AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.114

luftfilter

sp
3
spiros
530! e34
Är det någon som vet vad den bästa lösningen är för att sätta på sportluftsfilter på en BMW 530 6 cyl E34.
Vet ni vidare om det blir någon märkbar effektökning?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tror inte att det kommer att märkas av någon skillnad, men den kanske svarar lite bättre på gasen. Det gjorde min i alla fall och så låter det lite skönare. Det är ändå värt att montera in sportluftfilter, tråkigt bara att det inte ger så mycket effekt.

//Schnitzer
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Hade öppet koniskt K&N flter på min 525:a. Klart värt det.
Mycket trevligare ljud plus att när det var lite halvkallt och fuktigt ute (typ dimma) så gick bilen märkbart bättre än annars... :-)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En bil går alltid bättre när det är halvkallt och fuktigt oavsett luftfilter, det beror på att syresättningen i syret i luften är hög då.
Därför känns bilen slöare när det stekhett ute.
Då kan ett öppet filter ge en viss skillnad, då det kan ge aningen svalare luft kan jag tänka mig.
Men det ger vissr ett väldigt trevlig insugningsljud enligt uppgift, Men det är inte lika partikeltätt som ett standardfilter så på lång sikt ger det ett högre slitage på motorn. Fick en referens att en E39 528 låter attans trevligt med openairfilter, så vissst blir man sugen, men att ha några förväntningar att det ska ge nån märkbar effektökning ska man nog inte ha.

MVH
Hasso
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag håller med Hasso. Det är nog bäst att köra med original luftfilter i längden. För om det är mera effekt man är ute efter så räcker det inte att bara byta luftfilter. Man måste byta avgassystem, kamaxel, chippa m.m. för att luftfiltret ska ha nån betydelse effektmässigt. Har man allt original så går bilen bäst med original luftfilter tror jag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
per_j82: Så sant.Det behövs flera indigrenser för att sockerkakan ska bli bra.

MVH
Hasso
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns ett problem med sportluftfilter som de flesta köpare av dem (och säljare) förtränger.

Det är precis som Hasso skriver att det ger sämre filtereffekt och därför ett större slitage på ventiler och kolvringar/cylinderlopp.
Visst kan man få en liten effektökning när man monterar filtret (dock mest en ljudökning) MEN gradvis ökar slitaget i motorn och effekten sjunker i takt med det ökade slitaget. Efter ett tag har man fått en EFFEKTMINSKNING i motorn i förhållande med originalfilter.

Problemet är att det är ett smygande fenomen som är mycket svårt att känna. Men gör man en effektmätning på motorn innan och säg ett eller två år efter sportfiltret har monterats ser man oftast skillnaden.

Många kommer med en dåres envishet hävda att sportluftfiltrena filtrerar lika bra som original, men fakta är att det tyvärr inte stämmer. Om det gjorde det skulle alla sportbilar ha det originalmonterat från fabrik. Inoljning av filtret skulle vara en ordinarie servicepunkt.

Därför är jag skeptisk mot sportluftfilter. Åtminstone på motorer som inte skall renoveras regelbundet (tävlingsmotorer).

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.