|
|
|
|---|---|
|
Jag vet om att ni tycker, läs en 450 sidor lång sträng men kan några kortfattat ange de bästa. Jag vill ha ett välbeprövat och enkelt chip som man enkelt kan ta bort men ändå tar hänsyn till motorns varningssignaler. (jag har ett bondtrimm a'la KCR som kletar igen partikelfilter od. till en 520d) Är de amerikanska de bästa, hur mycket "mekk" är det med frakt, tull, instruktioner etc. Vtech Itsfun erfarenheter? Klarar man besiktningen/servicen utan att plocka bort trimmet? Gärna kortfattat och utan att kasta skit på varandra, stort tack ! | |
carl530 |
Lite snabbt och kort. www.vtech.se har både enkelt chiptrim via obd samt mer avancerad piggyback Procede v5. Du ska kunna besikta utan problem. Var bor du? finns bmw verkstäder som är bättre än andra när det gäller att serva en trimmad bil. |
|
Jag bor i Norrköping. Tack för hjälpen o ursäkta dålig svenska i inlägget innan (inte bara att multi- taska samtidigt ;) |
|
|
Det man också bör tänka på är supporten, om något händer med ditt chip är det viktig att få den hjälp man behöver, och där kan jag starkt rekommendera Vtech... |
|
|
Kan också varmt rekommendera Vtech alla gånger. Dem är outstanding med service. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
När det gäller enbart "steg 1" trim så kan du nog välja vilken känd firma som helst typ ESS, turbocenter, vtech, giac jagar dy inte tiondelar så kommer du säkert trivas. Men nack delen med Flash är att om du vill trimma vidare eller byta trim så måste du börja om på ruta ett, det går ju inte att sälja mjukvaran vidare + att det är rätt dyrt om man jämför med piggy boxarna från USA. En Vishnu V5 kostar typ 900$ lägg till en IC för runt 6-700$ då har du nästan 400hk och en helt ny bil som lätt gör mätaren ut :) Kommer aldrig vara problem med besiktningen så länge avgassystemet är orginal, ett dubbelklick på DTC knappen så har bilen 300hk igen ;) |
|
|
Vet inte om det där låter speciellt billigt Carlee med 1500 dollar + 25% moms. Då hamnar du en bit över 12.000 kr i pris. Med flash kan du visst sälja den vidare till nästa ägare beroende på om nästa ägare vill ha bilen mappad eller inte. Sen köper du enbart själva trimfilen nästa gång, vilket inte blir lika "dyrt" som första gången med tanke på att du redan köpt flashenheten en gång och kan mappa vilken bil som helst med den, bara du köper trimfilen. Fördelen med flash är att om du tycker bilens karaktäristik inte är som du vill ha den, så kan du (i alla fall hos Vtech) bara maila och säga till att "jag vill ha lite mindre effekt och vridmoment mellan dessa varvtal", så fixar dem det och du får ny fil att ladda ner som du flashar. På så sätt får du en trimfil som passar just dig oasvett om det är steg1 eller steg2. Går nog inte att göra det lika enkelt med piggy. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Vad jag har förstått av ESS trim (som jag personligen är intresserad av) så får du hem en egen handhållen apparat att flasha din motorstyrning med. Eftersom du flashar bilen själv kan du välja mellan några olika steg beroende på om du har 95 eller 98 oktanig bensin i tanken eller om du har original downpipes med kattar eller inte. Och så kan du självklart flasha tillbaka den original igen om du vill. Jag ser detta som en god "steg1" lösning då man faktiskt kan byta mappar själv, dock ej lika fritt och enkelt som med Procede så klart. ESS skiver också på sin hemsida att man vid önskemål kan få specialmappar sända per e-post som man tankar in i sin apparat och sen flashar bilen med. Detta gör ESS lösning mer intressant än att bara lämna in bilen för flashning som man sedan inte kan göra något åt själv tycker jag. Pris: Med dagens valutakurs kostar ESS DirectFlash N54, 6294kr (räknar om 712,42euro till kronor med 8,835) Det tycker jag är ganska prisvärt med tanke på vad man får. Läs mer själv om du är intresserad: Länk __ Nils Ljung |
|
| Bara en litet instick till Nisse 977, din bank använder inte den kursen när de växlar åt dig, jämför hellre med forex som ligger närmare den "verkliga" kursen! | |
|
Skall ni flascha , rekomenderar jag att göra det hos ESS , mest pga att du kan få gjort en dyno föra och efter , lite kul att se resultatet. Sen är Hans och Asbjörn riktigt bra att ha och göra samt mycket hjälpsamma. |
|
|
Var håller ESS till, finns det återförsäljare nära Norrköping? De flesta verkar annars nöjda med Vtech vad jag förstår? Tack för alla tips , fortsätt gärna. |
|
|
Varför växla?! Det är väl bara överföra pengar till ESS konto så slipper man Forex enorma påslag. |
|
|
Keiser: vid banköverföring så är det i princip Avistakurserna som används. Kan skilja något men det är rejält mycket bättre kurs än du får på Forex. Jag har i veckan skickat betalningar till både Tyskland och England. Kursen jag fick i EUR var 8,838. ___ //Ulf |
|
|
Men 12,000:- för 80-90hk extra med beprövade bolt on grejer är väl ändå inte dyrt?? Finns dessutom en billigare Vishnu box med färre funktioner om man hellre vill ha den, då kommer man ner några hundra dollar till. |
|
|
Keiser: Jo det var på min bank jag kollade upp siffran. Köper 1 Euro för 8,85kr idag ;) Sen har jag norsk bank också om jag skulle vilja köpa för 5532 norska kronor istället. Tror det motsvarar ca 6300 svenska kronor idag. __ Nils Ljung |
|
|
Man kanske ska nämna GIAC flash också va? De ligger ju väldigt långt fram vad gäller flash av 335i som jag fattat det. En av de bästa flasharna som finns till bilen när man kollat diskussioner både här och på E90. Stertman i Nynäshamn fixar. Länk //Anders |
|
| Nisse977: ok, där ser man. Då blir jag nog blåst av min bank (SHB) för jag brukar hamna närmare Forex än kurserna på valutamarknaden! Vi får hoppas att en eventuell köpare har era banker! :) | |
|
Bad Guy: JAWS Motorsport AB i Sundsvall är åf till ESS och kan sälja dig din handenhet med support. www.jawsmotorsport.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.