|
|
|
|---|---|
|
kollade olja i morse i bilen, då va nivån 2-3 mm över den understa sträcket på stickan fyllde på ca 5 dl, väntade ett tag och nivån såg ok ut, sedan körde jag en sväng varpå det började osa och ryka så jag stannade och öppnade huven, då hade det tryckt ur olja ur påfyllningslocket, som hade runnit ner på grenröret och osat, jag torkade bort oljan och körde vidare, kollade igen när jag stannade och då hade det tryckt ur mera olja, sedan när ja kom hem så gjorde jag enligt instruktionsboken när man ska kolla nivån, alltså en varm motor, låt den gå på tomgång i en minut, stäng av och vänta ytterligare en minut och kolla sedan nivån, som då var 1-2 mm under den översta markeringen, så min fråga är varför den tycker ur olja, kan det vara för mycket olja i, eller kan det vara så att vevhusventilationen är tät? ska även tillägga att det vid något tillfälle när man har stått på tomgång vid ett rödljus har luktat aningen vevhusventilation tacksam för snabba svar MVH | |
|
Med lite tur så är det så enkelt att ditt påfyllningslock inte tätar. Köp ett nytt, det är det enklaste att börja med. Jag antar att du kollat oljenivån på ett korrekt sätt så du inte har för mycket olja i. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
jag har bytt locket och det har läckt lite gran till, inte mycket men det har läckt men jag tycker det är lite underligt att det har tryckt ur olja, med tanke på att jag hällde på max 5 dl men nivån kanske känslig så det trycker ur då |
|
| Det är fartligt att byta till ett tätt lock om du inte vet att vevhusventilationen fungerar! Men nu är det väl inte så kallt att den skulle vara frusen? | |
|
Det är farligt att köra med tät vevhusventilation, -oavsett. Det lilla som skulle ventilera ut genom ett otätt påfyllningslock är försumbart. Slangarna till vevhusventilationen kan vittra sönder med tiden och orsaka läckage och lukt också så kolla dom med. Dom var nybytta på min när jag köpte den på grund av detta. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
| Ett otätt lock eller en otät packning till ventilkåpan agerar säkerhetsventil då trycket i vevhuset stiger. Om dessa möjligheter att pysa ut övertrycket elimineras innan man kollat vevhusventilationen tycker jag nog att man äventyrar motorn helt i onödan. Ett lite otätt oljelock dräller inte olja så det rinner ner på grenröret under normal funtion på vevhusventilationen. Håller allt annat tätt trycks oljan till slut upp via oljereturen in i cyklonen, genom menbranet och in i insuget. Om det går tillräckligt fort blir det haveri. | |
|
Inte helt ovanligt att slang nr 12 och 14 kladdar igen lite på grund av att dessa slangar i vissa fall inte står emot olja vidare bra efter många år. Slangarna blir då mycket mjuka och klägget kommer som på beställning.. Man brukar också i vissa fall märka att motorn kan gå lite oroligt på tomgång om dessa slangar börjar bli igensatta.. Så mitt tips är att kolla de övre slangarna samt rengöra oljeavskiljarna nr 1 och nr 2. Dom nedre slangarna är lite knepiga att komma åt, däremot så kan du kolla dessa utan demontering då oljeavskiljarna är borta.. Länk |
|
| Slangarna 14 och 15 skulle det stå:) | |
|
Hmm även jag märkte att det var lite olja kring påfyllningslocket,upptäckte det efter en tur fram o tillbaks Stockholm/Uppsala normal körning vart det oxå..Jag kände på oljelocket tyckte inte att den satt ordentligt även om jag satte den ordentligt saknades även gummi packning visst skall det finnas en sådan i locket? Bilen är annars nyservead undrar då ifall man har missat att skruva dit den ordentligt.. |
|
| Ska finnas en planpackning som hålls fast i locket. Måste vara tätt för att inte motorn ska få tjuvluft samt att ventilationen ska fungera. Kanhända V8:an tenderar att sulla mer än sexan då cylinderbankarna lutar och det kanske ser annorlunda med skvalpplåtar. 6:an går det att ta av locket på med motorn igång utan oljesull. | |
| Nu är det löst, i mitt fal var det otät oljelock..Som tur,Hoppas det löser sig för dig oxå havapaint | |
|
Jag har inte haft några nya läckor efter att jag satte locket på andra hållet, jag har även gjort rent vevhusventilationen, det var inte stopp någon stans, men i cyklonerna var det ganska mycket smet och fukt, ni som har m5 99 - hur ofta och hur mycket olja fyller ni på ungefär ? Sedan vill jag tacka alla som har svarat på mina frågor här i tråden, TACK ! |
|
|
Hej, Under normal körning i vardagstrafik så drar min knappt nån olja alls. Körs den däremot hårt så går det åt "oerhörda" mängder. "Oerhörda mängder" är i mitt fall 7 dl efter 4 varv på Nürburgring. Jag körde så hårt/snabbt jag vågade. ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
|
Jag har också samma erfarenhet, att vid hård körning går det mycket olja och vid lugn körning knappt något alls. Jag har fyllt på flera gånger och brukar nästan alltid fylla på en liter åt gången oavsett om det blir 2 dl för mycket dvs några mm eventuellt kanske 10 mm för mycket på stickan. Har alltid gjort så med alla bilar utan problem. Mvh. Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.