AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.950

E30 med 530da -99 motor , EWS problem.

DJ
4
DJ_V8_BMW
320ik -88
320 M-coupé -94
Hej på er!

Jag har ett projekt som börjar bli klart men har fått ett problem som jag inte har lyckats lösa.
Projektet är en E30 som har fått en motor (m57) från 530D -99. Allt sitter nästan på plats och motorn är redo att startas upp.

Det är här vi kommer till mitt problem. Jag har flyttat över motorstyrenhet, EWS (startspärr), nycklar och antennring. Har byggt ett eget elcentral och har en startknapp i stället för tändningslås.

När jag försöker starta motorn så går startmotorn runt om tändningsnyckeln sitter i antennringen och om den inte sitter i ringen aktiveras inte EWSen och motorn går inte runt, än så länge verkar allt ok. Men problemet är att insprutningen inte aktiveras från motorstyrenheten, ingen ström finns till spridarna och glödstiftsreläet aktiveras ej.

Datalänken mellan EWS och motorstyr är aktiv, har mätt volten och den pendlar något mellan ca 6 och 8v.
K-bussen som ska var kopplad till instrumentet är ej kopplad då jag har valt att inte montera detta instrument så "BC-koden" kan ej levereras, vet ej om denna kod är väsentlig för motorstart.
Lägesgivaren för växelföraren är bryggad då jag kör med manuell låda ist för automat som 530 hade original.

Har dubbel kollat alla mina kopplingar till både EWS och motorstyr och allt verkar stämma. Ström och jord finns. Även bränslepumpen aktiveras när tändning slås på.

Funderar på om det kanske kan vara det att BC-koden saknas som gör att motorn inte startar, men har för mig att EWSen inte släpper ström till startmotorn om det skulle vara något väsentligt som saknas, kan detta vara rätt eller fel?

Eller kan det vara så att EWSen och motorstyr inte synkar koderna?

Ska koppla in diagnosen när jag har skaffat ett OBD-uttag men vill kolla med er om det är någon som har en idé om vad det kan vara som är fel.

///DJ
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Eftersom du har klarat av att koppla allt så antar jag att du har WDS ? Där står det en hel massa om hur EWS:en fungerar som kan vara till hjälp.

Sen när du skaffat ett OBD utag så undrar jag vilket program du ska använda ?

Är du säker på att motorstyrenheten och EWS styrdonet är från samma bil ?
DJ
4
DJ_V8_BMW
320ik -88
320 M-coupé -94
Tack för svar!

Jag har använt WDS och autodatas kopplingsschema som info. Jag har tillgång till BMWs DIS och mekotech på jobbet.

Jag har tagit allt från samma bil och motorn startade innan jag plockade ut den.

Är det någon som har testat att köra/starta en E39 med EWS med instrumentet/kombit urkopplat?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kan bekräfta att en 540 -98 startar utan instrumentet inkopplat.

he
93
heavylidde
530D touring,00
525D Touring, 07 LCI M-sport
jag kan ochså bekräfta att motorn startar när kombiinstrumentet är urkopplat
530D 00
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag skulle satsa på att få ordning på diagnoskontakten så man kan koppla upp sig och kolla hur motorstyrningen tycker att läget är. EWS och nyckeln verkar ju funka eftersom startmotorn går runt.

//Magnus

DJ
4
DJ_V8_BMW
320ik -88
320 M-coupé -94
Ja eftersom flera kan bekräfta att deras bilar startar utan instrumentet så borde inte BC-koden vara problemet.
Tror att det kan vara något med kopplingen till motorstyr som kan vara problemet.

Kan man hitta någonstans ett signalschema för motorstyrenheten, det är något som jag saknar?
På kopplingsschema kan jag bara tolka vad som ska vara var men inte vad som ska hända.

Ska koppla in ett diagnosuttag nästa vecka.

Tack för era svar!

///DJ
DJ
4
DJ_V8_BMW
320ik -88
320 M-coupé -94
Kom och tänka på en sak. Säkringarna till EWSen tror jag är två eller tre. En är efter batteri + och den andra ligger efter radio läge. Den som ligger i radio läge har jag istället kopplat på tändnings +. Tänk om det är så att motorstyrenheten inte hinner tolka koden eftersom både den och EWSen "vaknar" samtidigt. Det måste ju finnas en anledning varför BMW valt att lägga den efter radioläge.
Det tar ju ändå någon eller några millisekunder att gå från radio till tändningsläge.

Bara en liten tanke jag fick....
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Tror inte heller att BC-koden är problemet eftersom startmotorn drar runt vilket den inte gör om BC-koden är aktiverad.

Tror som du tidigare skrev att det är synk-koden mellan EWS-DME som är problemet.
Går med DIS att göra en EWS-DME avstämning om koden inte stämmer.

Annars ett riktigt intressant projekt med en modern diesel i en e30 :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.