AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
926

Startproblem när de är kallt

In
2
In Vertigo
530iA Touring-02
Har haft problem att starta bilen i vinter när det har varit kallt.
Verkade som bränslepumpen inte alltid gick igång.
I morse gick den inte alls att starta trots att de inte var kallt samt att jag
kunde höra att bränslepumpen gick igång.
Har hört att de kan vara känsligt att köra korta sträckor vilket jag gjorde dagen innan då bilen flyttades på tomten, tog ca 5 sekunder.
När jag skulle starta bilen i morse gick den igång men stannade direkt, sen har jag inte fått igång den.
Någon som råkat ut för detta???

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja M54-motorn kan vara lite lurig att starta och stänga av kall. Ventillyftarna blir överfyllda så att ventilerna inte stänger riktigt. Plocka ur säkringen el. relä till bränslepumpen och dra runt motorn med starten ca 20 sek. åt gången och låt startmotorn svalna lite emellanåt.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag fick också det problemet. Jag ringde min mekaniker och han sa (förutom Anders-72s förslag med säkringen) att jag skulle trycka ned gasen ett par centimeter, inte halv gas utan mindre, medan man försöker starta den. Normalt ska man ju inte röra gasen alls men det fungerade faktiskt direkt. Glöm inte att köra ett tag så den får bli varm när du har fått igång den, och att sätta tillbaka säkringen. ;-)

Lycka till!

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
In
2
In Vertigo
530iA Touring-02
Provade era tips och bilen gick igång efter ca:20-25 sekundes körande på startmotorn....startade lite trevande o de blev att sitta o parera lite med gaspedalen.....rök som tusan ett tag!
Körde sen en rejäl runda o bilen gick helt perfekt, inga problem att starta efter det: )
Tack så mycket för tipsen!!!
Ha en bra kväll

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.