AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.962

Köpråd 5-serien

Sida 2 av 2
vad jag har förstått så ersatte 525an 523 vid millennieskiftet, han jag snackat med som har en 523a säger att den är utrustad med dubbelvanos, kan detta stämma? Vilka är de stora skillnaderna (förutom 170 respektive 191 hästar)?? Blir det ett nerköp om jag köper 523an?

Förlåt för många frågor, men jag är lite förvirrad och för mig blir detta ett ganska stort beslut, tack för förståelse=)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
523:an har flera gånger visat sig ha fler hästkrafter på drivhjulen (d.v.s. inklusive transmissionsförluster) än vad BMW anger att motorn har. De flesta upplever 523:an minst lika pigg som 525:an även om siffrorna säger annat. Det är mycket möjligt att 523:an du talar om har dubbelvanos. De sista årsmodellerna hade det. Du ser det enkelt på ventilkåpans framkant. Är det en "bulle" framför insugskammen enbart har den enkelvanos.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

D.tox:
Dubbelvanos på sexorna i femserien kom till årsmodell -99(senhösten -98).

Jag personligen skulle inte titta enbart på motoralternativen utan köpa den E39 523/528/525/530 som har klarat sig bäst(utifrån både mil rost o andra defekter).

Men ok, det blir ju en hel del vagnar att kolla igenom då ;)

Ähh...kika efter den finaste manuella 530i som du hittar(helst med utbytt vevhusventilation som redan är skrivet).
Dock drar den normalt sett märkbart mer än 523/528 enligt många här på forumet..dock inte enligt den körning "falsterbo" har :)

Mvh Janne.
Då va det klart=) En 525i blev det 2003 års modell. Tack för alla svar, tips och råd jag fått!!
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Om du inte redan köpt... Skaffa en som är uttagen efter årskiftet 03/04 så får du 12 års rostskyddsgaranti. Kan va rätt bra att ha så mycket som dom rostar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.