|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag har skaffat nya gasfjädrar till bakluckan (den stora, inte glasluckan) och ska ge mig på att byta dem. Har kikat lite och det ser fasen omöjligt ut att få ut eller in fjädern utan att lossa gångjärnen! Är det någon som har en bra bildbeskrivning? Jag vet hur jag får loss fjädern, men inte hur jag får ut den och in med den nya! /Joakim | |
|
Denna länk har bilder och beskrivning på hur man byter gångjärn är kanske något som du kan använda dig av Länk MVH Hans |
|
|
Hej, Tack för tipset! Jag har kikat på de bilderna, men kan ändå inte förstå hur fasen jag ska få ut fjädern utan att lossa gångjärnen.... Kanske bara jag som har dålig fantasi? /Joakim |
|
|
Tjena, uppar denna tråd Gjorde detta byte idag ute på min parkering och det gick väldigt smidigt, använde BMWs TIS för att förstå hur allt sitter innan jag började: Länk Liten beskrivning hur jag gjorde, verktyg samt en bild jag gjorde: En kofot (Ersätter specialverktyget) Skruvmejslar och rätt bits Ficklampa Nått långt att hålla upp bakluckan medan du jobbar (jag tog en gardinstång) Det enda svåra med bytet var att få på dem nya gasfjädrarna. Få ut dem gamla var ganska lätt, plocka bort alla skydd och för elkablarna åt sidan så dem inte kläms. Jag tog även ur de bakre högtalarna från taken och drog bak elkabelstammarna för att kunna se in lättare. 1. Låt sprinten som håller dämparen fast i bakluckan sitta fast och för in kofoten under gasfjädern. Försök att få in kofoten så långt som möjligt till den bakre kulfästet så du får momentet på rätt ställe. 2.Tryck upp den försiktigt men bestämt och du känner när den släpper. Släpp sprinten från bakluckan och för fjädern först inåt för att sedan dra ut den. 3. Rätta till den nya gasfjädern så kulhålet och sprinthålen är i rät linje, ta ur eventuell extra sprint som sitter i kulhålet. 4. För in den nya fjädern och sätt fast den med sprinten på bakluckans fäste. 5. Nu börjar det kluriga, att få gasfjäderns kulhål att lägga sig ovan på kulfästet. Pilla lite med en skruvmejsel och ficklampan och tillslut så ligger den ovanpå. Bild: Länk 6. Ta nu kofoten och för in den försiktigt så du inte puttar av gasfjädern ur sin position. Få näbben på kofoten att lägga sig ovanpå kulhålet så momentet hamnar på rätt ställe. (Viktigt att man inte trycker på fel ställe så nya gasfjädern knäcks!) 7. Tryck även nu försiktigt men bestämt, var stabil på handen så inte fjädern glider ur position. Glider den bort så in med skruvmejseln & ficklampa igen och lägg den tillrätta. Man får trycka rätt så hårt får att den ska sätta sig. (Dubbelkolla först så inte extra sprinten sitter kvar på kulhålet) 8. Lyssna och känn efter tills det klickar - Klart, repetera på andra sidan. Blev riktigt glad när jag tog bort gardinstången och bakluckan var kvar i luften! :) /Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.