|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Om jag skriver i fel forumsavdelning får ni hojta till. Jag går omkring i sälj- och köptankar för närvarande. Vill sälja 325:an och köpa något vassare. Men vad? Är naturligtvis ute efter kvalité och muskler under motorhuven. Är en "vanlig" M3 E36 något för mig då? Likheter/skillnader mot en 325:a, förutom prestandan? Vågar man köpa en trimmad bil, eller ska man hålla sig till originalutförande? Kom gärna med tips, egna erfarenheter, och vad ni själva skulle leta efter för bil om ni ville ha något kraftfullare än en 325:a. Myckey tacksam för svar. Micke | |
|
Tjena Micke! Ja var precis ute efter samma sak som dig, och ja hittade ett exemplar som ja än så länge är mycket nöjd med, den hade chip och sportavgassystem, men alla papper fanns och ja fick med orginal chip och allt, ja vet inte riktigt vad man ska gå efter, tror att det viktigaste är att den känns rätt vid första provkörningen, var och kollade på många olika m3'or innan ja bestämde mig, och dom ja varit och kollat på har det varit nå´n lite grej som ja hängde upp mig på, te.x en som motorn var bytt på efter 7000 mil, näe..kändes inte riktigt rätt. Men varför inte göra ett M-test, eller begära att "säljaren" gör det åt dig, då får du iaf lite mer koll på att allt är som det ska. Service bok är egentligen ingen garanti på att bilen är servad som den ska. Många säger att och frågar "men tänk om den är hårt körd!?" men då är ju frågan vem som köper en M3'a utan att gasa lite då och då? det är ju egentligen vad bilen är byggd för. Näe, lycka till, hoppas att du hittar nån som passar dig. Mvh Johan |
|
|
Kan det kännas fel då man provar en m3:a ? :) // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Haha..Näe ifs inte, nejra..men alltså..man ska juh va lite noga och lyssna efter missljud, gäller ifs alla bilar så. Men det kan bli dyrt om något skulle gå sönder, det ja menar. Mvh Johan! |
|
Jonas M3 |
tjenare micke jag har själv en m3 och är helnöjd. det är klart den bil som du får mest körglädje för rimliga pengar. klart att reservelar kostar, men till vilken sportigare bil gör det inte det. jag hade tur att få tag i ett ex som inte var nåt skumt med o inget fuskat. den är tillsalu om du är intresserad. M-Tritschka |
|
M3 är inte dyr att äga om du jämför med Porsche eller andra sportbilar. Köp en M3 :) Helst M3 3,2 ;) |
|
| Köp du en M3:a Micke istället för nåt trimmat som man inte vet hur länge det håller.Ett tips köp årsmodell -95 då M3:an fick en rad förbättringar t ex. bromsarna,fjädrarna och direktare styrning | |
|
Ricke: Menar du M3 3,0 1995? Vad för ändringa infördes? Tredje bromsljus så vitt jag vet , men något mer? |
|
|
Hej igen! Ska börja leta lite försiktigt efter 95:or, hoppas att det är humana priser bara. Men en trimmad M3 är inget att titta efter om jag förstår er rätt? Tack för alla svar! Micke |
|
|
Njae, det beror väl på vem som ahr utfört triminingen och vad som gjorts? Jag hade inte tvekat att köpa en M3 3,2 med Hartges 3,5 liter kit om det är gjort hos Hartge i Tyskland. Dock bonntrimning i garaget (vilket iofs är rätt osannolikt) av amatören utan någon renommé, då är svaret NEJ hade ej köpt bilen. |
|
|
Är det märkbar skillnad rent prestandamässigt mellan en 286 hästars och en 321 hästars M3? Prisskillnaden är i vilket fall märkbar kan man lugnt säga. Vet någon om det finns vridmomentkurvor där man kan jämföra olika BMW-modeller? En sista amatörfråga från en som inte vet så mycket; är det bra bottendrag i en M3 om man jämför med min 325? Bilen känns inte speciellt pigg på 2:an innan 3500 varv. |
|
|
"Är det märkbar skillnad rent prestandamässigt mellan en 286 hästars och en 321 hästars M3? Prisskillnaden är i vilket fall märkbar kan man lugnt säga." Varför tro du BMW byggde M3 3,2? Jo för att det skulle vara en prestandakillnad. Förstår inte varför folk har så svårt att förstå att M3 3,2 ÄR snababre än M3 3,0 och det är en skillnad. Och att M3 3,2 går att chippa så väl som M3 3,0 och då är skillnaden också stor jämfört med en M3 3,0, chippad eller ej. M3 3,2 har högre vrid ack vare dubbel-VANOS. |
|
|
Hej. Ang bonntrimning. Tror inte det är så många som "bonntrimmar" sina M3:or. Tycker att du ska slå till med en M3:a. Det är en bil som man verkligen gillar. 3.0 eller 3.2, spelar mindre roll. Bara du har en M3, så blir du nöjd. =) Självklart är 3.2 en nyare bil och därför även dyrare. Har du råd, så varför inte köpa en 3.2:a. Annars så tror jag en 3.0 duger. :P /Edvard BMW CS # 4503 |
|
| Mycket bra sagt Gustav . Finns faktikst folk här på forumet som påstår att det är ingen märkbar skillnad mellan en 3.0 och 3.2 :)? Prestanda mässigt alltså . | |
redestad |
Japp håller med, klart att det är skillnad! 3,2:an är mycket bättre på många punkter, förutom att den är starkare och snabbare, då det är alla modifieringar som nämts ovan som infördes med "EVO" versionen, 3,2 from 96. Styrning, bromsar, motor, 6vxl m m. De är ju självfallet dyrare men jag anser att det är väl placerade pengar att skaffa en 3,2a istället för att "snåla" och nöja sig med en 3,0a. Jag är i varje fall mycket nöjd med min. Går helt ljuvligt och är så underbart diskret, har länge älskat denna modell och det var verkligen en dröm som gick i uppfyllelse när jag skaffade min "raring" i våras. Kan bara varmt rekommendra denna oerhört lyckade bilmodell - bästa BMWn!? - Utan tvekan i min lilla värld! Hälsningar Björn |
|
Då kommer jag försöka spara ihop slantarna till en 3,2:a. Verkar vara precis den bil jag söker efter. Redestad, har du några bilder/info upplagd i galleriet? |
|
|
Skillnaden i högre farter är markant. OK, 0-100 km/h inte så stor men höga farter drar M3 3,2 mycket bättre äm M3 3,0. Samt är sätte växeln väl behövlig i M3 om man vill ha en dräglig långfärdsbil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.