|
|
|
|---|---|
|
Börjar verkligen tröttna på dom höga bränslepriserna när ja tankade förut:/ Funderar på etanolkonvertering på min bmw 740ia,detta ska funka enligt en anställd på bilprovningen som tippsade mig om detta för nått år sen,han hade fått sin konverterad och det skulle tydligen funka rätt bra men nu undrar jag vad som är mest negativt med detta å vad som kommer att påverkas tex slangar,slitage motor,motorstyrning,kattar mm??? mvh | |
| Liten skillnad, räkna med en höjd förbrukning på 10-20%. | |
|
hmmm ok liten skillnad jag har förresten ibland provat 60/40 bensin/etanol utan driftstörning osv lite nyttigt från googlande Länk |
|
|
Hej, jag har konverterat ett gäng med bilar till etanol drift, nu senast min BMW 740, det finns flera olika sätt att konvertera på, men jag har fasnat för att helt enkelt byta spridarna till ca. 40% större, jag köpt mina på ebay i usa: Länk Det kostade dryga tusingen,och det tog knappt en vecka så låg dom i brevlådan, att byta dom är inte så svårt. jag har inte besiktigat bilen ännu, för jag kör bara på sommaren med pärlan, men det har aldrig varit några problem innan, min volvo 940 turbo har jag kört 7000 mil på 6 år och inga problem. jag får återkomma efter besiktingen fram i vår med värdena från avgastestet. mvh Hans |
|
|
Om Du tröttnat på bränslepriserna som Du skriver om så rekommenderar jag att Du köper en bil avsedd för Etanol bränsle ! Att konvertera om Din 740-94a till Etanol är inget att rekommendera om Du tycker om Din bil ! Att det skulle spara pengar äts snart upp av ökad förbrukning samt att oljan skall bytas oftare,typ max 1000 mil. Räkna på det istället så här... Förbrukningen ökar med 26% : ( Etanolets sammansättning med innehåll av syre gör att det rent vetenskapligt ändrar motorstyrningen att kompensera för den mängd syre bränslet innehåller ) Oljeservicen blir dubbelt så dyr : ( Bilar som är avsedda för Etanol,dvs Flexifuel bilar har ett oljebytes intervall på 1000 mil,och ändå rekommenderas att ägare skall köra på vanlig bensin varannan tank !! ) Motorn slits hårdare : ( Avlagringar släpper från bränslesystemet samt i motorn varvid lager etc tar skada av detta ). Dagspriset på E85 idag ( 14 mars 2011 ) är ca 9,74. Dagspriset på 95 idag ( 14 mars 2011 ) är ca 13,17. En skillnad på 3,43kr eller 26%. Bensinbolagen eller Staten kompenserar priset enbart för den ökade förbrukningen som Etanol-bränslet medför,dvs inget blir billigare !! Det blir faktiskt dyrare om Du ämnar behålla bilen framöver då den behöver servas oftare pga slitaget på oljan etc. Så mitt råd är enkelt.. Kör på 95,98 eller alternativt V-Power om Du älskar Din bil ;) |
|
|
Länk Länk Länk Länk Länk |
|
| Etanol = högre matpriser. | |
|
Köp en plug-in hybrid och sätt solceller på garagetaket! :) --- Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.