|
|
|
|---|---|
|
Har en M3 e92 som jag tänkt bytta olja på, har under några mån nu forskat endel i lämpliga oljor o måste säga att jag börjar bli lite less, på bmw rek dom castrol tsw (till myycket högt pris) men som vanligt i bilhalen så kan dom inte berätta värför den skulle vara bättre än tex castrol edge formula rs 10w-60 eller några av dom andra oljorna på marknaden med i stort sett exakta spec, dom säger ju i o för sig att tsw oljan är framtagen speciellt för bmw:s m modeller men inga tekniska spec vad detta innebär finns ju tillgängliga och man vet ju från mc världen att så fort nått marke byter sponsor i motoGP så är det deras olja som rekomenderas varmt... har alltid varit en entrepenör och provat på nya saker:-) därför tänker jag ta Shell helix ultra racing 10w-60 i M3:an, i stort sett identiska siffror med tsw oljan o bra mycket billigare(speciellt på mapodo.de) gillar inte riktigt det sättet man som jag tror försöker sko sig på oss konumenter för att man t ex har nån typ av affärsavtal med castrol, hos ferrari är det shell:s motoroljer man rekomenderar.... funderade ett tag på att köra biltemas 10w-50 eller okq8:s formula one 10w-50 men jag ska inte ta ut svängarna för mycket:-) nån här på forumet som kan ge klara besked samt fakta för att tsw oljan är bättre än Shell helix ultra racing 10w-60?? det blir Shell helix ultra racing 10w-60 i M3:a i sommar o kanske en tripp till norge för kompressor om jag har tid;-) | |
|
Varför chansa när det skiljer typ 30kr/litern på oljorna? Länk Men vill du förkovra dig i TWS oljan så söker du på forumet, finns massor om detta: |
|
| Jag tänker som föregående talare. Varför fundera på något annat överhuvudtaget? Vad det är ju max 200spänn skillnad på oljorna! | |
|
av ren princip egentligen, nu är det ju billigare på mapodo men på bmw vill man ha 1050kr tror jag det va för 4 liter vilket är snudd på ocker...sen har man inget underlag för värför tsw är rek förutom att det bara är så pga diffusa anledningar. har sökt ganska mycket om tsw men finns ingen fakta vad jag kan hitta värför denna olja skulle vara bättre för m3:an andra likvärdiga oljer. |
|
| Beror väl på hur du använder bilen också, kallstartet, maxvarv, duration, svängar (G). Jag hade inte tvekat över att använda använda alternativet (Shell m fl). | |
|
Jag kör med biltemas helsyntetiska 10w60 olja i alpinan. Funkar kanon. |
|
|
Enl BMW solna har BMW slutat med Castrol och kommer köra med Shell nu ist, där mkt riktigt shell helix ultra racing 10w-60 kommer vara det som rekommenderas till M-Bilar. De sa också att det möjligen skulle kunna även gå att köra en Shell racing 0w-40 olja som är mer skonsam mot vevlagrena än 10w-60 oljan som ger mer friktion då den är mer trögflytande, men har lite bättre värmeegenskaper. Vi får se vad som händer. |
|
| BMW byter till Shell globalt. men det tar en stund innan handlarna gjort slut på Castrol | |
|
...vilket återigen visar på att det inte är själva oljemärket i sig som är intressant när man skall välja olja! Använd rätt klassningar så fungerar oljan oavsett vilket fabrikat det är. Innan Castrol, var det Mobil som BMW använde som "fabriksfyllning" och rekommenderade/använde i verkstäderna. Vilket märke som används/rekommenderas beror till 99% på ren ekonomi (vilken oljeleverantör som lägger lägsta anbudet/offerten) och olika typer av samarbeten i form av t ex. sponsring i bilsport (t ex. F1) mm. Det är väldigt sällan det handlar om rena smörjtekniska frågor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.