AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.441

Hjälp mig hitta bulten på motorblocket för att tömma kylarvätska...

in
3
infinite
320i Sedan -00
Jag har en Haynes-bok men bilden är så dålig så det är svårt att förstå vilken skruv det gäller. Dessutom letade jag efter en liknande plastskruv som man använder för att tömma kylaren och expansionskärlet med. Det skall tydligen vara en 13mm bult, som sedan ska dras åt med 25 nm när man är klar... säkert gärna byta ut den.

Här är bilden jag har... men tycker inte något på min 6:a ser ut precis sådär..
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
TIS pekar ut ungefär samma ställe - på de flesta BMW motorer bruka dräneringspluggen sitta långt ned vid runt 5:ans cylinder
Länk

Är det M52TUB20 eller M54B22 motorn du har?
Här Länk syns det tydligt och pluggens position (cyl 2) överrensstämmer med TIS BMW-slangen länkar till. Enl TIS för M54 så har både M52TU och M54 dräneringspluggen placerad intill botten av cylinder 2.

mvh/ Anders
in
3
infinite
320i Sedan -00
Stort tack till er båda...

Imorgon får jag försöka igen. Det var väl mest att jag letade efter en plastplugg som på kylaren som gjorde att jag inte hittade den... vilket är rätt dumt tänkt.

Nu verkar det som om vilen stått och droppat en hel del... kan vara att jag inte drog åt pluggen under kylaren tillräckligt hårt. Kan man fylla med vanligt vatten bara tillsa man kommer till GDS:en på OKQ8? Jag hade ju ändå planer på att flusha systemet med vatten och sen fylla på nytt.
Roffa1
Jag brukar alltid låta bli alla små sköra plastpluppar som skall skruvas ut för att tappa ur vatten ur kylaren, de spricker nästan alltid sönder. Lossa istället de nedre kylareslangarna. då slipper du förhoppningsvis köpa ny kylare.
in
3
infinite
320i Sedan -00
Tack för tipset. Får man verkligen ut allt då?
Roffa1
Jag brukar plocka bort kylaren och genomspola den vänd uppochned, då kommer det ut lite allt möjligt;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.