|
|
|
|---|---|
|
hejsan har ett konstigt elproblem på min bil, det är ett relativt nytt batteri i den men om bilen står i 2 dagar nu när det är kallt så är bilen helt stendöd. då till min fråga: var ska man börja leta vad som drar el? :( e30 320ik tacksam för hjälp! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Gissningsvis rör det sig om någon typ av läckström. Annars kan ett dåligt batteri i kombination med korta körsträckor (batteriet hinner inte laddas upp) och kyla skapa liknande problem. Men enklast är ju att fastställa om du har några läckströmmar. Eftersom det inte är så vansinnigt mycket elektronik i dessa modeller så är det lite enklare att mäta. Slå av allt och stäng alla dörrar. Koppla in multimeter i serie med batteriet (och ställ in så du mäter strömmen). Här behöver du antagligen ha motorhuven öppen, så om det finns någon motorrumsbelysning så bör du ta ut dess lampa. Slå inte på någon elektrisk förbrukning då det är lätt att det drar iväg en hel del Ampere (tänk på att ström går igenom multimetern). Normalt sett brukar det finnas en säkrad ingång (max typ 200-400mA) och en osäkrad ingång (typ 10-20A). Vet man inte vilken ström det går så är det bättre att använda den osäkrade ingången på multimetern och själv lägga in en säkring på samma strömstyrka eller gärna något lägre (för säkerhets skull). Sedan är det bara att kolla hur mycket ström som förbrukas när bilen står stilla. Är det onormalt hög förbrukning så rycker man säkring för säkring och noterar vilka säkringar som ger en minskning av strömförbrukningen. |
|
tack! ska provas direkt! men ja förstår inte hur man ska kunna se vad som drar ström genom multimetern? man ser väl bara hur mkt ström det finns i batteriet om du sätter dem där? 0.o |
|
Helt rätt - du ser bara hur mycket ström som förbrukas av bilen från batteriet. Det är när du börjar rycka säkringar som det "roliga" börjar. Låt oss säga du mäter att bilen konsumerar 500mA (vilket är för högt). Sedan börjar du rycka säkring efter säkring och plötsligt när du tex rycker låt oss säga säkring #15 så sjunker förbrukningen plötsligt till 0.01mA. Då har du första ledtråden - då vet du att det som konsumerar ström går via säkring #15. Då kollar du vad som är kopplat till denna säkring och har åtminstonde en liten aning om i vilken ände du ska börja felsöka vidare! |
|
jaha okej! tack så jätte mkt ska ut å prova det sen! åter kommer med svar :D |
|
|
jag hade liknande fel på min cab och det visade sig vara generatorn. då det är ganska mycket ström som försvinner från din bil med så kan det vara ett tips. doc så lös min batterilampa på bilen då när den var helt avstängd och ingen nyckel i tändningen. |
|
Roffa1 |
Om batteriet lämnats helt åt sitt öde i kylan helt urladdat, så fryser det sönder redan vid -5grader. I detta läge spelar det ingen roll om batteriet är nytt eller gammalt, det är ändå redan förstört. (sönderfruset) Tror ej att din bil laddar ur batteriet, tror snarare att generatorns laddregulator är kaputt. Vilket innebär att batteriet aldrig blir fullt uppladdat, dessutom förbrukar bilens elsystem mer energi än vad generatorn mäktar leverera med en defekt laddregulator där kolen är i det närmaste helt slut;-) Finns nya laddregulatorer hos Biltema för ca 100:- du byter den på en kvart, sitter mont på baksidan av generatorn med 2st små skruvar. |
|
tacksam för fler svar! men kan man på nått se om laddregulator är kaputt innan man drar å köper en? eller ska man bara dra en chansning? |
|
Som M@verick och Roffa1 säger så kan det mycket väl vara generatorn (laddningsregulatorn) som strular. Det är därför du ska mäta upp om det är någon läckström. Det är alltid rekommenderat att börja med de billigaste och någorlunda enkla sakerna. Så börja med att mäta upp läckströmmen. Är den onormalt hög så ska du börja i denna änden. Är den helt normal så är det läge att köpa ny laddningsregulator. Hjälper inte det får ta sig en ny titt på batteriet - det kan ha tagit stryk. Någon som vet om en defekt laddningsregulator kan orsaka läckströmmar? Den är ju kopplad direkt till batteriet och jordad så teoretiskt sett så borde den kunna göra detta. |
Roffa1 |
Använd en multimeter och mät direkt på generatorns + & -, om generatorn är okej så ger den minst 14v på tomgång. (helst 14,4v.) OBS! akta fingrarna så de ej ryker. |
|
hej! har nu mätt lite saker på bilen (mätt på batteriet) vid tomgång: 13.95-14.02 hoppa den imellan avstängd: var 10e sekund så gick den neråt 13.99 10 sek 13.98 osv ska det va så? provade att rycka en säkring i taget å titta på multimetern, inget speciellt hände utan den gick neråt som vanligt var 10e sekund. nått förslag? |
|
Roffa1 |
Förmodligen så ger generatorn lite mer kräm om du höjer motorvarvet, tycker att värdena verkar acceptabla. Har du möjligen en avancerad stereoanläggning i bilen, med flera slutsteg, baslådor, samt kondensator, osv? Testa följande när bilen är stendöd: Koppla en lös startkabel från batteriets minuspol och vidare till en renslipad jordpunkt i karossen, startar bilen då så har du hittat felet. Hur har du gjort tidigare när bilen ej startad, har du laddat då? eller har den startat efter ett tag. |
|
har en vanlig stereo med slutsteg å baslåda, stereon är direkt kopplad till batteriet men ska dra dra ström fast den är avstängd? när bilen har varit stendöd har ja satt den direkt på laddning vid batteriladdare, "Testa följande när bilen är stendöd: Koppla en lös startkabel från batteriets minuspol och vidare till en renslipad jordpunkt i karossen, startar bilen då så har du hittat felet." kalla mig dum om du vill men förstod inte va felet skulle va i det läget? lr hur bilen skulle kunna starta om dem är död? ^^ |
|
>> provade att rycka en säkring i taget å titta på multimetern, >> inget speciellt hände utan den gick neråt som vanligt var 10e sekund. Nej, nu gjorde du lite fel :-) Du ska mäta *strömmen* och notera vilken ström bilen förbrukar i viloläge. Om den förbrukar onormalt mycket så tar du ut säkring för säkring och noterar för vilka säkringar du ser en minskning i strömförbrukningen. >> avstängd: var 10e sekund så gick den neråt 13.99 10 sek 13.98 osv ska det va så? Ja, för här mäter du i princip vilospänningen över batteriet. Och det är på ett bilbatteri runt 12.7V. Fast generatorn laddar batteriet med runt 14.0V så under de närmaste timmarna så kommer batteriets vilospänning sakta gå från 14.0V ned till runt 12.7V - om batteriet är friskt det vill säga. Något som kan vara intressant är om batteriet har hög självurladdning. Jag hade ett batteri som jag råkade vara lite ovarsam med - vilket resulterade i att man kunde starta bilen några gånger men sen var batteriet mer eller mindre tömt på energi och dessutom hade den en hög själurladdning. Jag tog ut batteriet ur bilen och mätte kontinuerligt vilospänningen under 5 dygn - här är resultatet! Första grafen visar vilospänningen de 7 första timmarna Länk Andra grafen visar vilospänningen under 5 dygn Länk |
|
>>Nej, nu gjorde du lite fel :-) Du ska mäta *strömmen* och notera vilken ström bilen förbrukar i viloläge. Om den förbrukar onormalt mycket så tar du ut säkring för säkring och noterar för vilka säkringar du ser en minskning i strömförbrukningen. då får du ursäkta mig, men hur mäter man hur mkt ström dem drar då 0.o ska kolla imorn när ja vaknar hur mkt batteriet står på. om det är under 12.7 bara å kasta då lr? ;D |
|
Du kopplar multimetern helt enkelt i serie (se mitt första inlägg). Är du lite osäker på hur du mäter, kolla i manualen - annars brukar det alltid stå lite om detta i Haynes eller Bentley manualerna. Om du inte har någon av dessa, sök lite på nätet - eller så ska jag se om jag inte har de där sidorna från Bentley eller Haynes. Ja, fast normalt sett vill man mäta vilospänningen med batteriet bortkopplat - det neda som påverkar dess vilospänning då är batteriets kondition och temperatur. Har du det i rumstemperatur så har du bara en variabel kvar - batteriets kondition. Och felsökning handlar om att låsa antalet variabler och mäta/observera en i taget. Men det kan ändå vara intressant. Är det under 12.7V är det något som är galet iallafall. Men det kan vara pga av att batteriet är dåligt, du har läckström eller en kombination av att batteriet är dåligt och laddningsregulatorn inte är helt frisk. |
Roffa1 |
Baren: Vad jag menade med att du skulle testa med en lös startkabel var om motor/batteri hade bristfällig jordanslutning. I så fall kan motorn förefalla att vara heldöd p.g.a utebliven jordanslutning. Det är mkt vanligt att batterikablagen korroderar på så gamla bilar. Ser även att du har monterat ett slutsteg och dessa har en benägenhet att dra ur batteriet. Testa med att koppla ur slutsteget nästa gång du ställer bilen en längre tid. |
Hade fel, stod inte så mycket om detta i Haynes eller Bentley. Men ta en titt här där det förklaras Länk Men är du inte helt 100% säker på vad du gör så fråga först och läs på lite mer innan du kopplar in. Om du har tillgång till en så kallad tångampere-meter så kan det vara en enklare variant - du bara sättar en klo runt kabeln du ska mäta över. Den är inte lika noggrann när det gäller så hä små strömmar men den kanske är tillräckliggt noggrann för att se om det finns en överdrivet stor läckström. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.