AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.983

E91. Hur ta bort "reservhjuls balja"

El
89
El Toro
320d E91
Hej,

Ja bilen har inget reservhjulsbalja i den bemärkelsen men jag hittade inget bättre namn för den delen av bagage golvet.
Jag är på g med att plasta en baslåda i utrymmet i bagage golvet där andra bilar brukar ha sina reservhjul. Denna del är av plast och ser ut att vara skruvad i bilen. Att ta ur den och jobba utanför bilen skulle underlätta jobbet rejält.
Frågan är om någon här vet om det är bara att lossa skruvarna och lyfta upp den? eller ska man typ plocka isär halva bilen för det? Är den limmad med karosseri kit?
Kan man fortfarande köra bilen kortare sträckr utan delen eller blir det ett stort hål där med risk för att hjluen kastar in en massa skit i bagaget?
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Hmm, är det den flockade förvaringslådan under bagagerumsgolvet? Jag tog ur min och vädrade några dagar då en avfettningsflaska hade läckt lite. Det var så enkelt att plocka ur så jag kommer inte ihåg hur jag gjorde.
El
89
El Toro
320d E91
Nja, det är inte den delen (klädseln), utan svarta plastgolvet som är under den.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Kolla på sprängskisser här,Länk
jag tycker det ser ut som att man ska lossa skruvarna och ta ur den. Det siter visst även ngn tätningslist runt kanten på den så den är knappast limmad. Men du lär få ett öppet hål rakt ned...
El
89
El Toro
320d E91
Kul, då blir det till att skruva loss alla synliga muttrar/skruvar och testa om det går att lyfta den.
Tack.
El
89
El Toro
320d E91
Nå väl, efter att ha plockat bort sidopanelerna bak, plastskenan under bagageluckan, två längsgående plastskenor, och skruvad loss alla synliga skurvar och muttrar, gick det inte att ta bort baljan... självklart är jag inte förvånad :-)
Det visade sig att under bilen är den även skruvad ihop med värmeskyddet för ljuddämparen och även i kofångaren... Så det går lite långsammare än befarat :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.