AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.720

Barnstol + m paket

Kan man ha en bakåtvänd barnstol i baksätet och samtidigt ha en fullvuxen person i framsätet någorlunda bekvämt med sportstolarna? Det gäller en sedan e60 med m-paket.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Utan att ha testat i E60 men väl i många andra bilar så är mitt svar att det beror på din barnstol. Vissa barnostolar, t ex vår Akta Graaco Duo kräver ganska mycket plats och jag har inte i någon bil kunnat montera den bakåtvänd där bak utan att det påverkat framstolen negativt. I E39:an kan man sitta hjälpligt men i mindre bilar blir stolen fram obrukbar.

Det finns andra stolar som tar mindre plats och då funkar bättre.

___
//Ulf
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Vi har haft en BeSafe Izi kid med isofix i Saab 9-5 och en likadan stol utan isofix i E39 touring och har nu samma stol med isofix i E61. Saaben har klart störst utrymme i baksätet men man sitter sämre framför barnstolen i Saaben än i någon av BMW-modellerna.

Det intressenta som jag inte riktigt kan förklara är att även om det inte möjligt att sätta dit stolen på olika sätt när man har isofix så verkar lillkillen ha sämre benutrymme i BMW än i Saab. Jag har funderat på om själva bilens fästen sitter "djupare" in i sätet eller om lillkillen helt enkelt växer ;-)

Hur som haver så sitter man bättre fram i BMW än i Saaben, framförallt för att instrumentbräda och handskfack går längre ner mot golvet i Saaben

Huruvida det går ihop med sportstolar vet jag dock inte men min teori är dock att stolarna inte spelar lika stor roll som själva bilens utrymme och kupens utformning.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Med komfortstolar blir det rätt trångt där fram. Tror du kan vinna några centimeter pga av att sportstolarna verkar lite smalare i ryggen.

Att placera stolen i mitten i baksätet ger mer utrymme men tyvärr var jag tvungen att använda iso-fix då det inte finns några fästen i golvet. Ett alternativ hade varit att dra fäst-bältena runt elstolen med risk att man glömmer att de sitter där och drar sönder något.

Jag har en Akta Graaco Duo och den stjäl plats både i längd och bred och är klumpig. Enda fördelen med iso-fix som jag ser det är enkelheten att sätta fast den och ta loss den.
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Precis som många andra skriver beror det mycket på barnstolen. Vi kör iof en Akta Graco Duologic där bak i vår E91 -11 helt utan problem. Man sitter inte helt normalt där fram men det funkar.

Iso-fix är en skitbra grej men känns i dagens läge lite överskattat då det finns väldigt få stolar som har det, maxgräns på 18 kg... Vår stol stjäl en hel del plats på bredden men sitter betydligt bättre i denna bil än i vår gamla E46.

Med mina erfarenheter - bla från Volvo V70 -08 och E91 -11 så har jag väldigt svårt att tro att du ska ha några problem med barnstol i E60. Det är väl?! bättre benutrymme i den än i E91 och E46?

Den som kallar BMW för pizzaracer är antingen avundsjuk eller för snål för att skaffa en egen...
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Jag köpte mig en E61 i helgen.
Jag monterade en bakåtvänd bilbarn stol i MITTEN bak.
Klart säkraste stället i bilen för en barnstol.
Man vinner några decimeter i utrymme på det då stolan kilas fast mellan framstolarna vilka man fortfarande kan ha i normal sittställning utan problem. Och det ryms fortfarande 2 vuxna i baksätet eller 2 barn till i barnstolar som i mitt fall.
Stolen är en Britax av ngt slag. Tror den hette freeway? Minnet sviker mig lite här.

// bondenpaavo...

E34 525 ix -92.
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Om man sätter barnstolen mellan framstolarna borde det väl vara så att man inte kan flytta någon av framstolarna framåt och bakåt? Sen undrar jag om bältesstol får plats jämte?
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Flyttar man bägge framstolarna lika mycket framåt eller bakåt så funkar det då barnstolen följer stolarna om man satt fast spännbanden i stolsunderredena.
Jag har så och det fungerar.
Förutom denna barnstol så har jag även 2 till bältesstolar i baksätet. Så ja även det går.

// bondenpaavo...
Villurski
Man får även plats med två babyskydd (Brio Primo) bredvid en Britax Hi-Way i baksätet, eller britaxen bakom förarsätet och babyskydd fram och i mitten bak. Jag har komfortstolar och är 183 cm. Lite trångt men det går. Har testat i A6 där det också funkar, däremot har V70II alldeles för kort baksäte.

Har dock tre bakåtvända så jag ska skaffa en buss till långresor, får se om 5-serien blir kvar som nöjesbil :)
Villurski
Lägger till att det är inte trångt för föraren, däremot för den vuxna passageraren bak (endast i sidled).
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Hallå,
Jag har en Akta Gracco Trilogic utan isofix men med "klickfäste". Jag har en E61:a med komfortstolar och M-paket. Idag åkte en kompis på 190cm i passagerarsätet framför barnstolen utan att gnälla. Helt ok med plats.

Kan dock slå ett slag för Skoda Superb som har brutalt mycket plats i baksätet, om det är ditt största mål.

Fitch
DB
43
DBackel
520d Touring -10
Varför åka Skoda när man kan åka fint ;-)

Villurski, får du plats med babyskydd på vänster kant och i mitten samt bakåtvänd stol på högersidan?

Tror ni att det går med bältesstol, babyskydd och bakåtvänd stol?
Villurski
Vi har tvärtom men det funkar nog om man sitter hyfsat närs ratten och inte är för lång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.