AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.548

Blårök vid start och frågor om oljetryck

Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Hej!

Har en porsche 996a -02.

När jag startar den så ryker det ganska mycket blått. det försvinner efter en halv minut. förstår det är olja.
Kan det ha ett samband att när man står på tomgång så svajar den till ibland?
Tjuvluft?

hur funkar det med oljetryck? När ska den stå på fullt?

massa frågor men har garanti kvar på bilen och vill inte ha onödigt mkt problem i framtiden.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det vanligaste felet när det blåryker kort vid start brukar vara att det läcker lite via ventiltätningar och droppar in olja vid stillestånd. Nu har du ju en Boxermotor och konstruktionen tycker man ju skulle göra att det var lite ovanligare, men vem vet. Kolla hur vevhusventilationen är utformad. Den drivs ju vanligtvis med vacuum från insuget och kan också vara en väg in till förbränningsrummen för oljan.
Är inte insatt i Porsches motorer, men generellt brukar en varningslampa för lågt oljetryck varna runt 0,5-0,7 bar. Oljetryck på tomgång 1,5-2 bar och så fort varvet stiger över ca 1500 rpm brukar mätare som är graderade till 3 bar gå i topp. Även vid kallstart kan man nog ha 2,5 upp till över 3 bar på tomgång. Särskilt om du kör en olja för lite tuffare körning, t.ex. 10W-60.
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Tackar!

Kan en otät vevhusventilation påverka tomgången? att den blir ojämn dvs?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det kan bli så, då ventilationen bygger på ett visst undertryck, som förvinner vid en läcka. Motorn drar då tjuvluft. Min BMW reagerar just så om man tar av oljelocket med ojämn tomgång. Prova att öppna upp vevhuset med locket eller att ta loss en slang och se om det blir någon skillnad.
Jag hittade detta: Länk

mvh/ Anders
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Okej.

Då min engelska inte är den bästa så kan kanske du förklara vad jag ska göra?

har hört något om detta och trodde att porsche gjorde något åt det när dom bytte motor 2002 till 3,6an.

ChristianF,
Google översättning (bristfällig): Länk

Jag vet inte om det är rätt bil/motor som avhandlas i länken. Jag tänkte att det kanske kunde vara ett motsvarande fel på din bil även om det inte är exakt lika.

mvh/ Anders
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Jag tackar för hjälpen. Tar mig till porsche center och frågar.
Hej, som tidigare Porsche ägare kan jag tipsa dig om att ställa den på PCS forum: Länk
Har för mig att jag har läst om liknande problem på 996 / 986 Boxster där
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.