|
|
|
|---|---|
|
Har nu kollat runt ett tag efter ett bra sportfilter till min 328 E36. De ska "såklart" vara med bra avskärmning av något slag så man får mycket kall och frisk luft till insuget. Har kollat in detta Greenfilter-kittet lite extra som verkar bra. Länk Då är frågan om detta är något att satsa på, eller om de finns ännu bättre prylar för ändamålet? Mvh Robban... | |
|
Skräp. Köp en BMC CDA-box. Visserligen mycket dyrare, men bra mycket bättre också. |
|
|
Hehe... Möjligt att de är skräp. Men vad är de då som gör BMC så mycket bättre? |
|
|
Som jag förstått det (och det säger jag inte att det är helt korrekt) är att du får ett högre och bättre luftflöde i CDA-boxarna än i ett vanligt filter. När jag hade min 316 E46 så hade jag först ett vanligt öppet sportluftfilter vilket bara gjorde bilen slöare. Förvisso hade jag inte avskärmat det. Men jag bytte till en CDA box (onödigt på en så liten motor jag vet) märkte jag dock skillnad. Bilen blev mer responsiv. CDA Boxen tar sin luft via ett kall-luft rör som du drar ner under bilen så det blir ingen varmluft in. Jag reserverar mig dock för att jag inte har vetenskapliga data, men jag tro att du blir mer nöjd med en CDA Box alt. Simotas motsvarighet (Billigare) än med ett vanligt green cotton. OM din budget tillåter. Men det är bara jag :) |
|
|
så fel båda två. och 2500kr+ för den där skiten? original är förmodligen inte bara bättre utan även mer säkert. men vill man ha lite skillnad i ljudkaraktär så kör på det... eller gör en egen avskärmning till ett vanligt oljefritt och spara 1500kr+. precis lika bra. macattac antagligen ökade medeltempen på din insugsluft o därav gick bilen sämre o sämre. o köra utan någon typ av skydd mellan motor o filter är ju det dummaste man kan göra.. |
|
|
Jag brukar köpa K&N eller BMC. Sist hade jag ett K&N på min E90. Då skruvade jag bara av toppen som va locket på hela burken, drog ut filtret och ersatte med K&N filtret som man bara klickade fast på 1 sekund. Så jag behövde inte göra avskärmning utan det räckte med att köra utan locket på. Nu vet jag inte hur en E46 ser ut i motorn, men K&N eller BMC har jag kört på 5-6 bilar hitills "Riktiga män kör diesel" |
|
|
tiasz: på ett öppet oskärmat luftfilter kan jag köpa att medeltempen ökar. Men på en BMC box förstår jag inte varför tempen ska öka successivt? Den är inkapslad i fyra lager kolfiber, som är väldigt värmereflekterande, samt att luftinsuget kommer antingen underifrån bilen eller från typ hjulhuset beroende på hur man drar luftslangen. Nåja, luftfilter har diskuterats av folk i år och åsikterna fortsätter att vara skilda så jag tror inte att vi löser den frågan här. Tycker TS ska göra det som passar han och hans budget bäst, men titta isf efter ett filter med lite högre kvalité eller gör som Herr.Bayer och lägg i ett insatsfilter. |
|
| Detta Green-kittet fungerar ju vad jag förstått exakt lika (inkapslat med slang ut till spoilern el. dylikt) som BMCs CDA och borde ju få samma effektiva kalla luft. Och vad själva kvalitén på filtret beträffar så ska de ha lika många lager (4-6) med bomull som ett K&N-filter. Sen vad de i det sammanhanget är för kvalité på själva bomullet i filterlagren kan jag inte uttycka mig om. | |
| macattac: jag påstod aldrig det heller, bara att det är bortkastade pengar. vänligen läs detta innan du svarar på någon liknande tråd igen :) Länk | |
|
ja va också sugen att sätta öppet för något år sen tills jag fick syn på den där tråden. så jag köpte ett k&n insats, bort med ljuddämpare i luftburken, modifierade snorkeln lite och har glatt kört med ett härligt insugsljud sen dess. BMW ownz |
|
|
ska tillägga att jag körde mot en likadan 328 som hade öppet/avskärmat + 325 insug och min var original förutom luftburken då. vi körde nästan helt jämnt. hans började dra ifrån en halv billängd vid slutet av 3:an. hade vare kul att testa på en riktig fin väg hur de stått sig i högre hastigheter men tid fanns ej. BMW ownz |
|
| visst, hans motor kan ha dragit varmluft, men ditt lilla exempel tillför liksom ingenting i diskussionen :) barnsligt o tro att man kan dra några slutsatser på ett random rödljusrace... | |
|
tiasz: jo de är sant. kan ju vara en mängd andra faktorer som spelade in. tycker ändå att de va lite kul att hans inte gick nå bättre just där. en annan sak som är lite kul är att en 520 höll jämnt med mig flera gånger upp till 100... BMW ownz |
|
|
Byt till ett nytt originalfilter om det gamla är skitigt, bättre än så blir det inte. M3:an med betydligt mer effekt har samma filter som 328:an, så det är ingen 'strypning' i filtret. Jag har dessutom bänkat min fd M3 med orginal vs Green cotton, och det var ingen effektskillnad med original chip. Chippad och med högre varvstopp så gav den ca 2hk mer precis innan varvstopp med Green Cotton jämfört med original filter.. |
|
| Är du bara ute efter ett goare ljud så kör men annars så håll dej till original. vad du än köper så skaffa aldrig ett svampfilter! | |
|
Nu har jag köpt ett sådant som jag skrivit om monterat och provat. Känns ingen skillnad när man kör vanligt eller belastar med mycket vrid på lägre varv, förutom insugsljudet. Men de finns ett par skillnader som jag upplever med att de är bättre gasrespons och att de varvar bättre fullt ut på högsta varv. Känner inte längre av den strypning som finns PGA 328ans insugsrör. |
|
|
Nackdelen med CDA boxar är att luften måste transporteras längre väg och det skapas ett övertryck i slangen som reducerar luftflödet samt responsen. Den bästa tänkbara lösningen är att sätta filtret så nära insuget som möjligt helst direkt på, men som oftast så suger filtret varm luft vilket inte heller är bra. Kolla gärna på denna bild nedan från en BMW 320Si WTCC bil på hur deras insug och avskärming ser ut så kan ni få en ide vad som är bäst. De har ett väldigt brett munstycke längst fram som smalnar av direkt innan filtret för att få in så mycket luft samt slippa övertryck som det blir i en CDA-box-slang. Länk Så vad är då bäst i en personbil? Jag har provat och testat troligen nästan vart enda filter på marknaden och skulle vilja rekommendera Simota då deras lösningar är så när man kan komma riktiga raceingfilterlösningar. Mvh Fredrik L BMW CS #07491 |
|
| Beolab tackar för detta. kan inte annat än att hålla med. Simota verkar ju ha seriösa avskärmningar :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.