|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt o läst men inte hittat svar på min undran... Jag har en e46 -02 170hk och tänkte köps motorolja på biltema, vad jag föarstått som ska jag ha 5w-30 longlife, men på biltema sa dem 5w-40 helsyntet. På biltema har dem 5w-30 longlife med olika märkes märkningar, men jag kan inte hitta BMW, vad ska jag ta? Har inte råd med "fin-olja" o tror knappast biltemas inte skulle duga för vanlig "tjej-körning" Snälla hjälp en stackars fattig o okunnig! Tack på förhand! | |
| Hej! Du behöver en olja som klarar minst den klassning som står i instruktionsboken. Märke av mindre betydelse. ICA Maxi brukar sälja Shell Helix Ultra väldigt billigt. Helsyntet bör du sikta på. Viskositet kall o varm (0W-30 el. 5W40) går bra med de du nämner. Byt olja vid halva longlife-intervallet och kör på en icke long-life klassad olja. I vårat kalla klimat funkar det dåligt med långa intervaller. | |
| Biltemas olja är Statoils olja och duger säkerligen (ACEA-03-klassad). I övrigt bra summerat av Anders-72. | |
|
Tack för svaren! :D Citerar instruktionsboken; "I första hand: BMW Longlife-01; für BMW 316i, 318i och BMW Longlife-01 FE. Alternativt: BMW Longlife-98, BMW Longlife eller ACEA A3" Säger mig verkligen NOLL! Kan jag bara gå in på biltema och köpa vilken motorolja som heter t ex. då 5w30? Eller spelar det någon roll vilket bilmärke det står under? Förstår verkligen inte skillnaden mellan oljorna och vad som kan hända om jag råkar ta fel!? :S |
|
|
Då skär ramlagren efter 10 mil:-( inte så kul. Biltemas olja skulle jag inte ens ta i med tång, deras spolarvätska, bromsrengöring, avfettning m.m. är ren dynga! Köp då hellre en mineralolja av erkänt bra fabrikat. ex.vis Castrol, Mobil, Valvoline. |
|
|
Naturligtvis så skär inte motorn för att man har i biltemas olja, men som med all annan olja så ska man ha den kvalitetsklassning och viskositet som är rätt till bilen. |
|
|
Och ännu hellre skall man ha någon av de oljor som tillverkaren har på sin lista över frisläppta oljor. API/ACEA-klassningarna lämnar utrymme för olika sammansättningar och aditiver. |
|
|
Så vad allting handlar om är alltså ACEA klasningen? Så jag kan alltså hälla i en olja som heter ex. ACEA A3/B3 eller ACEA A3/B4? Eller måste den BARA heta ACEA A3? Och sen spelar det ingen roll om det är 5w-30 eller 5w-40? Kanske ska nämna att jag ska fylla på och inte BYTA olja... |
|
|
Dessa fördommar bara för att det är Biltema. Visst finns det en massa saker med tveksam kvalité där, men vad betalar man för vissa saker då?! Men det finns även mycket bra saker där, som deras motorolja tex. Den klarar kraven för dom flesta bilar som har tillverkas upp till för ett antal år sedan. Och den är definitivt bättre att hälla i än en miniralolja. Precis, det är klassningen man ska gå efter, den säger vad det är för nåt som finns innuti flaskan. Klassningen är alltså viktigare än tillverkaren av oljan. Brukar i princip alltid stå AECA och API klassning. Reserverkar mig lite här, men ena är väl den europiska och den andra den amerikanska klassningen? Var den inne på Bmw sist oljan byttes? |
|
|
mozZelito -> Mitt tips om du inte riktigt vet vad du ska titta efter. Åk till Statoil, köp deras guldiga flaska, Lazerway, 5w40. Den är longlife-klassad en liter kostar typ en hundring och det räcker helt klart med en liter om du bara ska fylla på lite olja. Då slipper du stå och välja och får en olja som funkar (utan att det är så speciellt dyrt heller). |
|
|
Har du fått i olja än??? Du kan helt klart köra på Biltemas Helsyntetiska 5-50. Körde själv 15000 mil med Biltemas Helsyntetiska. Idag har den bilen gått 35000 mil och drar fortfarande endast 0,5 liter mellan servicarna som är gjorda mellan 1000-1100 mil. Vissa är så gnälliga om Biltema (Skräptema osv vad de kan kalla dem för). Vissa saker är dåliga hos dem och vissa saker är helt kanon anser jag. Som hos så många andra försäljningsställen... Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Tack så jättemycket för alla svar! :) Godich förslag kör jag nog på, konkret o kan inte bli fel :) TACK! Men vad jag ändå är nyfiken på o lära mig är: Om en olja heter ACEA A3/B3 eller ACEA A3/B4 är den då klassad för min bil som kräver endast ACEA A3 eller är dessa 2 oljorna någon helt annan klassning på? För det står att för diselmotorerna (i instruktionsboken) ska ha ACEA A3/B3 eller ACEA A3/B4, det står även på oljeflaskorna på bilteam.... Biltema är renskrot på det mesta, MEN dem har vissa saker som faktiskt är helt okej! :) T ex. spolarvätska, skruvmejslar o lite annat som inte går o göra fel på, men kräver man 100% kvalite så ska man ju utan tvekan gå till ett välkänt märke, det är min åsikt om biltema! :) |
|
|
Skulle jag hellre åka till typ Jula och köpa en flaska Mobil1 olja i stället. En Lazerway får du nog ge typ 150:-, och då köper man ju hellre en Mobil1 alla dagar i veckan. För att svara på din fråga där. Båda dom oljorna täcker din bil krav. Dom flesta har ju båda utskriva på flaskan. |
|
|
Okej så med andra ord så spelar det ingen roll om det bara står A3 eller A3/B4 för då täcker den alltså BÅDE A3 och B4? (t ex då) ? tänker bara så det inte är att A3/B4 är någon annan specialarblandning som vissa bilar har :P (är extremt nojig o vill inte riskera att jag köper fel) |
|
|
ja då täcker den både a3 och B4! så enl dessa specifikationerna kan du lugnt använda denna olja, detta e olika klassningar, på samma sätt som api klassning är american petrol institutes klassning och den sk B klassningen är europeernas klassnings beteckn, så har iallafall jag fattat det hela, e det ngn som har en annan uppfattning så länma gärna den här mvh Dennis |
|
| Tack för alla svar! Ni är bäst! :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.