|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Detta blir premiären i mitt framtida BMW-ägande. Jag har nu sålt min svenska kärra för att övergå till tyskt=) Det har lutat mot en 540 E39, årsmodell 96-99 men jag har nu börjat fundera på att kanske skippa 8an och kolla på tex 525, då nyare modell 01-03. Jag undrar vad som kan tänkas skilja tex 96 från en 03, modellen E39 är ju den samma men utvecklingen lär ju gått ganska långt fram på alla de åren. Tack för svar! | |
| Kolla så att bilen har cold climate vevhusventliation. Är inte orginal på någon men är stort plus om den har. (finns endel att läsa om vevhusventliationen i forumet) | |
| Kolla rost vid plåtomvikningar i dörrarnas nederkant, bakluckan och huven. Brukar rosta under karosserikittet och faktum är att de senare årsmodellerna av E39 verkar vara sämre i det avseendet. M54-motorn är underbar och 525:an är en lagom stor motor men får varvas en del innan det händer något. I vanlig lunk spinner den som en katt, vibrationsfritt ner till 7-800rpm. | |
|
Faceliften kom 01 med nya strålkastare/bakljus, antisladd och motorer bl.a. //Lasse |
|
| Skaffa 530 istället för 525 om du ska ha en 6 a | |
|
Tänkt på driftkostnader också! 530 drar mer bensin än 525. Vissa tycker att det kan vara värt de eftersom det är så lite jmf med effekten motorerna emellan, men en 525 är inte snål så har man redan sträckt sig dit kanske 530 är för mycket helt enkelt. Här ligger 95 oktanig bensin på mellan 14.08 och 14.28kr/L. Den lär ju inte billigare heller... På Kreta kostar den nu € 1.8 (=16-19kr/L beroende på kursen). |
|
| Tja, jag tycker 525:an är snål i sin storleksklass. Max 0,75 på långkörning i lagom fart och runt 0,9 vid blandad körning. | |
| Skönt att det är långt till Kreta. Eller vad skrev jag precis när det är 4-grader och regn där ute? | |
|
Ja, tänk på förbrukningen om ni ska till Kreta. Jag föredrar iaf regn och +2 grader. ;-) Tittar man på förbrukningen mellan 525 och 530 så handlar det om en tiondels dl/mil blandad körning. Dessutom ser det ut i inlägg 1 som att det stod mellan en 6a och en V8, där en 530 definitivt har bättre förbrukning än den tilltänkta 540n... Frågan är hur vanliga de är begagnade, och därmed vilket pris de ligger på. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Anders-72: Max 0,75 milen på långkörning? Jag måste köra extremt försiktigt för att nå den förbrukningen, knappt ro att köra på det sättet,normal landsvägskörning för mig brukar hamna på 0,85 och det är nog mer sanningen än 0,75 enligt mig på en 525 M54 på 192 hästar. |
|
|
Ja en 530 har absolut lite mer driftkostnader men marginellt skulle jag vilja påstå. Dock ligger jag på ca 1.2 L mil mest motorväg... |
|
|
Rekordet med min bil innehas faktiskt av min far som lånade den t.o.r. 9 mil. Han körde på 0,71 enl. färddatorn. Tilläggas bör att det är en Touring (lägre utv.) och manuell låda. Jag kör den utan bekymmer på 0,75 i laglig fart t.o.m. när AC:n måste jobba. Men så fort man pinnar på i hastigheter runt motorvägsfart med lite moms på det så ökar det ju. |
|
|
Jag stod i samma val som du när jag kollade e39:or, skulle det bli en 525 eller 530? Jag hade dock större fokus på skick och historik än på motoralternativ. Jag upplevde dock att 530 oftast hade mer utrustning och inte kostade mer så tillslut blev det en 530 för mig. Om du håller dig till dessa modeller (01-03) så får du även antisladdsystem vilket inte är helt fel. Håll ögonen på lysande ABS lampor vilket oftast innebär trasig ABS sensor, men kan också innebära att styrmodulen är trasig. Rost i backluckan och vid tanklocket är mer eller mindre standard så håll även ögonen på det. Bensinförbrukningen är dock aningen hög på 530:n (1.5 i stan och drygt litern blandat), men den merkostnaden är ändå rätt marginell i bilkalkylen. Jag är i alla fall jättenöjd med 530:n och kan varmt rekommendera den. Lycka till Olle D |
|
|
Tack för alla svar=) Många svar och så snabbt, en bra start! Jag ska kolla vidare. Det lutar nog mer åt en 525 nu, de 530 jag har hittat i min prisklass är alla diesel och det är inte så intressant. |
|
| 528 kanske kunde vara ett alternativ=)? | |
| 528 av senaste årgången med M52TU med dubbelvanos har en snål och pigg maskin. Kanske de mest prisvärda E39:orna. | |
|
528 verkar vara ett mycket prisvärt alternativ. Samma effekt som 525 men med bättre vrid (sägs det i alla fall, jag har själv inte provat), dessutom bränslesnålare. Nackdelen är dock att man inte får antisladd utan endast antispinn, om man nu tycker det är viktigt. Dessutom är styrmodulen till ABS känsligare på dessa modeller. Med begränsad budget så ökar dock utbudet betydligt om man även kollar på 528:n. Mvh Olle D |
|
|
Det här är sjukt svårt, det finns även många 523 som är extremt fina, mycket utrustning och så till en billigare peng. Idag avgör jag nog vad det blir.... 523, 525 eller 528 bäst bil till bästa pris så får jag överväga hur stor roll motorn spelar i slutändan =) |
|
| 523:an med dubbelvanos kan nog jämställas med en 525:a prestandamässigt. 523:orna lämnar högre effekt än angiven. | |
|
Dubbel vanos blev standard -01 va? Om man skulle ha ett lite större avgassystem på den, blir ljudet från detta likvärt med 525an med samma kit? Det som skiljer de tre motorerna åt är det i så fall nästan bara vridmomentet? Tack för svar!! |
|
| 523 och 528 är M52-motorer som sitter i pre-facelift E39. Sista årsmodellen -00 (ev.-99??) hade M52TU med dubbelvanos. Facelift MJ-01 och framåt, 520, 525 och 530 har M54-motorn alla med dubbelvanos. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.