budet från Z är det just detta bilen är värd.
Att det sitter någon MrX som inte ens känner till din bil har du föga nytta av.

En bilförsäljare eller en mkt duktig försäljare kanske hade nåt ut till fler intressenter och kanske till MrY då hade samma bil hos firman haft ett högre värde.

Din bil är värd precis så mycket som du vid en givet tidpunkt kan få ut för den. Inga om och men...
Lasse Karlsson
BjörnB

Har fantastiskt svårt att förstå hur vissa snöar in på lagar och regler, och inte har förmågan att se en sak på ett nyanserat sätt. Om allt var så där enkelt, skulle vi inte ha några problem öht!

Om vi säger att MrX väntar med att sälja till MrY kan köpa för Xkr, då är bilen alltså mer värd, trots att den blivit äldre!! Ja! du hör ju själv hur j.... löjligt det låter!!

HA DET!

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
När det handlar om en specifik bil så går det naturligtvis inte att göra en exakt värdering då du inte vet vad du kommer kunna sälja den förräns du gjort upp affären.
Men grunden för en ekonomisk värdring måste ändå rimligtvis vara vad det kan förväntas att någon vill betala för den. Och med "någon" menar man du självklart en person som har råd och möjlighet att köpa bilen samt en person som man med rimlig insats når ut med informationen att bilen är till salu. (Alltså faller MrX och MrY bort)

Om vi tar det i mer generella termer.
Kan du av någon anledning kan sälja om en vara för ett högre pris än tidigare har den ökat i värde, den behöver nödvändigtvis inte vara bättre för det. Blir tex guld bättre för att priset guldpriset går upp?
sw
31
sweper
325i E91 -06
Ok gubbar, tack för ni reder ut det ni reder ut? :-)

Idag var jag och bokade tid för en ditec lackförsegling. Kommer att få det för 3600 kr.

Tror att Mr X blir nöjd med det när han ska köpa min bil!
Lasse Karlsson
BjörnB!

De bilar som ökar i pris ju äldre de blir, existerar nog, men tillhör knappast de bilar som tas upp till diskution på detta forum!

Sen funderade jag som så här: Varför gör teknikens värld + andra biltidningar, titt som tätt begbilprislistor?? Det är ju helt världelösa om man utgår från att vad man vill betala för bilen, är dens rätta värde! Dessa listor ger ju en fingervisning om cirkus vad en bil kan vara värd, utifrån skick antal mil osv, osv.

Om jag har en bil som "värderas" till 100.000 och jag för att kunna få den såld måste dumpa priset till 50.000, så är inte dess värde 50.000 i mina ögon!! Hur kunde värderingen slå fel med 50.000?? Det är ju massor av saker som avgör om jag kan sälja en bil för de pengar jag tror är rätt nära dess värdering!

Jag hävdar med en dåres envishet, att med lite tur, flyt, och försäljning i rätt tid, kan få ut bra pengar för min bil, som då skulle vara mer värd, än de sämre pengar jag skulle få en annan gång, då jag inte har det flytet och turen! Det här har jag varit med om själv, vid bilförsäljningar!

Så ser jag på detta! och tycker det är helt logiskt. Om jag nån gång inte alls lyckas sälja min bil, till ett pris i närheten av dess "värde" så är dess värde inte 0 för det!

HA DET!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jaja vi säger väl så då...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag håller med Lasse. Tajming är viktigare än man kan tro.
//Marin
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Finns massa parametrar som styr vad man får ut för sin bil
förutom själva bilen med dessutrustning och kondition

Tajming
Konkurrens
Konjuktur
Trender
Vad du heter
Var du bor
Hur mycket tålamod du har
Rutin, skicklighet
Årstid
Hur du annonsserar och uttrycker dig
osv
osv
osv

Men detta är en annan diskussion.

Gör du ditt bästa och får inte ut vad du värderat din bil till så är värderingen i just ditt fall fel. Vill ingen betala 100.000 för din bil är den inte värd det vid just den tidpunkten oavsett vad bilpriser.se säger.

"Om jag nån gång inte alls lyckas sälja min bil, till ett pris i närheten av dess "värde" så är dess värde inte 0 för det!"
Självklart inte, har väl ingen påstått heller.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Av någon anledning tolkas vi som förespåkar att en bil är värd så mycket som någon är beredd att betala för dem som pessimister och undervärderare.

Men då har man gjort sin egen tolkning av uttrycket.

Antag att du annonserar ut din bil för 100.000:- gör upp affären samma dag och får en handpenning.
Kort därefter går telefonen varm och folk erbjuder sig att betala både 110' och 120' om du avstår affären med förste köparen.

Då anser jag att bilen är värd 120' och inte 100' som den annonserades för.

Lasse tycker din argumentation haltar en del då du störde dig en hel del på en säljare som annonserade ut sin lågmilade M5e39 till ett högre pris än de flesta andra M5e39 (med högre mätarställning).
Vad säger att inte den säljaren kan ha lite tur och timing och tillslut hitta rätt köpare som söker just en röd lågmilad M5e39. Var den inte värd pengarna då? Vem är du att i så fall att döma köparen?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du fått din/fars 750i såld än Lasse?

-------
//Lövet
sw
31
sweper
325i E91 -06
Hej och hå vad min E91 går! På tisdag blir det en ditec behandling också! Skojj!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.