|
|
|
|---|---|
|
Ser på annonser om Bmw 850 att prisbiden är väldigt utspridd. Ci, Csi från ca 80k till 260k och diverse modeller från 63k. Det är mest blodsugande bilhandlare som är över 200 strecket. Vem ska man lita på egentligen? | |
|
Det är helt klart ingen rusning efter e31. Utbudet är större än efterfrågan. Tidningen Vintage satte två stjärnor av fem möjliga vad gäller efterfrågan och jag tror att de är helt rätt ute. Däremot gäller den gamla tumregeln att bra exemplar alltid går att sälja och bra exemplar kommer att stå sig i värde. Över tiden har det dykt upp ett fåtal bilar som har sålts nästan med en gång. Ett exempel är Mattias (Autopower) exemplar som försvann ganska fort. Bra dokumentation, klar historik, fräscht exemplar - såldes snabbt. Det fanns också en svensksåld lågmilare (CSi) som jag vill minnas gick ganska snabbt. Just nu grumlas bilden av att det i månader har legat flera exemplar ute till försäljning, en del "svensksålda" och/eller "lågmilade". Fel säsong har naturligtvis spelat in, men jag skulle gissa att en del av dem är inte så fräscha som man kan tro när man börjar skrapa på ytan. Själv så skulle jag satsa på en manuell M70, en M73 eller en M62 med manuell låda. Bland de bilar som har legat ute länge så är det köparens marknad. Bara att se sig omkring - det är många fiskar i havet. |
|
|
Det är en bra sammanfattning Mixtus. De som troligen kommer stå sig bäst är Alpina B12, 850CSi samt manuella 840Ci Sport om man följer prisläget i Tyskland. Mvh Philip |
|
|
Hej Det är en liten djungel. Mixtus fick till ett bra svar. Om du kollar på ett par bilar samt frågar expertteamet som brukar hänga här inne så kan du alla gånger hitta en fin bil, det gäller att inte ha bråttom bara. Lycka till att hitta en för dig underbar bil! Asken BMW. Från de bästa, till de bästa! |
|
| Grymt svar Mixtus! Tack. | |
|
Vad som är skrivits ovan är helt rätt men samtidigt så finns ju en hel del andra saker att bedöma. Många är allmänt rädda för denna bil samt så är den tyvärr baktalad på diverse områden. Att hitta en bil är ju som ni skriver inte speciellt svårt men samtidigt så gäller det att hitta en som passar plånboken ”alla vill ju ha en ny bil” till inga pengar när det gäller köpare samt så vill ju säljarna ha så mycket som möjligt och den ekvationen är ju inte lätt att få ihop men ibland så händer det. Man får ju räkna med en del reparationer när man köper en bil som närmar sig tjugo år, ex köper man en för 50 och lägger 50 till i renovering så kommer man troligen att ha en bil som är bättre än en för 100 i inköp. Som det viktigaste jag kan säga är att hitta en som är rostfri, är den om lackad så ta reda på varför. Många som är om lackade är pga rostlagning och nu sticker jag säkert ut hakan och kommer att få stryk men av min egen erfarenhet så brukar rosten komma tillbaka efter något år. Vad som gäller prisbilden så kan sägas att bilarna Tyskland har börjat krypa uppåt men det går även där att hitta billiga men av kontakter i detta land så är det mesta i de lägre prislägena skrot, samt går man västerut till England troligen inget för oss eftersom ratten sitter på fel sida så har priserna även där börjat stiga. Så min slutsats är att skall man hitta en E31á så ta det läs på forumen (de renodlade 8) bestäm vad du vill ha för utrustning V8, V12, manuell, EDC, AHK mm. Ta det lugnt titta provkör diskutera med andra som har en och få råd samt ta med en som har en då ni skall titta/provköra sätt upp en budget för inköp och eventuella åtgärder. /P |
|
|
Om man vill så går det förstås att spinna vidare på prisdiskussionen. Igår kom det ut en svensksåld CSi för 179-tusen, vilket är en i mängden av alla referenspunkter. De flesta CSi som har varit till försäljning har legat över 200.000 kronor, tycker jag mig ha sett, men denne säljare har valt att lägga sig ordentligt under - låt vara att miltalet har stuckit iväg till knappa 20.000. Jag vet dock ingenting om just detta exemplar. Frågan är om det går att ge någon form av riktpriser eller prisspann för respektive modell - eller det kanske är ogörligt? |
|
| Länka gärna till objekten. Ni kan väl ändå inte mena att det är bilar från 90-talet som ligger upp mot 200 tusen??? | |
|
Svårvärderad pga miltalet Länk Även denna har ju legat ute ett tagi samma prisnivå Länk så jag gissar att det är ungedär där det borde ligga BMW CS #5139 |
|
| Jag skulle vilja ha en FIN 850csi, fast dom jag kollat på live, och fått bilder på om dom varit för långt borta har bara varit "normalfina", typ varit kallfuktigt förvarade på vintern åtminstone 5 år av 15, och ibland haft div. modifikationer och attribut trots feta prislappar! Naturligtvis fina om man jämför med en 15 år gammal bil vilkensomhelst men det är ju inte den måttstocken vi går efter på E31:or i den högre prisklassen?? Många verkar inte se skillnaden i pris/skick, och tror att deras hyfsade exemplar ska gå att sälja för 200-300K bara för att några andra förmodat fina annonseras med jämna mellanrum för det, det blir ju som en ond spiral "-men dom står ju så högt", är ju knappast en fungerande marknad för dessa bilar väl? | |
|
Den J.L länkar till ser mycket tilltalande ut. Blått och rött är färger som klär E31. Mvh Philip |
|
|
Skojar ni eller? Finns det folk som betalar såna priser för så gamla bilar som rullat så långt också? Helt sjukt ju. Jag har aldrig kollat på 8-Serien förut. Men priserna e ju sjukt höga för så gammal bil som sagt (tycker jag) Jag skulle inte ge över 80 för en sådan bil som ändå är en "klassiker". Är ju inte direkt modern och kan kosta ganska mycket i reparationer när dom rullat så lång o är så gamla. Plus att dom drar sjukt mycket bränsle och kostar väl skjortan i försäkring antar jag. |
|
| Och för 80 så ska den vara sjukt bra i skicket för att jag ska ge det! | |
|
Det är ju inte alla E31:or som kostar 175-250' utan det handlar ju om t ex 850 CSI som är en ganska unik modell. En vanlig 850 betingar ju oftast inte dessa pengar. ___ //Ulf |
|
| Vad är skillnaden på en vanlig och en CSI då? | |
|
BMW serietillverkade aldrig någon M8 men 850 CSI var väl så nära man kunde komma. Större/starkare motor än övriga, bättre chassi, enbart manuell samt ett begränsat antal tillverkade är ju sånt som gör att många är villiga att slanta upp lite mer. Länk ___ //Ulf |
|
|
matslund: Jag tycker att du är helt rätt ute med din kommentar. Det är "de-andra-står-så-högt-mentaliteten" som gör att priserna ofta hamnar snett. Många tror att de sitter på en pärla när de i själva verket sitter på ett exemplar som behöver en grundinvestering på 30-40-50-tusen. När jag kikade runt så fick jag ofta höra att "bilen har gått fläckfritt de senaste åren, jag har inte behövt göra någonting". För mig är det en varningsklocka när folk inte ens bemödar sig med att byta olja, bara bilen går som den ska. |
|
| Ska man köra 850 o v12 ska det vara automatlåda! Csa. | |
|
Och en ny aktör äntrar spelet.. Med en klädselfärg från planeten Blå-Lila. Länk |
|
|
410k är i Ferrariklass!! Kundkretsen måste vara extremt liten även lågmilar CSi. Själv var jag för en tid sen, ute efter en 840i. Priserna låg från 50-150k, och mycket lägre än så kommer de inte gå. Mvh Marin |
|
|
Hehe jo men det räcker ju att det finns en enda kille med bra läder som plötsligt kommer på att han ska ha en... om då han, ett unikum som är i köpartagen bara vart femte år råkar vara redo för E31 nu så har vi plötsligt en stabil etablerad prisnivå;) Sen har jag noterat att flera av dom jag kollat på har haft en tidsperiod då ägaren inte varit nån entusiast precis utan bara velat ha en i hans tycke flashig bil till lägsta kostnad, ofta då bilen var runt 10 år gammal. Vinterförvaring i kallskjul om det alls var frågan om undanställning, och bara kört och fixat uppkomna problem så billigt som möjligt i den takt dom kommit ungefär som grannfrun i sin Polo... Om dom alls tillstår att dom gjort något, kan vara som mixtus skrev också gått helt fläckfritt vettu:) Alltså i vissa fall väldigt långt från entusiasten som nu ska sälja, men dålig hälsa grundläggs tidigt i livet:/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.