AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.610

Kan verkstaden sabbat min styrbox?

To
20
Tommy 5
320d -09
Alpina-98,E39 B10
Hej,
jag lämnade min Alpina B10 till en lokal verkstad för byte av vintilkåpspackningar. När jobbet var klart ringde ägaren och meddelade att ett felmeddelande sa att det blivit något fel på växellådan. Bilen transporterades på släp på min bekostnad till närmaste BMW verkstad, som konstaterade att styrboxen till växellådan var trasig. En ny från Alpina kostade nästan 29 tusen. Jag tycker att det var en väldigt lustig tillfällighet att det hände just då. Jag har nu hört att om man t.ex kopplar på en kraftig starthjälp på batteriet, eller glömt att ansluta någon jordkabel, så skjuter man lätt sönder en styrbox. När jag nu efter 50 mil, lämnar bilen till BMW för en service inkl tändstiftsbyte, så konstaterades att det fann olja i tändstiftsbrunnarna, vilket orsakat en trasig tändspole, börjar jag undra om den första verkstaden kan ställas ansvarig för mina kostnader.
Jag vet att det finns många oerhört kunniga killar på detta forum. Kan man t.ex analysera den gamla styrboxen för att kunna se vad som förorsakat haveriet? Vart ska man i så fall vända sig?

Tommy 5
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
om det nu skulle vara verkstaden som orsakat felet på din bil så är det i princip omöjligt för dig att besvisa detta.

Skulle det tex blivit överslag i boxen så att den gått sönder så är det ju omöjligt att bevisa att det är pga något som verkstaden gjort eller något som bara hänt, dvs. att du haft otur.

Att det finns lite olja i tändstiftsbrunnarna kan ju bero på att du haft läckande packning innan. Verkstaden har bytt packning men kanske missat att ta bort all gamal olja eller helt enkelt struntat i det. Det är tråkigt när det blir strul med reparationer och det är svårt att bevisa vems fel det är. Om du har olja vid stiften så lyft ventilkåpan o kolla så att packningen verkligen är bytt. Är den gamal o hård så är den ju inte bytt o därför har detta fel uppstått o då har du lite kött på benen iallfall. Skulle packningen vara bytt så har ju verkstaden utfört det arbetet som dom skulle göra o även att det läcker så kan dom nog slå sig fria från ansvar då det tex. kan bero på ventilkåpan eller liknande.

Det jag skulle göra va gäller boxen är att försöka få tag på någon som kan avgöra vad som gått sönder i boxen och försöka laga din bef. box.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte så att ventilkåpsbytarna lyckats kortsluta hjälpstartsuttaget vid demontering av vänstra kåpan tex. Aningen så tar man bort batterikablarna eller isolerar hjälpstartskabeln ordentligt. Blixt och sprak kan vara förödande för elektroniken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har du frågat dom på verkstaden om dom kört med starthjälp?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Det Hasso skriver kan ju vara en mycket trolig anledning, dock väldigt svårt att bevisa om verkstaden inte erkänner.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag körde med starthjälp med booster på min M5 E34 jag hade, hela instrumenthuset gick sönder. Färddator, varvräknare mm var heldött efter så det behövs inte så mycket för att döda elektroniken i våra bilar.
To
20
Tommy 5
320d -09
Alpina-98,E39 B10
Jag tackar för svaren,
jag har naturligtvis frågat verkstaden hur det kunnat hända, men fått undvikande svar. Att styrboxen gått sönder under det att bilen stod still är ju i princip omöjligt, men så blev det.
Vet ni någon här i landet som skulle kunna testa min box, konstatera felet, och kanske laga den. Då borde den gå att sälja. Man bytte även lägesgivaren, men den var det inget fel på.

Tommy 5
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Som Hasso beskrivet det så borde man kunna se om det har blivit en kortslutning. Se om du kan hitta ngn svart mærke dær ventilkåpan kommit i kontakt med hjælpstartsuttaget.

Mvh H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.