AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.193

Byta torkarblad e46

Sida 1 av 2
Hejsan!

Köpte biltemas torkarblad och tänkte slänga på dom men det finns ju ingen logik i någonting. Jag följde deras lista över vad som passade min bil men jag förstår inte hur jag ska göra..

Någon som använt sig av biltemas torkare och kan berätta hur tusan man ska göra?

Nu har jag själv 98:ans års modell och inga problem med dem.

Nu var det ett tag sedan jag bytte.

Det ska finnas 2-3 olika lösa fästen i kartongen, men har för mig att de är för små eller något.

Jag tog av fästet från de torkarna som satt på och flyttade över till Biltemas torkare och funger perfekt. Likaså till min brors 02:a.

Svårt att skriva så det ska förstås ibland, men hoppas du begriper vad jag skrivit.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Jag bytte förra hösten och då passade dom, men inte nu. Därför byter jag igen. Ska det klicka när man sätter i dom? Isåfall kanske jag slänger biltemas skot i havet och köper ett par bättre..
Mina sitter kanon om det klicka eller inte kan jag inte svara på. Men det finns 2 olika typer/sorter på biltema och den ena sorten har jag för mig inte passa. (var blå och svart förpackning)

De jag har är de som ligger i papp förpackning och Tum " står högst upp på paketet.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Själv för snål att lägga 550:- på torkarblad. :)

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
var själv på biltema igår och köpte torkar blad, slutade med soptunna och att jag köpte trico på okq8
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Har nu haft mina originalblad (nya slimma modellen) i mer än 1,5 år!!! Har kört på den tiden närmare 3000 mil sommar och 2 vintrar. Bästa blad jag haft.
Köpte också ett nytt set förra sommaren för jag trodde det snart borde vara dags att byta, men nu undrar jag om jag skall lägga ut dem på blocket istället :)

Surf Or Die!!!
Huntelaar: Skrev fel till dig igår ang förpackning. Det ska vara den lila plast förpackningen.

Ja själv har jag inga problem med att byta blad med tätare mellan rum, men än så länge har det inte behövts.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Jag köpte på okq8 till min 330 e46,men det blev nästan papperskorgen med dom oxå...bladet ligger inte an hela vägen mot rutan på förarsidan.Dessutom halkade dom ur den övre klykan som dom ligger i.Testade att böja till dom i änden men de hjälpte inte.Tycker inte det är värt nästan 500 spänn på original,men nu slängde man ju verkligen pengarna i sjön...
Håller med dig där mikehunt :).

Då byter jag hellre lite oftare. Samma skit rätt över :)

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag röstar helt klart för att hoppa upp ett prissteg eller två!

Har inte provat biltemas torkare på någon av bimmrarna, däremot på diverse andra bilar. Om man lyckas få dit dem så håller de likt förbannat bara i 2 veckor.
Ja det är väl lite si och så med det. Mina har suttit på 5 månader nu och tar lika fint fortfarande.

Men men skitsamma. Upp till var och en om de vill lägga flera hundra för sketna torkarblad. Lägger dem hellre på däcken :)

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Har köpt biltemas "vanliga" och de passade inte på min e46.
Köpte då andra mellanpristorkare på nån bensinmack och de gick sönder efter första -graderna..
provade då dessa
Länk
de fungerar klockrent har haft dem ett tag nu och de som påstår att de inte fungerar ljuger eller oxå är kvalliten skiftande, vad vet jag..
Man måste dock mäta bladen man har eftersom inte e46 finns med i listorna..

Fördelen med "slim" torkarna är att det inte fryser i stålskelletet,
slimtorkarna fryser inte och torkar hela rutan oavsett temperatur..
iallafall min erfarenhet..
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Ni vet att det räcker att byta själva torkargummit va? Del 12 och 13 enligt Länk . Bara att dra av det gamla torkargummit och pilla dit det nya. Kostar ca 50 spänn på BMW, säljs på löpmeter.

BMW har också en slimtorkare Länk . Man ska tydligen pilla bort en del från orginalarmen för att det ska funka (del 9 enl förra länken, förarsida). Vet ej vad deras slim kostnar dock.
På 99 års modell går det inte att bara byta gummi. Jag har försökt. Den möjligheten kom på någon senare modell.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Njaä, alla E46 1998-2005 med orginaltorkare kan byta endast gummit. Det är en aning pillig DIY på max 10 minuter.
Nej det går inte att byta på min 99 års modell (tillverkad augusti 1998). Jag hade hört att man kunde byta gummi för några år sedan. Så jag åkte till Theanders i Lund där jag köpt bilen och köpte 2 gummin. När jag kom hem och skulle byta såg jag att det var en annan konstruktion så det gick inte. Jag har för mig att det satt en stålskena instucken i originalgummina medan det på utbytesgummina skulle sitta 2 stålskenor på utsidan av gummit. När jag åkte tillbaka till Theanders sa dom att det inte gick att byta på min årsmodell. Jag fick lämna tillbaka gummina.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
coolt! du har en specialare!

Det där med stålskenorna stämmer, de ska vara tvådelade, eller rättare sagt som en lång klyka som träs på det nya gummit.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Har nån provat "EVO flatblade" eller slimtorkarna? Är det nåt att ha?

/Jonas
852
Sörpan
325xi -02
Fungerar alldeles utmärkt!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Fördelen med Biltemas blad är att det är lite omsättning på dom, okq8 och andra mackar kan ofta legat ett tag. Och gummi blir hårt när det är gammalt vilket gör att det ligger inte mot rutan rätt och du får ränder och skriker. Sen utöver det så är dom billigare, Jag brukar byta blad på våren och inför vintern funkar klockrent

Live long and prosper
//Zwamp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.