AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.266

Here we go again - motorolja till 325i -06

ma
7
marklin
325i -06
Hej!

Har precis införskaffat min först BMW, en 325i. Mycket trevlig bil! Nu tänkte jag även införskaffa bilens blod, dvs. köpa lite motorolja. Jag tänker så här - den ska servas enligt serviceschemat. När bilen säger till, alltså. Men vad jag har läst drar de här motorerna ju en del olja. Den oljan jag tänker köpa ska alltså bara användas till att fylla på när oljenivåsensorn står på "+1 l", oljebyten får göras på BMW.

Jag har läst ett antal trådar här på forumet om detta, vilken olja man ska använda sig av i dessa motorer. Min uppfattning är dock att samtliga dessa trådar enbart rör de som byter oljan själv. Jag vill veta om jag kan köpa någon annan olja än just den Castrol SLX Professional 0W-30 LL04 som finns att köpa ganska dyrt hos BMW-verkstäderna, för det lär väl vara den som de använder till oljebytena när bilen är inne på service? Jag är alltså ute efter en likvärdig olja, som man kan använda vid påfyllning och således blanda, utan problem, med ovan nämnda Castrol-olja.

Det vore intressant om någon som arbetar på en BMW-verkstad kunde svara på detta!
ja
3
jagrullar
318iS -88
Nu jobbar jag ej på en BMW verkstad men ett tips kan jag bjuda på.
Varför inte fråga din verkstad vilken olja de använder till just din bil och sen köpa likadan från förslagsvis Länk , då betalar du ungefär halva BMW priset inkl. frakt samt att du med gott samvete slipper "blanda" några oljor.

Prisexempel Castrol SLX Prof. Powerflow, BMW LL-04 0W-30
Länk
ma
7
marklin
325i -06
Mapodo, den där sidan har jag hört en del om, att de inte är auktoriserade av Castrol och att det är lite si och så med de kvaliteten på de oljor de säljer etc etc. Har läst någonstans att det kan vara "oäkta" oljor de säljer? Någon som har några erfarenheter från dem?
Finns väl några trådar om Mapodo om du söker på forumet. Jag har handlat där flera gånger och kan absolut rekommendera dom.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om du vet att det är den oljan dom har slagit i senast, som är ganska så troligt om den varit inne hos bmw så skulle jag fortsätta köra på den.
Är ju inga jättemängder det rör sig om när du bara ska fylla på. Visst finns det andra oljor som uppfyller samma klassningar för en billigare peng,men vad är typ 20-30:-/flaskan i sammanhanget..?
Kanske är ensam om att tycka det är skönt att hälla i precis samma olja som redan finns i?
ma
7
marklin
325i -06
Hmm, jag kanske var lite otydlig i min fråga. Det är ingen tvekan om att jag kommer att leta efter Castrol SLX-olja, bilen är fullservad på BMW-verkstäder och det finns ingen anledning att fylla på något annat än just den oljan. Men hur viktigt är det att det ska vara EXAKT likadan olja? Jag är lite inne på att beställa från stället enligt länk nedan. Jag köpte 1 liter rekommenderad Castrol SLX på BMW-verkstaden här i stan, men den gick på 219:-. Går någon av de oljor som listas på hemsidan här bra att fylla på med, och som kostar 60-70-80 kr mindre, använder jag givetvis dem. Jag har tänkt äga den här bilen i många år, och många bäckar små...

Länk

Vad tror ni? De har ju en SLX Professional Longtec 0W-30, men den är inte BMW LL04-klassad. Betyder det något i det här fallet?
ma
7
marklin
325i -06
Hmm, ser nu att medlemmar i BMW Club Schweden (vilket jag gick med i omedelbart) har 20 % på Castrols drivmedelprodukter på BMWs verkstäder... då var det mindre att fundera på! :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
marklin:

Jag tror att du är rätt ensam om att tro att mapodo fuskar.

Mvh
ma
7
marklin
325i -06
Tror och tror... jag läste det någonstans?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.