|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt en begagnad 325i E90 -06 som jag kört 8 månader och kanske 800 mil. Nästa oljebyte är i september eller om 1000 mil. När jag kollar oljenivån (elektrisk) så är den en "nivå" från minimum. Enligt manualen ska man fylla på en liter olja när den går ner till minimum. Min fråga är: Kan jag fylla på en liter Castrol 5W-30 redan nu utan att oroa mig för vilken olja som finns i motorn? Det är väl inte skadligt på något sätt? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för svar! Mvh B | |
|
Som det brukar sägas, hellre blandad olja än för lite olja . Jag skulle fyllt i iaf |
|
|
På den 325:a som jag hade tidigare behövde jag också fylla på olja mellan servicetillfällena. Jag väntade till bilen själv larmade och slog då på en liter, nivån hamnar då precis på max. Allt enligt instruktionsboken. /Ronny |
|
|
Finns det ingen oljesticka alls på dom nyare bmw modellerna ? Läskigt tycker jag |
|
|
Tror också jag får vänta tills den larmar om den går upp till max sen. Tack! @captainoats: Tror att diesel-varianterna har kvar oljestickan, även de nyare modellerna. /B |
|
|
MrBR: Hade fyllt på olja redan nu om du ser att den är nere. Du kan nöja dig med 6-7 Dl, behöver ju inte ta hela litern nu direkt. Bara onödigt att det ska finnas risk för något annat ska ske. captainoats: Nej det finns ingen sticka. Håller med dig där. Man vill kunna hålla koll utan lita på den förbannade elen som strular ofta i väder och vind. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Det går alldeles utmärkt och hälla i/blanda 1 liter när oljenivå når minimum. (Alltid 1 liter, varken mer eller mindre). Men du vet väl om att när du startar bilen så tar det lite tid innan du får rätta värden. Det gjorde jag på min förra E90 och enligt BMW verkstaden det är precis så man ska göra. Jag hällde i Mobile 1 helsyntet, och i E90:n hade jag castrol. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.