AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.686

Ljudet låter skit i E39 touring, nytt slutsteg?

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har bytt ut lite högtalare i min E39 touring då original var trasiga. Det jag gjort nu är bara en nödlösning för att slippa allt skrapande som fanns innan. Jag har bytt bas elementen i dörrarna fram och i taket bak till DLS högtalare. Har inte kopplat in delningsfilter då jag inte vet om det sitter filter någonstans i bilen till originalsystemet.

Det låter fullkomligt skit i bilen, fattar inte hur det kan vara så dåligt ljud i dessa bilar, min gamla saab 9000 som har 4" fram och 5,25" bak låter extremt mycket bättre.

Jag har business cd, med 10 högtalare + baslåda vid batteriet samt ett slutsteg på andra sidan bak. Jag vill helst inte byta ut huvudenheten så jag tycker det förstör hela inredningen på bilen, så frågan är vad jag ska göra när jag ska fixa detta seriöst.

Tanken är att jag ska koppla in delningsfiltren samt diskanterna till DLS högtalarna så det blir 2x 2,25" + 2x diskant i framdörrarna, 2x 5,25" i taket bak + 2x diskant i bakdörrarna. Det känns som högtalarna inte får någon effekt överhuvud taget som läget är nu så det jag undrar är hur jag ska gå tillväga.

1. Finns det delningsfilter original i dessa bilar? o i så fall vart?
2. Kan jag byta ut original steget? o i så fall till vad?
3. Finns det lågnivå i huvudenheten?

dessa högtalare jag har bör prestera ganska så bra tycker jag, 2st är DLS x-serie (ca 1200kr) och 2st är DLS-Ultimate serie (ca 2500kr)

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
1. Delningsfiltreringen sker i slutsteget.
2. Till vilket steg som helst. Enklast till ett med högnivåingång. Dock bäst med en sådan här Länk mellan radiomodulen och det nya slutsteget.
3. Nej, inte utan att du får löda in dig på kretskortet. Se under mektips här på Autopower för exempel.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Om du är någorlunda händig med lödkolv så är det ganska enkelt att löda dit lågnivå på radiomodulen. Fördelen med det förutom bättre ljud är att du får ut fyra kanaler som du kan koppla till externt slutsteg. Och på så vis kunna kontrollera alla bilens högtalare från huvudenheten. Finns beskrivning hur man gör nånstans här på forumet...:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.