|
|
|
|---|---|
|
Min 540 har alltid startat bra den korta tid jag haft den, men inte idag. Jag körde upp den till garaget från parkeringen nyss, för att fixa lite. När jag var klar efter en halvtimme så skulle jag köra tillbaka den, men då klickade det bara nånstans framifrån. Först så tvekade jag om det var batteriet eftersom strålkastarna lyste bra hela tiden. Dom blinkade lite samtidigt som det klickade bara. Jag hämtade då multimetern och kollade spänningen. 11.8V trots att C-teken varit inkopplade ett tag. Det kan väl bara betyda att en cell gått till dom sälla jaktmarkerna va? Håll med... Det verkar ju som batterispänningen ligger hyfsat stadigt på lite under 12V oavsett belastning, och det borde ju då vara en cell som ramlat bort. | |
Roffa1 |
Tror varje cell är på ca 2volt. så om en cell gått förlorad så borde spänningen varit omkring 10v. Tror snarare det handlar om sulfatering av batteriet. |
|
Ja, egentligen så ska spänningen över en cell vara 2.12V om batteriet är fulladdat. Tar man bort en cell så borde spänningen bli 10.6V och jag hade 11.8V. Nu hade jag ju batteriladdaren inkopplad när jag mätte. Borde kanske mäta utan. Sulfatering som du nämner, kan batteriet halvdö från ena minuten till den andra då? Ska Googla lite om sulfatering. Tack för tipset. |
|
Roffa1 |
När man mäter batteriets laddkapacitet så mäter man alltid vilospänningen dvs ca 2 timmar efter avslutad laddning. (utan ansluten laddare) ett optmalt värde är ca 12,7 - 13v. |
|
Ja, du har ju alldeles rätt. Och kopplar jag ur laddaren så hamnar väl spänningen lite lägre en dom 11.8V jag hade när den var inkopplad. I vilket fall så kan vi väl vara överens om att batteriet är kass och det är därför bilen inte startar. Jag läste lite om sulfatering, och det verkar kunna inträffa när batteriet har stått dåligt laddat en längre tid. Och det kan jag tänka mig att det här har gjort, eftersom bilen stått hos handlare i 8månader innan jag köpte den. |
|
Roffa1 |
Låter onekligen som att batteriet kan vara i dåligt skick. |
|
Låt CTEK vara inkopplad i minst 48 timmar med tillsyn 2 ggr om dagen (om det stå och bubblar och kokar mer än 12 timmar så är det ingen ide att fortsätta) Därefter koppla bort batteriet och låter den vila i 24 timmar helt oansluten - därefter mäter spänningen med en digital multimeter med minst två decimaler när den visar 12 Volt över dess polskor (fortfarande helt oansluten) och är spänningen under 12.5 - 12.6 Volt så är det inte mycket hopp utan batteriet är sulfatiserat och kommer att sulfatisera vidare i hög takt till allt mindre kapacitet även om du försöker använda batteriet i fordonet och laddar ofta - det kan klara sig över sommaren men knappast till nästa köldkäpp på hösten/vintern |
|
Roffa1 |
Ingen modell ur ctek:s laddare får batteriet att "bubbla o koka" i så fall är nog laddaren trasig;-) När batteriet kokar så förstörs det sakta men säkert likaså är vätskeförlusten onormalt stor. |
|
I morse hade batterispänningen stigit till 13.0V efter att laddaren varit inkopplad hela natten. Bilen startade utan problem. Åkte ändå och köpte ett nytt batteri, så nu är förhoppningsvis allt bra igen. |
|
|
om alla celler är hela så bubblar det inte - men har man en eller flera trasiga och kortis celler så bubblar det och laddaren kör på max hela tiden och det är därför man skall kolla det var 12 timme för att se att man inte hamnat i det läget, då det är inte lönt att ladda vidare på ett trasig batteri. intelligenta laddare som Ctek brukar inte upptäcka sådant utan tror att dom sitter och ladda på ett jättestort batteri och slutar aldrig att ladda. |
|
|
Bubbel kan också inträffa om en av cellerna är gravt sulfatiserad eller urladdad till driksvattenivå på syrahalten i cellen pga. överledning av slammet i botten i batterikärlet medans som andra cellerna i ganska oladdat status gör att spänningen över den sulfaticerade cellen är så hög att den börja gasa då den inte kan ta emot laddning eller behöver lång tid för att börja leda och ta emot laddning. därför kan man hamna i en situation där batteriet kan börja bubbla ganska fort i någon cell efter att man satt på laddningen och det är därför man skall vänta i 12 timmar se om det slutat att bubbla, och då fortsätter laddningen och tillslut kollar uppnådd laddningsnivå efter 48 timmar laddning och 24 timmars vila enligt tidigare skrivet, medan bubblar det fortfarande så avbryter man då det är inte lönt att fortsätta. mao det är inte laddarens ev. brister jag avsåg ;-) ...utan misskötta batterier man kan stöta på, speciellt vid nyköpta begagnade bilar... ...eller när innerbelysningen i bilen har varit på en hel vecka medans man flög utomlands på semestern... |
|
|
Som redan nämnts: Om batteriet gasar i en eller flera celler av någon anledning så beror det knappast på laddaren, omvänt så får man inte förledas tro att CTEK eller andra laddare kan förhindra detta. Om en cell ger sig, blir helt eller delvis kortsluten, så kan ingen laddare känna av om det är ett helt urladdat batteri eller ett med fem fulladdade och en kortsluten cell som ansluts. Tyvärr verkar många tro att vissa laddare som marknadsföres som rena underverken, ingen nämnd eller glömd, kan rädda eller trolla fram nytt liv i helt sulfaterade batterier. Tyvärr råder man inte över vissa naturlagar, eller kemiska lagar när det gäller t.ex blybatterier. Bäst är alltid att hålla batteriet väl laddat, minst 70% i alla lägen om möjligt. Man bör tänka på att sulfatering börjar så snart man laddare ur batteriet, som en del i processen. Denna vänds när man börjar ladda igen, så länge batteriet inte tillåts bli djupurladdat, eller får stå helt eller delvis urladdat en längre tid. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.