AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.274

Normalt whp på en e46 330i?

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Tjenare!

Införskaffade mig häromdagen en Kiwi Wifi (Länk som jag sedan läser av med DashCommand (Länk på min iPhone.

Men när den uppskattar hur många hästkrafter jag har på hjulen så kommer jag inte högre än 139hp.. och detta gör mig ju aningen besviken.. men å andra sidan har jag ingen aning om hur mycket man normalt har på hjulen i en 330i med 231hp i motorn. Man ska väl bara förlora ca 17% i "Drive train loss"?

Så min fråga är. Har någon här bänkat sin 330i och hur mycket bör man ha på hjulen om allt stämmer? Eller med andra ord.. Har jag problem med bilen eller har jag problem med programmet som ej visar rätt värden.

Kärran är helt original så när på ett öppet luftfilter, men det tror jag knappast ökat några hästkrafter.. kanske är det det som givit mig mindre istället!?
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Skulle ha skippat () till länkarna.. Här är korrekta länkar!
Kiwi Wifi: Länk
DashCommand: Länk

Kan tillägga att jag även testat med Rev och den säger samma sak.. Runt 130-150whp..
Rev: Länk

Är dock en trevlig pryl som man även kan läsa av och nollställa felkoder med. Så har du en iPhone är det ett intressant köp!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
För det första ger ju motorn bara 231hk vid 5900rpm. Så vid vilket varvtal gjordes provet?
Antar att du gör en acceleration och den mäter undertiden. Då kan du aldrig få momentan mätning vid 5900rpm med precision. Hur mäter det? Hastighetsdata från bilen? Accelerometer? GPS? På vilken växel? Ju högre växeldesto mer effekt "försvinner" pga luft- och rullmotstånd. Det går att kompensera för om man låter bilen frirulla i det intervall man tänkt mäta (vindstilla, plan väg utan ojämnheter, flera mätningar i två riktningar, medelvärde på dessa) och sedan adderar denna acceleration med omvänt tecken. Annars kan man ju dra fullt på ettan (minst luft och rullmotstånd), men då tappar man en del effekt pga mer eller mindre hjulspinn, vanossystemet hinner knappt med att ställa om pga den extremt snabba varvtalsökningen etc.

Så såvida du inte undersöker ovanstående och tar reda på exakt hur programmen fungerar ska du nog inte lägga någon större vikt vid siffrorna.

Ps. Vid 3000rpm har du ca 115hk och vid 1000rpm kanske 30....Ungefär.
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Aha.. Nej där har jag nog missat lite :) Men tack utförlig beskrivning!

Jag har mest gasat som en tok på 2:an och sedan kanske småaccelerationer på höga växlar, men nu när jag tänker efter så brukar ju bilar bänkas med total utvarvning på bara en växel, förmodligen 3:an kanske?

Hur den mäter vet jag inte exakt, men jag har fått fylla i värden för rullmotstånd i däcken, frontarea för luftmotstånd, "Drag efficiency", Vikt, utväxling av växelåda och slutväxel m.m m.m. Sedan får den RPM och hastighet m.m från OBD-II uttaget.. iPhonen mäter ju även g-krafter så på något vis av allt detta ska den kalkylera fram Whp bland annat.

Ska testa lite mera och göra fullvarvs åkningar på 3:an så får vi se om jag får trevligare siffror ;)

Tack för hjälpen!
ma
7.450
marin849
Att bilar brukar bänkas med total utvarvning på en växel har inte mycket med det här att göra. Man väljer växel för att få lämplig driftspunkt för provbänken (varv vs moment), högre växel är bra också eftersom det blir mindre hjulspinn på rullarna om det är en "rullande landsväg" man provar på.

Problemet är att du har inga tillförlitliga uppgifter på rullmotstånd, frontarea och drag efficiency (även om frontarea och luftmotståndskoefficient finns angivet av BMW nånstans så behöver de ju inte stämma exakt för din bil beroende på utrustning etc). Vikt stämmer inte heller, du måste väga bilen. Det enda som stämmer är väl utväxling och slutväxel. :)
Sen måste det ju vara 100% vindstilla också, med eller motvind påverkar ju resultatet. Sen är det hur ofta den samplar, sker någon filtrering osv.

Att mäta accelerationen med en iPhone ger inte bättre resultat än att titta på bilens ABS-givare. Tvärtom. iPhonen måste monteras "plant", accelerometern skall kalibreras etc.
Det går att få mycket noggranna accelerationsvärden om man använder ABS-givarna på icke-drivande hjul, som man först räknat ut en kalibreringsfaktor för hjulomkrets/däck/lufttryck med en GPS eller känd vägsträcka.

Om du genomför en serie experiment för att ta fram konsanter i standardmodeller för rullmotstånd (propotionerligt mot hastighet), luftmotstånd (hastighet^2), väger bilen osv då kan du få ut ganska bra siffror, men såvida du inte gör det är min rekommendation att inte bekymra dig som siffrorna som visas. :)

Jag konstruerade en gång ett system för att mäta vägens lutning i realtid och hade då tillgång till abs-sensor data, differentiell gps och egenkonstruerad kaliberad accelerometer fast monterad i fordonet. Därför vet jag att abs-givarna funkar skitbra om de används rätt.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag har provat många sånna här system och kan bara säga att riktig rullande landsväg är det ända som funkar till 98% resten har en förhög felmarginal tyvärr. G-tech mätare är väl näst bäst om man absolut måste ha en egen testbänk i bilen. Mvh

BMW CS #07491
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Har kikat på denna videon där dom jämför G-Tech och iPhone med en riktig bänkning och där är faktiskt iPhonen bara 0.5hp fel.. Det är inte illa.. om det stämmer.

Länk

Jag hade även det programmet i min iPhone (Dynolicious) tidigare, läs två år sedan, men då hade jag iPhonen löst i bilen och dessutom inte hundra koll på vikten av bilen.. Fick konstiga värden och tog bort programmet. Ska nog testa det igen med mera exakt input och en fast hållare till ifånen..
ma
7.450
marin849
Det står inget om att man kan skatta rull- och luftmotstånd med DynoLIcious (och därmed räkna rätt). Men testar man enbart 0-100 på ettan-tvåan med en bil som har lågt luftmotstånd och stark motor blir felet inte jättestort.

Att det blev så "exakt" i videon säger ju tyvärr inget.

Det finns ganska bra beskrivet i Bosch Automotive Handbook om hur man kan modellera en bil som kör rakt fram på en väg med vinden riktad i färdriktningen.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Det brukar inte vara några 17% i förluster i drivlinan. Kanske om du har en gammal amerikanare med slirande automatlåda :)

Du bör ligga på 200-210 hästar på hjulen och ha ca 10% drivlineförlust = ca 230hk i motorn. (231-10% = 207,9)

Kolla här på Rototest där de kört 330i -00:
Länk

Gav ca 210 på hjulen

__
Nils Ljung
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.