|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Det verkar som om europa vill skifta ut 95-oktanig mot mer etanolinblandad E10. Jag har en bmw Z3M som jag tar ut ibland när solen skiner på sommaren. Denna bilen kör jag givetvis bara på 98 oktan så egentligen berör inte E10 mig när det gäller denna bilen. Det jag dock undrat över är följande: Även att jag aldrig råkat ut för det, så har jag antagit att om om jag kör nära på soppatorsk med bmwn och inte hittar 98 oktan på en station, så har jag antagit att jag kan slå i ngn liter 95 oktan och köra på riktigt låga varv till närmsta station som erbjuder 98 och uppåt. Det har som sagt aldrig hänt men jag har antagit att det varit ok för motorn så länge den inte varvas något vidare? Vad säger den samlade expertisen om det att köra ngn mil med 95 oktan lugnt? Den stora frågan är nu hur E10 fungerar i samma resonemang? Om nu 95 oktan fasas ut, skulle man våga slå i ngn liter e10 då? Det kan ju hända alla att man är ute på småvägar utmed kusten en sommardag och glider varpå det förbannade småsamhållet inte erbjuder 98 - så hur skulle ni göra? Bäst är ju alltid att ha framförhållning med bensinen, men tja.. om det hände er trots framförhållning? Tacksam för svar, Kent | |
|
Problemet om Du fasar för E10 ( Etanol/bensin mixen ) är att 98 oktan kommer att vara blandad som 95 oktanet from 1 maj 2011. Dvs E5 98 Oktan. Vill Du absolut vara utan Etanol mixen är det V-Power som gäller! Min alldeles egna bedömning av E10 resp E5 är att ju mer Etanol bensinen innehåller så påverkar detta motorn negativt. Även om bilen är en sk sommarbil enbart så påverkar Etanolen tank/bränslesystem mm när bilen står avställd över vintern. Etanolen rengör eller skall man väl säga får avlagringar att släppa i systemet/motorn etc och skit samlas och påverkar motorn i längden. Etanol är aggressivt fast man påstår motsatsen där Metanolen framhävs som den största skurken ( vilket är sant vid jämförelsen Etanol vs Metanol ). Men Etanolen är och förblir elak mot motordelar etc. Longlife servicar är bara att glömma då oljan påverkas mycket negativt av Etanol. Intervaller om max 1000 mil rekommenderas av ledande biltillverkare så som Ford exempelvis,som även vill att de sk Flexifuel bilarna skall köra varannan tank på vanlig 95 oktan !! Ändock är dessa motorer anpassade för Etanolen,men utvecklingen är inte klar ännu av motorer som klarar att hantera problemen med Etanol som drivmedel ! Att Indycar och Nascar bilar körs på den aggressivare Metanolen betyder inget i detta sammanhang då dessa motorer minst sagt har en annan service bild och har tillverkade delar av rostfritt för att kunna hantera detta bränsle mm. Min slutsats till Dej är att köra på V-power från Shell då Du enbart brukar bilen sommartid. |
|
| Nu blir det ännu viktigare att tanka 99 V-power som sista tankning inför vintervilan, om man inte ständigt tankar VP förstås då. Själv blandar jag i 0.5% bränslestabilisatorvätska också, man vet aldrig hur länge bilen blir stående kan ju komma saker emellan nästa sommar som gör att bilen inte får komma ut! | |
| men som svar på den kryptiska frågan: om man får soppatorsk utmed kusten i ngn by där de inte serverar 98 oktan (som väl iofs inte var rekomenderad ändå framöver iom inblandning av etanol) skulle ni överväga att slå i ngn liter E10 eller ska det anses som ett big NO-NO ? | |
| Du har väl inget val om detta är enda alternativet....förutom att gå med en dunk då.. ;) | |
|
Att köra några mil i lugnt tempo med E10 lär inte påverka din bil alls - så känsliga är inte motorer! "Handelsbensin" är för övrigt en "relativt ospecifierad" vätska, och innehållet kan variera en hel del beroende på tillverkare - men motorerna fungerar ändå... Däremot håller jag med om att ju högre inblandning av etanol i bensinen, desto sämre kommer det att fungera med "longlife-oljebyten", särskilt under vinterhalvåret med minusgrader! Etanol och vanlig motorolja fungerar betydligt sämre än om man kör på bensin! Lite off-topic: I tidigare trådar som diskuterar Etanolens eventuella skadeverkningar i icke etanolkonverterade motorer, har det framkommit att ventilstyrningar/tätningar och ventiler slits mer om man kör med hög inblanidning av etanol (dvs. det kan komma surt efter om man håller på och försöker "spara pengar" genom att köra på t ex hälften E85 istället för bara bensin!). Förstahandsuppgiften av ovanstående uppgifter skulle tydligen komma från personer som har varit direkt inblandade i framtagande av Volvos etanolanpassade motorer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Läs forskningsrapporterna det länkas till i tråden "Blanda 95&E85". Det är ju en väldig skillnad på 5% och 85% etanol... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.