AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.140

värdelöst att köpa gammal dieselbil?

Sida 1 av 2
tja,
ska försöka skaffa mig ett diesellok denna vecka, har tänkt att åka och titta på denna:
Länk

finns även på powerbörsen.
Men problemet är ju 6100:- i årsskatt och 0,8l/mil i förbrukning. Inte bara att det blir dyr ägandekostnad Är den här bilen i princip osäljbar för mig sen när jag ska byta igen (vet ju dock inte när det blir, men förmodligen inom 2 år)? med osäljbar menar jag ju såklart tok-värdeminskning..

Jag vet att ni här på forumet ofta säger saker som "satsa på en med m-paket" och "köp en med facelift", Helst hade jag väl såklart åkt å tagit ut en helt ny? såklart sätter budgeten gränsen. Men visst kan man få en något nyare men med mycket mer mil på mätaren..

tacksam för svar, om någon har erfarenhet av liknande! =)
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Inte mycket att titta på när bilen redan är såld som du länktar till?

Mycket riktigt, en E6x är mer attraktiv med M-pkt utförande både som köpare men lättare sen när man är säljare.
Köp en facelift så har du 4200 kr i årsskatt på 535d.

"Riktiga män kör diesel"
Da
3
Dawson
530d F10
Volvo??
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Det ÄR facelift som gäller på E60/E61 när det gäller diesel. Kommer vara grymt svårt och sälja annars sen med hög skatt och hög förbrukning.
Möjligtvis att 520 diesel går an då den drar normalt med bränsle och inte så jätte hög skatt.
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
Craile:

Kan väl hålla med om att skatten är hög innan facelift.
Men förbrukningen är då inte alls speciellt hög.
Sen jag köpte min 530d har jag blivit glatt överraskad att den faktiskt inte tar speciellt mycket om man inte trycker fullt hela tiden.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Förbrukningen är sänkt ganska kraftigt när faceliften kom och motorerna byttes ut.
Dom flesta som har 530 diesel pratar om förbrukningar på 0,8-0,95 och det e inge kul med en diesel.
Faceliften drar ungefär 0,65-0,75. Så satsa på det tycker jag helt klart.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
0,65l/mil och 4000:- i skatt motiverar inte prisskillnaden på 30-40' jämfört med en bil som drar 0,8l/mil och har 6000:- i skatt.

Vi 2000mil körning handlar det om 6,2 k/år i skillnad. Det tar 5-6år att köra in prisskillnaden, men då kommer det inte längre skilja 30-40k i pris mellan dom.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... jag tror det blir svårt att ligga på 6,5 till 7,5 lit/100km med en 530d, såvida du inte bor på landsvägen. Räkna med 7,5-8,0 så kommer du nog närmare en vettig genomsnittsförbrukning.

Vadan detta "pre-LCI-bashing"? Sååå stor är inte skillnaden - til syvende og sidst blir det en prisfråga och som Marin skriver, räkna på helheten och stirra dig inte blind på endast vissa parametrar.

----
BMW CS #6212
Jäkla otur att bilen blev såld direkt efter att jag postade tråden!
men det var en BMW 525daT -05 iallafall.
Men tack för svaren, ska nog tänka om.
Får se vad det blir, ska iväg på lördag och provköra lite.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det beror ju helt enkelt på hur mycket man kör, släng ihop en enkel kalkyl så ser du hur det ser ut för dig.
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Jag tycker utrustning och skick är viktigare och roligare än mätarställning.

Köper du en bil som rullat längre är det dessutom troligare att de klassiska felkonstruktionerna som antennförstärkare, kablar till bakluckan, nivåreglering slang osv redan är fixat.

Många 530d -05 -06 åker runt med trasiga termostater därav hög förbrukning. Själv hade jag en motor temp på i bästa fall 55grader i vintras innan jag bytte termostat.

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
även jag hade trasig termostat, eller faktiskt trasiga termostater och det gjorde otrolig skillnad att byta dem...
för det första fick jag ju värme i bilen (var inte kul när det var -37 grader för några veckor sedan och jag körde 40 mil, kan ärligt säga att jag aldrig fryst så mycket i hela mitt liv...iaf inte i en bil :)
och för det andra sjönk bränsleförbrukningen från 0,8-0,9 l/mil till 0,6 l/mil !!!

(har en 530d -03 förresten)
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Alltså detta med motortemperaturer och termostater. Det är viktigt.

Jag köpte mig en E61 530dT -04 för ett par dagar sedan och hur mycket jag än tittar och letar så hittar jag ingenstans där jag kan se motortemperaturen. Hittar jag inte eller är jag lite korkad eller finns det inte?

Jag tycker att det är utav vikt att själv kunna kolla aktuell motortemperatur.

// bondenpaavo...
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
bonden, I slutet på varvräknaren så har du en massa små streck dom minskar i antal när motorn blir varm...ska väl vara ca 4 st kvar vid full temp..
Verdi
Marin, du räknar fel. Du behöver ju inte köra in hela skillnaden i pris. Du får ju mer när du säljer den nyare bilen också. Räkna med hälften. Då kör du in skillnaden på halva tiden. 2-3 år. Och under tiden får du njuta av en nyare och bättre bil.

Det är, iaf för mig, ett ganska lätt val. Den nyare bilen är ett bättre köp om det bara skiljer 40k.
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Bonden mf ...

Här kan man läsa mer om förbrukning och motortemp på dieselbilarna...
Länk

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Drog just en 15 mils tripp. +2 ute. 90-120 km/h.

8-9 vita streck synliga.

Blir till att ta en till runda och kolla i OBD:n vad den säger. OM jag lyckas ta mig in...

Någon som kan bekräfta detta med antal synliga vita streck? Hur många syns vid korrekt motortemp?
Känns bökugt att trycka sig fram i OBD:n varje gång man vill kolla motortempen.

// bondenpaavo...
Sådär, var just och inhandlade... Wait for it... En Audi! Tycker att motsvarande BMW blev för dyr, nu fick jag sportpaket och fyrhjulsdrift och låg skatt för samma pengar.. Återkommer väl om nått år när jag har sparat ihop 100k till och kan köpa en vettig BMW ;)
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Somliga gör ju tvärt om.
Jag har precis gått ifrån audi till bmw.
Helnöjd.

// bondenpaavo...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Verdi
Naturligtvis har du rätt, för det finna ingen som räknar mer kronor & ören än du ;-)
Verdi
Marin,
Ta beslut på felaktiga grunder istället då... Försökte bara hjälpa till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.