AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.970

Alfa Romeo 166 V6

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är det vansinnigt att köpa en sådan?
Kommer den italienska kvalitén ge mig gråa hår och tömma plånboken?
Såg en annons på en sådan med helrätt utrustning som väckte mitt köpbegär!!

Länk Länk Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag hade en Alfa 164 för många år sedan och den hade charm. Skaffar du en Alfa så kommer du att få många facebook-vänner som arbetar på Alfa-verkstäder.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nyare Alfa går inte sönder oftare än något annat. Men det är lite bökigare att hitta verkstäder som vet vad de håller på med om något väl måste bytas.

-------
//Lövet
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Kvalitén på bilar i Fiatkoncernen imponerar inte. Jag vet, jag har ju en FIAT-SUV!

www.alfaromeo.org alfa klubben är nog rätt forum för dej!!!!!!!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
166 V6 är en underbar bil. Kolla på Alfaklubbens hemsida - där finns det mkt att läsa. (beckis har givit dig adressen)

----
BMW CS #6212
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Eller alfapower.nu. Jag har ägt 166 3.0 men det är inte riktigt relevant längre, hade den som nästintill nybil strax efter milennieskiftet. Över lag en trevlig bil med bra komfort och en magnifik sexa som tyvärr sitter på fel och driver på fel hjulpar.
Kan du leva med torque steer så är det en skitfin bil. Kamremsbytena är rätt dyra och täta, intervall på 8000 mil och byts via hjulhuset = trångt som bara den. främre länkarmar tar rätt mycket stryk, både övre och nedre, så de brukar man få byta rätt ofta. Men som sagt, ställ samma fråga på alfapower.nu eller alfaromeo.ork
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jobbigaste är väl kamremsbytesintervallen(dyrt om man inte fixar det själv bl.a.) på denna vagn...

Jag har sagt att jag någon gång ska äga en Alfa, men jag stör mig våldsamt på dessa kamremsbyten och på fwd...

Kanske måste bli en Alfa 75:a då, om det finns någon kvar idag ;)

Mvh Janne.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Oroa dig inte över felhjulsdriften... Jag har en 745 -03 och en Alfa GTV V6 -98 som jag ska välja mellan. På torsdag åker jag den 60 milen till Stockholm i Alfan.

Klart du ska ha en 166:a, till att börja med. Det är en bra inkörsport till tyngre italienska droger.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Kompisen har en 166 V6, i ärlighetens namn har han väl haft en del problem med den men inget värre än att han fortfarande är gillar bilen. Jag blev så imponerad av den att jag började leta efter en egen, men det blev en 164 istället, mest av en slump. Jag är extremt nöjd, alla borde ha en Alfa.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Om den är fin, köööp! Åker själv både 166:a och BMW 530 (E39). Skaffade BMW:n för att ersätta Alfan. Växlar mellan Alfan och BMW:n och bilarna ger lite olika intryck, BMW:n känns stabil och rejäl till en början när man sätter sig i den, efter att ha kört ett tag övergår den känslan till att ge ett lite isolerat intryck från väg och körning.. och faktiskt lite tråkig. Sätter man sig i Alfan igen ger den ett lite nervöst intryck först med direktare och mycket känsligare styrning. Efter att ha kört lite längre övergår den känslan till att helt enkelt bli en bil som man kontrollerar med mindre medel och som ger mer feedback tillbaks om vad som händer på vägen. Slutintrycket när man kommer hem brukar bli detsamma i båda bilarna: Varför köpte jag BMW:n för..? Alfan är den bil jag använder mest helt enkelt för att jag trivs bäst i den bilen..

För samma pengar som du betalar för en fin BMW e39, får du en ca tre-fyra år yngre 166:a som gått kanske 7-8000 mil mindre än BMW:n. Alfan känns som en modernare bil tycker jag med snyggare inredning, bättre fjädringskomfort och ljuvlig motor!

Se länk här också: Länk

Viktigt att hitta rätt bil dock med full och dokumenterad servicehistoria ( precis som med BMW i o för sig..). Ta din tid och när rätt bil dyker upp, slå till!! Själv skulle jag undvika bilar med Steptronic dock, gå på manuell låda!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.