AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.573

E39 Klonkande ljud från bak

Hej på er,

mitt problem är att jag har (på min 523iA Touring-98)ett skramlande ljud från bakaxeln som uppträder vid vissa tillfällen.
Om jag står stilla och accelererar öven mindre ojämnheter i vägen har jag ett ljud som påminner om ett "mjukt" metalliskt slående ljud (ungefär som om gjutjärn slås mot varandra)
Ljudet försvinner när jag passetat 40-50 på mätaren och om jag kör över stora gupp hörs inget heller... utan bara när det är små gupp.

Jag har haft inne bilen på BMW 2 gånger och dom hittade inget, varken som var sönder eller satt löst... sedan gjorde jag en M-test och han hittade heller ingenting som var glapp i eller var trasigt.

Inte för att det stör jättemycket men irriterande är det... speciellt när man inte hittar vad det är...

Är det någon som upplevt samma eller kan veta vad det är för något?

"Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..."
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Prova att ta tag i överkanten på bakhjulen och ryck och gunga hjulen in och ut och lyssna om du hör nått.
Ett eventuellt glapp i stötdämparnas kolvstång vilket
kan uppkomma med lite mil på nacken, funktionen är inte sämre på stötdämparen för det. Men det är nått som kan vara svårt att upptäcka. (bilen ska stå på marken) Det kan ge ett sådant fenomen i vissa situationer kan jag tänka mig.
Jag har själv en sådant fenomen på vänster fram på min bil, men det ger inget oljud annat än ett svagt kluckande när jag rycker i hjulet, men på en T så har väl bakstöddämperiet en annan vinkel mera liggande ??
Så då kanske det påverkas när man kör på det sättet som du beskriver. En teori.

MVH
Hasso
Har samma fenomen på min -99 328i som gått knappt 5.000 mil.... lite irriterande.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
Hade samma ljud så bmw bytte bakvangs bussningarna och sen blev det bra.
Bilen är en e46 328 4900mil
master: Vad kostade det att byta?

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
De sägs att bakvagnsbussningarna (Silentblocken) inte skall behöva bytas förrän ca 15.000 mil... konstigt att de kan bli dåliga så fort.

Li
48
Linkztream
540iAT -98
...jag som trodde att silentblocken inte finns kvar på E39 (enligt hörsägen från min handlare).

Själv har jag ett klonkande ljud bakifrån som verkar bero på att reservhjulet inte vill ligga still. Jag kan nämligen tvinga fram exakt samma klonkljud som jag hör när jag kör om jag ruckar på reservhjulet. Detta beror på att prylarna som håller reservhjulet på plats inte håller det stabilt nog oavsett hur mycket jag drar åt.
Mvh,
Pär
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.