|
|
|
|---|---|
| Någon som vet något om GT-Bilinvest? Verkar vara samma person(er) som har Carnells. | |
| Jag har köpt en BMW 330xi av dom och är väldigt nöjd med deras bemötande och det är ett seriöst företag. Rekomenderar starkt att använda GT Bilinvest | |
|
Jag rekommenderar inte GTbil Köpte en Saab av dom men dom undanhöll en massa information när jag ringde. Frågare om det fanns några fel på bilen, dom sa nej. När jag kom dit fungerade inte parkeringshjälpen och den hade varit trasig ett tag för hittade ett kvitto där tidigare ägare hade haft felsökning på verkstad men inte reparerat felet. Alla däck var slut. Frågade även hur lacken var, dom sa bra för sin ålder. Det fanns en parkeringsskada där bak och ena baklyktan var sönder och en buckla i plåten. Nå ja.. jag köpte bilen ändå för tyckte jag fick så bra pris men ångrar lite efteråt att jag stöder en sådan firma. Sen när jag skulle åka iväg och tog bort skyddspappret på golvet märkte jag att en matta saknades, gick in och frågade var den fanns och då blev dom arga och sa att dom vet inte... Ja det kan ju vara olika från bil till bil men jag har ingen bra erfarenhet av dom. Mvh Ubbe |
|
|
Köp inte bil på GTBilinvest i arlandastad! Jag ringde från norrbotten på en BMW 320D E91 2009 som rullat 14000mil med en ägare. Han sa att bilen var i bra skick när jag pratade med han & jag såg ju bilder på den och den såg ut fin på bild och om det fanns några skavanker så var dom för små för att fotografera sa han. Så jag litade på han och bokade flyg till sthlm. När jag kommer dit så har han ställt ut bilen så jag kunde titta på den innan han kom dit för jag kom dit 7:30 och han öppnade klockan 10. Det första jag ser är att det är en massa dörrupslag, buckla på huven, repor,ca 5 cm buckla på högerbakskärm stora revor i bakstötfångaren! Klarlacksläpp ca 40*20 cm på frontspoilern och hade börja släppa som en 5 krona stort vänstersida på bakstötfångaren. Varför kunde han inte vara ärlig och säga det när jag ringde ?? Joo nog var den ju hela fin! Eller så inte. Det han sa var att den är i bra skick med tanke på milen, han kunde pruta ner den 5000:- så ja kunde lacka om fronstpoilern ! Nää du gubbe nog tar jag flyget hem! Rekomenderar dom inte / Joakim |
|
|
Åkte för att kolla en bil där en gång. Visade sig vara en Usa import utan servicebok. Såklart inget dom nämnde över telefon innan. Så jag rekommenderar ej. |
|
| spännande med 2 inlägg från "nya medlemmar". | |
|
Ytterligare en ny medlem som kommenterar här:) Vill höja ett varningens finger även jag. Länkar till forumet i vi bilägare för att slippa skriva hela historien, men det gäller i korta drag att GT bilinvest AB annonserat och sålt en bil till mig för 125000 kr, inte en BMW där av ny på detta forum. På köpekontraktet står däremot BS motor (aka Lundells motor, alla i uppsala) och det är samma Jörgen som svarar på respektive 018 nummer som säljare. Bilen har en lackskada med rost som endast upptäcktes efter leverans, de tar inget ansvar alls för att laga eller ersätta skadan, vilket de alltså ska enligt konsumentköplagen. Offert som jag fått av en stor lackfirma ligger på ca 6600 kr och då tillkommer ca 1500-2000 kr för demontering-montering av handtag och backspegel. länk: Länk |
|
|
Skarj: Du köper en begagnad bil för 125000, som är fyra år gammal och gått tre varv runt jorden (Ca, för du skrev väl 11 500 mil), och du förstår inte att priset är satt med hänsyn till bilens ålder och slitage eller? Lackskrap lite här och där är väl högst normalt på en fyra år gammal bil med nästan 12 000 mil på mätaren? Speciellt om det inte är en entusiastmodell. Eller? |
|
|
AlexanderK, nej särskilt inte när jag får medhåll från både konsumentvägledare konsumentköplagen och framför allt lackeringsfirman som direkt sa att jag inte ska göra något innan firman tagit på sig skadan. Jag tänkte lite som du först när jag åkte till lackeringsfirman för offert, men när det första de sa var att bilfirman ska stå för kostnaden började jag att kolla upp saker och ting. Då de inte varudeklarerat någon skada och heller inte nämnt det är det tydligen solklart, att det är de som ska avhjälpa problemet. I övrigt är karossen fin och det är ingen bagatellartad skada, även om den är svår att se stående. Det är ju inte fråga om normalt slitage utan en skada för minst 6 månader sedan som de mörkat/missat. |
|
|
Hade jag blivit informerad om skadan hade jag ju inte köpt bilen, så jag skulle säga att det är högst väsentligt i det här fallet. Åtgärdas inte skadan kommer ju dörren att vara kass pga av skadan då rosten kommer att få fäste. Går ju att dra paralleller till allt möjligt, men känner inte att det är min sak. Om arn nu skulle döma till deras fördel accepterar jag det, trots att ingenting i nuläget talar för det, utom firmas inställning, som vill dra mitt ansvar som köpare större än deras som säljande firma. |
|
|
Man kan inte som fel åberopa något som man kan förväntas enkelt upptäcka. Se §19 i konsumentköplagen. ------- //Lövet |
|
|
Nej, precis, och det här är väl ett fel som är hyfsat enkelt att kolla? Att en dörr rostar på undersidan är väl inte så originellt - det är ju liksom där rosten börjar på de flesta bilar? Sen är vi väl inte oense om att dörren behöver åtgärdas om inte rosten skall bli värre. Sen är det väl klart att lackeringsfirman gärna vill framstå som dina hjältar genom att säga att deras feta räkning skall betalas av någon annan än dig, eftersom du då inte är lika benägen att ifrågasätta den. |
|
|
Andreas, precis vad kommunens konsumentrådgivare också sa, men med "enkelt att upptäcka" innebär att man inte ska behöva krypa runt (deras ord inte mina) alltså ar det inget snack om att företaget ska stå för kostnaden sa de, har de någon anledning att ljuga? På en halvmeters avstånd från dörren lätt framåt böjd ser jag ingenting och då vet jag vad jag letar efter. Tror ni någon som köper en bil på firma, ev. inte skinande ren bil kryper runt på alla fyra och kollar? Skulle inte jag göra, har heller aldrig sett någon annan göra det. Alexander, håller faktiskt lackeringsfirman som högst seriös, de uppmanade mig att inte göra något år skadan, uppmanade att kontakta den lokala märkesverkstaden för dokumentation och offert. Ingen garanti att de får jobbet om det ens blir ett jobb. Tycker ni att jag har fel, trots att vad kommunens konsumentrådgivare och en lackeringsfirma som antagligen oftare än mig iaf stöter på liknande, så är det ju bara att ignorera min "varning" och det är er fritt att tolka det som svartmålning av firman i fråga. Vill ni köpa bilar där så inte mig emot, meddelar bara min erfarenhet. |
|
|
19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet. Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet. Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna. Varan är felaktig också om säljaren har underlåtit att efter föreläggande enligt produktsäkerhetslagen (2004:451) lämna säkerhetsinformation om varan eller underlåtit att lämna sådan information om varans egenskaper eller användning som säljaren enligt marknadsföringslagen (2008:486) har ålagts att lämna. Detsamma gäller om föreläggandet eller åläggandet har meddelats varans tillverkare eller någon annan som i tidigare säljled tagit befattning med varan och säljaren har känt till eller borde ha känt till underlåtenheten att fullgöra föreläggandet eller åläggandet. En förutsättning för att varan ska anses felaktig enligt detta stycke är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Lag (2008:492). |
|
|
Det är skrivfel i mitt inlägg. Det är §16 som det finns kommentarer om köparens skyldigheter att upptäcka fel. Läs gärna kommentarerna och rättsfallen här: Länk Det är intressant läsning. ------- //Lövet |
|
|
OK, hittade det nu. Några särskilda av rättsfallen du tänker på? Som jag och även konsumentvägledaren tolkar det så är det till min fördel. Dels pga av att priset inte speglar att det skulle vara några felaktigheter, dels flertalet samtal med försäkran att jag skulle vara nöjd om jag flög ner, inga skador förutom nåt stenskott på fronten, faktum var att det var två skador, en plastskada som jag såg på plats och accepterade då plast inte rostar (har även hittat en mindre skada i plast till (påkörning med spricka som följd, också OK) och skadan det nu gäller som inte är OK, dels att det inte följde med någon varudeklaration som de är skyldiga att lämna, där borde de ha tagit upp detta och att priset är satt med anledning till det, om de skulle vilja hävda att priset är justerat efter skadan. Sen är det just tolkningen att jag borde sett det på plats, vilket vi inte tycker är rimligt, enligt konsumentvägledaren är det rimligt att anta att en bilhandlare är seriös och är skyldig att påvisa brister (gäller ju egentligen även privatpersoner som säljare). men branschreglerna ska vara tydliga i den här frågan enligt konsumentvägledaren och som lekman krävs inget mer än en normal kontroll av bilens yttre, alltså inte krypa runt, inte åka till en lyft för att ta samma exempel. Givetvis inte fel att göra det, men inte ett krav. Handlarens ansvar är större än köparens enkelt uttryckt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.