|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 320 E46 och har original business stereo, antar att det finns nån funktion på den som gör att Volymen Höjs automatiskt när man ökar hastigheten, men ja tycker de e störande som fan speciellt när man når 200km/h gränsen =P hehe ne men om man satt in volymen när man startat bilen sen kommer man upp till motorvägen så e de helt plötsligt as hög volym, ganska jobbigt när man har en stor baslåda i bagaget som dunkar på ännu mer.... Hur stänger man av denna funktion? /Rupesh | |
|
Tryck på vänstra knappsatsens mittknapp, då kommer du in i inställningarna. Stega fram med samma knapp till "speed volume" (har jag för mig att det heter) och reglera ner siffran i displayen med piltangenterna. Annars skall det finnas en instruktionsbok speciellt för radion - har du kollat i den? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| menar du de inställningarna man ändrar bas o diskant m.m.? | |
|
Precis dom. Jag skulle rekommendera att inte stänga av funktionen helt, utan att bara minska känsligheten. Jag älskar funktionen på vanliga HiFi stereon, men jag kan hålla med om att när man har extra baslåda i bilen (hade det på min gamla E46 Touring) så blir det lite fel. Jag drog ner känsligheten och då blev det fint. //Anders |
|
|
hehe aa precis.. men har för mig ja kollat där många gånger, inte hittat nåt där de står speed volume... konstigt får kolla igen.. /Rupesh |
|
| Du får hålla inne knappen i ett par sekunder så kommer du till en annan meny, och där hittar du "speed volume". | |
|
Jasså okeej de visste ja inte... Tack för tipset Chris87 ska testa detta =D /Rupesh |
|
|
Nja, om du håller inne knappen en liten stund, återställer stereons inställningar till "tone linear" dvs. alla balans, diskant och bas-inställningar ställs till "0". Det räcker att trycka på knappen ett antal gånger, gå förbi bas och diskant samt balans-inställningarna, så kommer "speed volume". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
okee ska testa båda försöken, för att har för mig ja kollat runt där den återvänder till bas igen efter tone line eller va de heter (sista i menyn = Tone Line sen blir de Bas igen) men ska kika på de igen när ja sätter mig i bilen Tack för hjälpen johan ;) /Rupesh |
|
|
Hur man gör står också i manualen om jag inte minns galet.. //Anders |
|
|
Det finns altså en sån funkion!? Har saknat just det, måste kolla, men har heller inget minne att det finns nåt som heter speed volume i den menyn... |
|
|
Change the Speed Sensitive Volume Ratio - E46 Business CD Head Unit: Turn the radio off then on again. Don’t touch any button except the 'm' button - the button you use to tune the radio frequency manually. Press and hold the 'm' button for TEN seconds or until the display changes. It will then show the serial number of the unit. Normally when you press 'm', the display will reflect that by replacing 'ST' (stereo tuning) with 'm'. When holding the 'm' button for this procedure, the display should not do this - you will continue to see 'ST' for the ten seconds. Now if the display has changed, you are in a configure mode on the radio. If you press the '>' or '<' button you change modes. The mode you want will display as "GAL (1-6)". This mode allows you to adjust the speed-sensitive volume control. Use the radio preset buttons 1-6 to set the amount of volume change you want at speed. Setting 1 is the smallest change, 6 is the highest. I use 1 with the windows closed, and 5 when it's a nice enough day to drive with the windows open, which makes for a lot of ambient noise at speed. The car is so quiet with the windows closed that setting 1 is fine. Then turn the radio OFF to save the settings. Turn it back on; go for a drive to test it. The other semi-useful test mode will tell you the signal strength of any given station from 0 to 15 (highest). Use the preset buttons to change stations in the mode. This capability is probably used in the automatic tuning function in the radio. From Länk Hittade detta efter lite googling på "Speed volume E46" //Anders |
|
|
Håll inne m-knappen i typ 10 sekunder så kommer du in i inställningsmenyn. Justera värdet på GAL... Länk |
|
|
Jag är helt övertygad om att man ska hålla inne noten i några sekunder. Så var det på den E46 -03 vi hade tidigare. Johan B: Tone linear kommer du väl till när du gjort ett kort tryck på noten (knappen med noten på) och sen vandrar förbi fade, bas och diskant inställningarna? |
|
|
Nu verkar det som om det finns två olika tillvägagångssätt på radio-apparaterna, beroende på hur gamla de är (och vilken tillverkare det är). Det tillvägagångssätt som jag beskrivit kanske bara fungerar på radioapparater som saknar "klocksymbolen" på knappen längst till vänster!? Tror att de "tidiga" apparaterna är tillverkade av Philips och de senare med klock-knappen är gjorda av Alpine. Det verkar helt enkelt som att Philips och Alpine har valt helt olika vägar för vissa inställningar... Men "Speed Volume" bör omnämnas i instruktionsboken.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Read the fucking manual som någon skrev till mig för ett tag sen. BMW buissnies stereo är bra och räcker för mitt behov. HN |
|
| Testade idag, det är precis som Chris87 skriver: håll in knappen med noten på några sekunder så kommer du in i menyn med "speed volume" | |
| Som jag beskrev det fungerar det iaf på min 04... | |
| Så nu har ja Testat funkade kalas bra (att de va så lätt =P) de va bara att hålla i not knappen till vänster så såg man speed volume... mycket bättre o köra nu ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.