AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.746

Torkarblad E39. Går det byta till "nya" modellen?

Sida 2 av 3
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Klippa bort... ?!

//Lasse
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Klippa bort vadå? Är det spoilern du tänker på? Den har jag själv varit inne på att ta bort. Tror att det ser snyggare ut utan den, men då sabbar man ju hela torkararmen ifall man vill använda originalblad i framtiden.
I vilket fall fungerar bladen perfekt för övrigt.
Även jag hämtade ut och monterade mina igår och gjorde samma konstaterande som du.
Det ser inte klokt ut men det fungerar ju bra trots detta, men designmässigt är det en katastrof.
Det borde ju gå att förminska själva fästet så att det hamnar närmre men det kanske kommer i framtiden.
Man får väl vara glad att det finns ett alternativ alls till originalbladen :-)

Mvh ChristoferB
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Ja, självklart så är det toppen att det äntligen kommit riktiga blad till E39, och trots det knäppa utseendet så är jag jättenöjd med mina än så länge.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Sådärja, nu åkte originalbladen på igen. Det regnade lite mer ihållande idag för första gången med flatbladen. Dom började smälla och leva om när dom vände riktning, så jag stod inte ut länge utan rev bort dom.

Det måste glappa i fästet på nåt vis.
Hmm, ok, vad ska vi dra för slutsats av detta?

Att endast BMWs egna torkarblad är bra?

Lite rörigt det här med torkarblad för E39. ;-)
Bytte orginal till orginal!

Kände efter att ha läst runt att jag inte orkar krångla med att köpa tredjepartsblad som inte håller eller passar rakt av.

Biltema går alltid bort!!! Sällan deras grejer fungerar exakt som man vill.

Dessutom fungerar ju BMW:s fästen hur bra som helst på e39:an använd orginal som säkert är en del utan det högre priset BMW håller...
Det har aldrig varit så trevligt att byta dessa som på denna tycker jag:)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag köpte också precis nya torkarblad, original. Dyra så det räcker måste jag säga, men bra. Riktigt bra. Tysta och fina svep utan att massa streck och annan skit.

Mvh Martin
Ju
11
Junemo
523iA-99
318is-91
Vad tycker ni om torkarbladen från wipers.se. Mina låter otroligt mycket "smäller" varje gång bladen vänder. Tar snart av skiten och köper original..
Ja
188
Jamezzz
525iA Touring M -03
Det är samma sak på min.. fast jag tror att man måste justera själva armen eller så kanske det är så att det är för mycket tryck ifrån armen så att inte torkarna pallar det, vad vet jag, men jag gör nog som du snart... sätter dit org.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jag köpte Bosch på mekonomen. De går helt ok, de hade något specialpris dessutom med en hundring i rabatt har jag för mig. Skönt med nya blad iaf, de som satt innan började bli slut.
BM
5
BMW_MH
525i Lifestyle Edition -03
Mitt största problem är att wipers.se bladen "torrskriker" och hoppar lite även när de är blöta, speciellt om rutan är riktigt ren (efter en tvätt t ex). Jag har tagit lite BMW glidmedel på - stiftet som man har till listerna på E39 bl a - och det hjälpte faktiskt.

Verkar som wipers.se har lite billigare "gummi" i sina blad än BMW eller Bosch tyvärr...

Spoilerproblemet löste jag genom att köpa armar på skroten som jag skar bort spoilern på och renoverade upp. Monterade sedan i samband med att jag bytte rutan.
Ser ganska "orginal" ut, inget som en oinsatt skulle upptäcka.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Fick just ett reklammail från Wipers. Hade nästan glömt bort dom, men jag gick in på hemsidan för att se om det hänt något sen sist. Det jag såg var att dom plockat bort E39-bladen ur sortimentet.
Var dom så dåliga?

Trist i vilket fall. Trodde dom skulle utveckla dom så dom blev bra till slut.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
schmiedmann har til e39 Wiper blade set original Valeo VM203 Performance
Product number: 61619070579V kr 157.billig alternativ eller skit ??

Li
34
LiddeLidman
320d GT Xdrive -14 Glaciersilber.
Valeo VM203 finns på Mekonomen för en dryg femhunka, så jag kan inte säga annat än att Schmiedmann håller ett sjukt bra pris för exakt samma blad.
Li
34
LiddeLidman
Schmiedmann har även Bosch för 300 kr. Även dessa kostar drygt 500 kr på Mekonomen.

Min firma: www.bilvardshallen.se
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Varför beställer/köper inte från Ebay ist? Får förfan 2 par för priset utav 1 =)

Från 199.-..

- Bayerische Motoren Werke AG -
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Det är ingen som funderat på att behandla vindrutan med vattenavvisande medel typ Aquapel? Länk

Jag har haft detta på mina 4 senaste bilar och kan inte tänka mig att köra utan det. Minimerar behovet av torkarna, dvs typ inget slitage på gummit. Har inte bytt blad på nån av mina bilar sedan jag behandlade rutan.

Länk

Li
34
LiddeLidman
@jonasjonas: Ja glasbehandling är verkligen att rekommendera. Jag lägger det på alla mina bilar och behandlade svärfars ruta senast i förrgår, för han gnällde bara på sina dåliga torkarblad hela tiden. Jag förklarade att det ofta är rutan som är problemet och inte torkarbladen. Jag lovade att dom skulle fungera precis lika bra som nya efter att jag hade behandlat rutan. Mycket riktigt, nu torkar dom hur bra som helst. Jag kör med Res Bona, fungerar på samma sätt som Aquapel och har i princip samma hållbarhet.

Min firma: www.bilvardshallen.se
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Det finns riktigt bra flatblades för E39an på ebay nuumera. Sitter snyggt och prydligt och torkar hittills mycket bättre än tidigare. Man monterar av spoilern från torkararmen och sedan klickar man i de nya torkarbladen i befintligt fäste, utan den där fula kopplingen. En enkel åtgärd. Bladen Säljs som paket med bakre torkarblad (normalmodell från Bosch) för ett humant pris tycker jag.

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.