|
|
|
|---|---|
| Kollar runt lite på begagnade Mercedes C-klass kombi. Har lagt märke till att det är relativt ovanligt med parktronic (parkeringshjälp) på C-klassen. På E-klass bilar är det däremot precis tvärtom, där har nästan alla bilar detta tillval. Är det någon som vet vad detta beror på? Har C-klass kombi så bra runtom-/bakåtsikt att man inte behöver parktronic? Skulle ha mycket svårt att klara mig utan PDC på min 118d. Man ser ju i stort sett ingenting bakom bilen vid t.ex. fickparkering. | |
|
Det beror nog på att det inte ingår i något paket utan måste specas löst. ------- //Lövet |
|
|
Den svenske nybilsköparen av C-klass har ännu inte förstått nyttan med PDC... Har man väl haft någon bil med PDC så vill man ha det igen. ___ //Ulf |
|
|
Lövet är något på spåren. MB tar duktigt betalt för sina bilar och för att man ska kunna ha råd med C-klassen som tjänstebil krävs i praktikem att man a) väljer C 180K b) inte väljer någon extra utrustning. MB har inte lika mycket paket som BMW heller. Därför är de flesta svensksålda C-klassbilarna snikade. Mitt tips är att kolla i Tyskland, där C-klassen är relativt vanlig även med de lite mosigare motorerna. Där kan du hitta bilar med fin utrustning. Välj "Junge Sterne" som är MB:s motsvarighet till Premium Selection om du vill ha en nyare bil. Jag gillar nya C-klassen, den är mindre gokart än 3-serien men bättre på nästan allt annat. |
|
| Dessutom finns det bara i kombination fram+bak och lösningen är ganska påkostad med (förutom ljud då naturligtvis) diodramper fram ovanpå instrumentbrädan och bak i taket så man ser dem i backspegeln. Kostar ca 9k extra har jag för mig. | |
|
Fast är den lösningen verkligen så påkostad? Känns som BMWs PDC där man får en visuell indikation via iDrive tillsammans med en ljudsignal känns mer "påkostad". Lösningen med ljusdioder som de haft ett par år nu tycker jag inte känns speciellt påkostad eller snygg. Tror mer att anledningen är att den inte ingår i något "comfortpaket". Folk är generellt dåliga på att välja till PDC i Sverige. |
|
| Kanske lägre efterfrågan på PDC i glesbefolkade länder? | |
|
Ehhh... min poäng var liksom den att Daimler inte erbjuder någon lågbudgetlösning med "endast ljud+endast bak" (som exvis BMW och Volvo). Detta bör göra att optionen blir ännu ovanligare. Att avsaknad av paketerbjudande spelar in är självklart och nämndes redan i trådens första svar. Att Parktronic är vanligare på W212 lär helt enkelt bero på att dyrare modeller ju oftare har mer lull-lull och att det är lite nödvändigare på en större bil. (Till W204 facelift ingår f.ö. även grafisk indikation som känns ganska snygg.) ------------------- //Dr Bilfåne |
|
|
Tack för alla svar. Har noterat att de flest lätt begagnade C-klass under 300000 är just C180 CGI eller C 180 K. Tycker i och för sig att C 180 CGI räcker för mina behov. Provade en nyligen och blev positivt överraskad. Kändes mycket piggare än vad jag trott. Frågan är ju bara om man klarar sig utan parktronic på C-klassen. Den verkar ju vara lite "vettigare" designad där bak än 1- och 3-serien. Hyfsat smala D-stolpar och ganska lågt bakparti. Tycker det är lite synd att nutida bildesign alltmer verkar gå ut på att göra bilar som är omöjliga att se ut ur. Har man stora glasytor och smala stolpar där bak så är PDC överflödigt! |
|
|
Att PDC är så vanligt på 3-serien beror på att det alltid ingått i komfortpaketet som nästan alla nya 3-serie varit utrustade med. Likaså regnsensor och automatisk avbländningsbar backspegel, ganska ovanliga attribut till MB och Audi men "alla" 3-serie har det. Kan garantera att väldigt få hade valt det till 3-serien om det inte ingått i något paket. |
|
|
180 CGI överraskar positivt. Absolut ingen eggande maskin och den varvar ur lite väl kvickt men det är en finfin bruksmotor som passar bra med automat. Och det är större skillnad än man kan tro mellan 180 CGI och Kompressor (med tanke på att effekten är samma). Vridet är klart bättre i CGI och sammantaget känns den mycket piggare. Går mjukare också. Regnsensor är faktiskt hyfsat vanlig på 204, däremot inte aut avbländ precis som du nämner. ------------------- //Dr Bilfåne |
|
|
Körde en c180 -10 och en eklass -10 häromdagen. Bortsett från frågan om pdc så blev jag besviken på c:en och imponerad av e-en. C-klass, en c180 tyckte jag var alldeles för stötig och okomfortabel. E-klassen gick som en dröm, en sån skulle jag vilja ha, dock med lte mer hk än det ex jag testade. |
|
|
Måste varit en AMG... ------------------- //Dr Bilfåne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.