AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.886

Tips på bra stötdämpare till e39

Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Bilen är inte längre tyst (E39 525 02 Touring) utan när jag kör i små hålor så får jag ett konstigt bumpande ljud. Enligt BMW så är det byte av stötdämpare som gäller. Så min fråga är om man är mer ute efter komfort vilka stötdämpare rekommenderar ni?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns en del på marknaden...Sachs har väl alltid gjort bra stötdämpare likaså Bilstein..t.ex.

Finns annars mycket att läsa om spörsmålet i tidigare trådar.
"Sök inlägg" högst upp på sidan kan du prova.
Skriv t.ex >>> Stötdämpare E39 i fältet så lär du få en del uppslag och skriverier som kan vara dig till hjälp.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan likväl som stötdämpare även vara en glapp spindelled som gör att det dunkar till över ojämnheter. Hade ett sånt problem på 540 för några år sedan böt styrlager, stötdämpare,skrammelstag utan att det hjälpte , spindelleder är luriga rackare som lurar både SBP och mig innan jag tillslut fick spindeleden i rätt läge och fick fram glappet.
Sachs/Boge är väl originalmonterat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag har bytt allt utom länkarmar och har haft ett litet ljud på höger sida Besiktat och godkänt tre gånger. Men den senaste killen hittade ett litet glapp i främre länkarmens spindelled. Men det var så lite glapp än så att det genererade ingen anm. Men jag vet vad jag ska byta. Stötdämpare kan du välja Sachs, Bilstein m.fl. andra större tillverkare. Själv kör jag Mekonomens Monroe som funkar fint. Orginal monterade är Sachs. Höll i ca 12´mil på min. Lite lågt kan tyckas, men BMW har en lätt och fin framvagn och Sveriges vägar är väl inte de bästa i världen.
Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Tack för hjälpen! Precis som du skriver Hasso så är det svårt att verkligen se att det är just stötdämparen som felar. Har varit inne hos BMW och Åke Perssons och båda tror att det är stötdämparen så jag får lite på deras omdöme. Jag har fått pris från 10000 hos förenade bil till 6000 av Need or speed ( mekonomen ville ha 6300) så det blir nog Need for speed.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Se till att fjäderbenslagringarna byts ut vid stötdämparbyte fram! De är ofta slut då dämparna är slut. Inget att spara på.
Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Stort tack Anders o Hasso .Uppskattar när folk ger bra feedback o hjälp i BMW djungelen.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Tror också att jag skulle behöva nya dämpare och fjädrar, när man ändå håller på. I min strävan att få allt så billigt som möjligt, så har jag kikat runt på ebay.de. Finns en del att hitta, men vad exakt är det som jag ska ha? Dämpare fram ska vara "m-technik" eller "sport" utförande antar jag, men bak? Jag har nivåreglering på min, hur fungerar det där? Och det här med fjädrar, vilka ska man ha?

Kan detta vara något? Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mycket troligt att du har sänkt chassi i kombination med M-paket, men om du skall vara helt säker så kolla efter utrustningskoden i utrustningslistan. Fjädrarna behöver du inte byta av slitageskäl om inte bilen gått enormt långt, eller att du vill sänka chassit. Har du nivåreglering har du inga spiralfjädrar bak utan luftbälgar. Vill man ändra chassihöjden bak på en bil med nivåreglering så görs det elektroniskt genom att programmera in höjden så att säga.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Tackar. Bilen är M-utrustad från fabrik och har gått drygt 16.000mil. Jag kan hoppa fjädrarna med andra ord?
Luftbälgar istället för fjädrar bak, bra att veta. Antar att dämparna för bakvagnen ska vara av någon speciell typ om man har nivåreglering.
Ska inte sänka bilen, bara byta dämpare då jag har ett "klapprande" ljud från framvagnen när jag kör över ojämnheter. Vad jag vet så är dämpare aldrig bytta under dessa 16.000mil.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror att alla M-paketbilar har sänkt chassi. På realoem.com kan du kolla hur bakvagnen ser ut på bilar utan och med nivåreglering. Klapprande ljud kan vara mycket. Jag bytte stötdämpare, fjäderbenslagring samt krängningshämmarstag. Nu har jag som sagt konstaterat att klappret kommer från spindelleden i främre länkarmen.
Titta på dämparna om de är oljiga och söliga. Det avslöjar en del om konditionen. Vid 16´mil brukar åtminstone de främre dämparna på en åretrunt-körd E39:a ha gjort sitt.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Givetvis kan det vara mycket. Fick ingen anmärkning på SBP sist, men det är snart dags igen, ska be dom kolla riktigt riktigt noga.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett tips på SBP är att följa med under bilen på besiktningen. När bilen skakas om på skakplattorna kan du sticka in ett finger genom ett hål i plastskölden under motorn och känna på länkarmens ledände. Finns lite glapp i spindelleden så fortplantar sig ett distinkt men svagt knackande du kan känna. Jämför sidorna och känn även vid bakre länkarmarnas leder. Jag fick ingen anmärkning då glappet var för litet. Ändå har det hörts genom tre besiktningar.
Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Fick även svar nu av besiktningen att det är läcka i vänster stötdämpare. Nu till min fråga vad händer om jag kör några månader med en läckande stötdämpare ( har en kompis som kan byta dem när det är lite varmare i hans garage? Den läcker inte mycket så min fråga är om det är stor risk att något annat med går sönder eller man kan vänta 2 månader utan allt för stor risk? Kör 5 mil i månaden och det är mest på bra väg dvs motorväg.
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Om du bara kör 5 mil i månaden så är det nog inga större problem...

Du kommer få gradvis försämrad dämparfunktion, om den inte redan är i nivå med en cyckelpump. Det är naturligtvis inget man kan rekommendera någon att köra med, eftersom det tom. kan vara farligt i vissa situationer.

Men jag tror inte att någonting kommer att ta skada om du tar det försiktigt undviker att bottna dämparen över ojämnheter.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sliter lite mer på leder och så om dämparfunktionen är borta, men akut är det väl inte om man tar det lungt, för som Iloper säger kan det ju vara trafikfarligt.
Detta är en mycket bra guide man kan läsa på innan om man inte bytt tidigare på E39. Länk
Ett tips är att noga notera var nedre fjäderänden ligger på fjäderbenets tallrik, för det finns nämligen en försänkning/trappsteg där man kan tro att den ska ligga. Men så är alltså inte fallet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.