|
|
|
|---|---|
|
Hej! Framskärmen på E36-cabben har får rosthål - undersida och längst ner - nedanför vecket (under dörrehöjd) "på kjolen". Att byta hela framskärmen, lacka den och få den monterad kommer att svida i plånboken så jag undrar om det finns bara nedre delen av framskärmen. Vet att det funnits till andra bilmärken, förr i alla fall. För att få dit den får man ju svetsa eftersom BMWs framskärm går hela vägen fram till blinkersen. Alla renläriga får väl gråa hår av att inte byta hela framskärmen men jag bytte framskärm på andra sidan för några år sedan och det var många tusenlappar redan då och för dessa tusenlappar kan man nog få en skiclig svetsare en stund och ändå få en slant över till roligare saker. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Eller någon som har några andra mer ekonomiska tips än mitt eget förslag? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
framskärm, ekonomi plåt 1000kr max letar du lite kan du nog hitta för ca 600-700 kr lack hos en snäll lackerare ca 1500kr. byte, ja du får ta å skruva bort den gamla och skruva dit den nya. |
|
|
Jag som aldrig lagat rosthål, vad är ekonomiplåt - är det en förbockad nedre del avsedd för jsut E36 cab/coupe eller vad är det? Och var ska jag leta? Några ledtrådar? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Vet inte varför det kallas för ekonomiplåt, det är iaf en helt ny skärm. men inte original från bmw. Om du går in på www.bildelsbasen.se och kollar bland begagnade skärmar så säljer en del skrotar även dessa nya ekonomiplåtar. |
|
|
Om du letar på skrotarna, eller på Blocket så kan du med lite tur hitta en frisk skärm med rätt färg. /H |
|
|
OK, ekonomiplåt är alltså "piratdel". Undrar om det finns till E36 cab/coupe. Det är ju lite begränsad marknad för just cab/coupe men kanske. Att hitta en på skroten som är blekt lika som min - ja kanske det går det också men att få en så stor och jinglig del som en framskärm känns inte enkelt - ska vara en skrot man själv kan köra till.... Såg att det finns en framskärm orginal på autopower också nedsatt från 2800 till 1800. Olackad. Vi får se hur det blir. Ska kolla runt priserna på verktäderna i närheten också. Gärna fler tips under tiden. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| gör som jag, köpte en skärm till min coupe e36 på meca, gav 1000 kr och 1000 kr för att få den lackat och monterade på den. Kunde inte bli bättre :) | |
|
Sofresh: Var det svårt att montera (av är ju inte så noga) men att montera dit den nya skärmen så skarven med motorhuven blir jämn etc. Finns någon instruktion på nätet om var skruvarna sitter etc. Jag hittade inget mekartips för e36 här på autopower. Finsn ett för e46 - funkar det: Länk Delen till salu i annons här verkar borta nu /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Var själv på Meca häromdagen och tittade på om dom hade framskärmar, 870 kr tror jag det var! Billigt tycker jag, sen vet jag inte vad lacken kostar. Men jag har tittat vad min lokala lackfirma hur mycket de tog för att tillverka lacken efter färgkoden och det skulle kosta ca 250 kr för att det skulle täcka framskärmen, sedan får man ju hitta någon som kan lacka också om man inte kan fixa det själv! |
|
|
Vad skiljer en BMW orginal framskärm från Mecas ekonomiplåt förutom prislappen? Är det samma fabrik - för jag antar att göra ett pressverktyg för framskärm är inget man gör bara sådär Är det olika plåtkvalitet, olika rostbenäget eller annan skillnad? Låter lite frestande att göra det själv. HIttade lite instruktioner i Bentley mekboken igår om att byta skärm - stötfångaren måste bort också. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| vad jag fick höra så köper bmw verkstaden in skärmar också från meca ;) och på bmw verkstad tar dom 2800 kr för en framskärm och på meca 1000 kr... vilka jävlar asså! :P | |
|
Min verkstad köper nog inte från MECA eftersom kundmottagaren kollade lagersaldo i BMWs centrallager i Malmö (och hittade svaret 3) medan vi satt i telefon och så utstuderade tror jag inte min verkstad är. Jag betalar för orginaldelar och är tämligen säker på att jag får det. Sen vet jag inte om det är någon skillnad - är MECAs rostskyddslackad vid leverans som BMWs är? Är hålet för blinker utkarvat redan hos MECA? Samma plåttjocklek och samma legering? Inga stora saker, men ändå ett litet mervärde för orginal hoppas jag. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Schmidmann tar 630 spänn för en framskärm till cupéen. Länk Tror du ska sikta på det istället för att börja strula med svets osv.. Hitta en snäll lackerare och ge honom två flaskor fin whiskey:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.