|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare, behöver byta avgassytem och tänkte att jag kan lika gärna byta hela efter katen. Fick höra att Simons är billigt och bra men jag är osäker. Någon som har ett sånt på en 525 e34? Hur låter det, rostar det osv.? Eller finns det billigare/bättre alternativ? | |
|
Min åsikt är att rostskyddet är obefintligt. Köp rostskydd och spraya på om du ska montera. |
|
| sådan som tål värme. | |
| Det är så pass dåligt alltså? Det finns inga andra kompletta system som är prisvärda annars? | |
| Det håller nog bilens livslängd, spolar du under så är det nog ingen fara. | |
| Ok, hur är annars Rakarör? Rostar lika illa? | |
|
Dr.Pepper, Aluzink = håller minst 4-5 år innan första hålet, vid sällsynta fall 10-15 år på eftermarknadssystem (simons t.ex) om man aldrig kör korta sträckor exempelvis. man har ju sett en del ford, saab, volvo etc tillverkade efter sekelskiftet som mer eller mindre sönderrostat i avgas vid dryga 8 års ålder.. Rostfritt stål = hög kvalité, men kostar det dubbla (minst) o kommer troligen inte börja rosta förrens bilen är förbrukad, räkna med 30-40 år minst. sen finns det andra legeringar, men dessa använder inte simons så de tar jag inte upp. |
|
| Ganska dålig dämpning i simons systemen och dessutom blir dämpningen snabbs sämre med tiden verkar det som. Jag bytte ut en simonsdämpare på min gamla e34 v8 (som jag själv tidigare satt dit) mot en från rakarör och den blev mycket tystare. Har haft simons på andra bilar också och tycker det blir mest ett tråkigt brummande basljud. | |
|
tiasz: Tack för den utförliga förklaringen, då har jag lite mer att gå på. Johnny Bravo: Ok, det verkar ju inte så kul. Jag vill ju inte ha nått skithögt som man bara stör sig på vid allmän körning, men lite mer än ett brummande. Men jag antar att det är detta man får nöja sig med om man inte vill slänga ut en massa tusen? |
|
|
Jag byggde ett 2.5" system till min Peugeot 605 3.0 med Simonsdelar, utan att måla rören. Jag pendlar 13 mil varje vardag, nästan bara landsväg alltså. Systemet höll 3 år och 7.000 mil, sedan gick det av. Rören var ruttna överallt. Bullrade gjorde det också. Enda fördelen var att bitarna var billiga. Tror jag lade ut 1500 kr på material. Ett originalsystem till en 605 3.0 kostar ca 7000 kr. Man ska helst måla systemet med värmetålig färg. Om det ska bli bra behöver man ugn. Någon sådan som rymmer avgasdelar har iaf inte jag. |
|
|
Okej tack för svaren. Verkar som jag behöver lägga ut lite mer slantar för att få ett vettigt system då som håller bilen ut, utan att man behöver tänka på att byta. Vad finns det för andra alternativ? |
|
|
Oj nu hänger folk tydligen inte med här... då får jag förklara läget lite bättre då. simons systemen (de vanliga) är behandlade, men de vanliga universal rör och rörböjar är ej rostskyddade överhuvudtaget. (de icke rostfria ljuddämparna är dock behandlade, snålt) därför är min åsikt att man ska köpa rör och rörböjar från Biltema istället där de är förzinkade. ang ljudnivån så säger det sig självt. litet rör med stor ljuddämpare = låg ljudnivå. stort rör med liten ljuddämpare = hög ljudnivå, svårare än så är det inte. Johnny Bravo: det du säger bör delvis stämma, men förmodligen blev bilen tystare då du köpte en ljuddämpare som inte är av sk. fullflödes typ, dvs rakt rör in o rakt rör ut. (dessa dämpar givetvis sämst, men är mest effektiv) eller så var den helt enkelt större sett till storlek på ingångsdiametern. innehållet i ljuddämparen redogör faktiskt inte heller så mycket för hurpass mkt ljud som reduceras. oftast är innehållet en slags ull, men kan även vara tunn ståltråd t.ex. man kan t.o.m köra med tomma burkar o ändå inte märka så stor skillnad. sen håller jag med dig. med 2,5" rör dämpar simons universal inte alls mycket, vid andra dim har jag ingen erfarenhet av. 2,5" Big och Duo 63 är de jag har testat, och det säger sig självt att Duo63 är den som dämpar betydligt sämre. Dr.Pepper: är själv nöjd med magnaflow, så varför inte föreslå att du hakar på :) |
|
| Jag hade nog ringt ngn bra firma, typ Avgasteknik... Inte mycket dyrare, de kan "designa fram" rätt ljud åt dig mha dämparen, och du slipper stå med krökerygg i slalomglasögon och få bryt på rostmuttrar... En kompromiss kan ju vara att själv byta rakrören och låta en firma hjälpa till med valet av slutburk? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Polska Ferroz system, köpte till gascompacten för 1100kr skickade med bussgods. Billigare blir det nog inte. dessutom väldigt trevliga och servcieminded då jag fick ett felaktigt system första gången. Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
tiasz: Sökte runt lite på Magnaflow men hitta bara system till en massa jänkare och ytterst får till BMW, inte till min gamla E34 dock. Profossen: Tack för tipset, då jag aldrig monterat avgas förut så vore nog detta bästa alternativet för mig. Synd att det ligger i Uppsala, blir lite drygt 60 mil tur-retur. Hasso: Ja dom verkar ju onekligen billiga, men är det något att ha? |
|
|
Dr.Pepper: Ferrita har en återförsäljare i Kållered vilket bör var lite närmre för dig. Länk Vet dock inte prisnivån på deras produkter... ___ //Ulf |
|
| Ja det blir ju några mil mindre i alla fall. Det är ju värt det om det blir bra till ett bra pris. Verkar ju inte vara så farliga priser så jag ska höra med dom vad dom ska ha för system och installation. | |
|
Letat runt lite och hittade ett Supersprint system, komplett efter katen för 7k. Är det värt de pengarna? Det är egentligen bara bakre rör/dämpare som jag behöver byta men kommer det göra någon skillnad alls om jag bara byter det istället för hela systemet? Alltså prestanda och ljudmässigt? |
|
|
det där hasso länkade såg ju riktigt bra ut... om man vill hålla sig till normal ljudnivå. ja alltså när jag nämde MF så tänkte jag du skulle bygga eget... annars är det de vanliga som gäller, dvs. rakarör, ferrita, simons eller avgasteknik. men tid är pengar, man ska veta att det kostar med... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kan säga att Polska Ferrozen brummar en del :) nästan sportsound. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Raka rör var av samma dimension och fullflödes. Den kostade ca3-400kr mer men då var den ju också i rostfritt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.