|
|
|
|---|---|
|
Ska ev. beställa F11 årsm. 2012 , någon som hört om den kommer den nya N20-motorn inför nästa år? Den ska enl. ryktet vara vassare eller likvärdig med Audis nya 2,0TFSI motor. Har alltid varit 6-cyl. freak men är mycket imponerad av den nya moderna fyran med överflöd av kraft i alla varvtalsområden som ger grymma landsvägsprestanda i klass med tex. M3-11. Väntar gärna med affären om N20 maskinen finns inplanerad för F11:an, försäljaren vet bara att den kommer i X-modellerna 2012. Någon som vet/hört något? | |
|
Prestanda som en M3 V8? N20 finns väl idag i X1 med 245hk/350Nm. Känns som det är en bra bit från vad E9x M3 preseterar... Jag vet, ett ickesvar på din fråga, men jag blev lite nyfiken på hur du menar. :) |
|
|
Tror han syftar på lågvarvsegenskaperna på landsväg, så är segdragningsförmågan i liknande klass möjligen? Jag personligen skulle ta en sexa för gångens skull BMW CS #07491 |
|
|
Jag blev lika förvånad själv, vi har haft det uppe förut på forumet ang. landsvägsprestanda för de här nya direktinsprutade 4 cyl. turbomotorerna som har högvrid genom hela varvtalsregistret. De är grymt snabba vid omkörningsacc. 80-120 på samma vxl. går på strax över 4 sek. Enl. tekniska fakta från BMW gör M3:an med V8 knappt det. Hade därför varit mumma att få N20-motorn i nya F11:an. |
|
|
Äsch, det där saabsnacket är ju skittrist :) Gud uppfann växellådan för att man ska kunna växla ner :P Var det inte Saab som körde stenhårt med reklam om 9000 turbo att den accade snabbare än en Ferrari* * mellan 80 och 110 på högsta växeln :) |
|
|
Eh, 80-120 km/h på 4 sek? Min 335i med 306 hk med 400 Nm från 1300 varv ska klar 80-120 km/h på 5,5 resp 6,5 sek på 4:an och 5:an enligt katalogen. Hur ska en bil som ger 245 hk/350Nm kunna vara snabbare i nämnda intervall? Känns som att den bilden skulle ha tokig utväxling på höga växlar alternativt vara fjäderlätt:) Ska nog beställa en 528i så att man får njuta en klassisk BMW-sexa innan de går i graven permanent och ersätts av turbosar med kraftutveckling som en diesel.... Mvh Arese |
|
|
Lus Nope, det är inte SAAB-testet på högsta växeln, det sker på lika villkor numera, du väljer växel själv och sedan drar. Men åter till frågan, om jag fattat det rätt så finns X1 med N20. Mig veterligt är det då bara BMW och Audi som har den nya generationens motorer och ingen verkar våga lägga i dem i sina A6 resp. 5-serie bilar. Hade hoppats att BMW skulle göra det till nästa år, det var därför jag ställde frågan, inte för att piska upp känslor för/emot 4 resp 6 cyl. |
|
|
Kan ju vara skönt och slippa varva så det skriker som man måste med en 6:a vid omkörningar om det ska vara något klipp. Nya 4:orna med turbo så har du kraften som sagt på alla varv. Typ som en diesel. Det gillar jag. Jag tycker iaf inte att det är trevligt och lyssna på 6:an när den varvar vid en omkörning. Men så är ju gången på en 6:a helt underbar. Typ inne i stan och även vid jämn fart och så. Och vid små accelerationer. |
|
|
Edit: Fick just reda på att N20 inte kommer i 5-serien, men väl i nya 3-serien. Den gör 0-100 på 6.1 sek i fyrhjulsdrivna X1 dvs. borde då bli ännu grymmare på landsvägen i bakhjuldriven 3-seriebil. Ska konsultera grabbarna på 3-serie forumet om jag ev. kan ändra mig till en 320T 2012 istället. Annars blir det 520Tda. |
|
|
Craile du tog orden ur munnen på mej, exakt så känner jag också. Vill för allt i världen inte bli av med sexan i Z3:an härlig att cruisa med, men inget vidare kraft utan måste då pinas på höga varv. |
|
| Arese: Om utväxlingen skiljer 14% på den växel man provar acc med så ja: det blir samma acc som 335. | |
| marin849: För att nå 4 sek på samma växlar med en tyngre bil krävs betydligt mer än så.... | |
| sant. Tänkte inte på vikten, men 535 vs 520 med nämnd motor så funkar ju jämförelsen. Själv tycker jag det är en höjdpunkt att slänga i trean och trycka plattan i mattan. Det är ju därför man har sexa+manuell låda. | |
| Skulle vart mörkare och grövre ljud i 6:orna. Tycker mest det skriker när man växlar ner och trycker plattan i mattan. | |
|
Jag tycker den här fyrcylindriga trenden är supertrist, ingen sådan BMW till mig iaf. Att tämja en bråkig fyra är ungefär som att ge smärtstillande i stället för att bota en sjukdom. Men, jag hoppas trots allt att BMW lyckas med det de företar sig. mvh/ Anders |
|
| Craile: Mm, tycker E39 har lite för isolerat motorljud, 330 E46 är lagom. | |
|
Ja precis. 330 låter ju betydligt trevligare. Men visst stör mig ju inte på ljudet i min. Det duger. Men skulle helt klart vilja ha mörkare o grövre ljud. Sätta lite fetare avgassystem så kanske man kan få lite goare ljud. |
|
| Avgassystem... Pfft.. Det är insugsljudet man skall höra. :) | |
|
Länk Man får installera en sound generator (mekanisk, ej elektronisk) som N20 eventuellt får. I videon har personen dock helt tagit bort de dämpkuddar som skall sitta där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.